Varvtals mätning AVR, GCC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Varvtals mätning AVR, GCC

Inlägg av DeVille »

Ska bygga en sk shiftlight till bilen. Tänkte ta ut "varvtalet" från tändspolen.
Hur skall programmet för det se ut? för en fyrcylinders motor.

Använder AT90s8515.

Snälla hjälp.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mät tiden mellan två eller flera pullser. Eller räkna hur många pullser det kommer på en viss tid.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Eller så en sätter du en diod framför ett lågpassfilter, så har du en spänning som är proportionell mot frekvensen. Anpassa så att du får en signal som är 0-5V.

Du måste filtrera signalern och matningsspänningen ordentligt. I fordonselektronik förekommer mycket störningar på matningsspänningen.
Du behöver L/C-filtrering och en zenerdiod för att plocka bort det värsta. Sedan behöver du bunkra energi i en kondensator ifall du får spänningsfall när startmotorn går (glöm inte dioden, så att inte kondensatorn läcker tillbaka till övriga bilelektroniken). En bra reset är också att rekommendera att koppla in till mikrokontrollern.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kommer inte signalen från brytaren att ha konstant pulskvot?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

det är bara tänkt att köras i labbmiljö till en början..
ska simulera tändspolen med en fyrkantsvår från en signalgenerator.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är nog att rekommendera att koppla in sig induktivt med en strömprob och förstärka signalen och ta ut den i en komparator eller något, så att man inte påverkar tändsystemet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

signalen till tändsploen är stark. Det är ingen risk att man stör den om man läser av den.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är just det jag menar. Eftersom den drar så mycket ström, så är strömmätning över motstånd inte att rekommendera, då det ger spänningsfall som ev. påverkar fordonets tändsystem negativt.
brodin

Inlägg av brodin »

Jag har gjort precis detta på min racehoj (motorcykel). Det är en 2-cylindrig tvåtaktare.

Matningen är väldigt hög till tändspolen på den iaf. Fick överslag i mätproben när jag mätte med ett oscilloskop första gången.

Det slutade med att jag istället plockade ut signalen som går från CDI-boxen till hojens befintliga varvräknare. Det är en mycket fin pulsviddsmodulerad signal på 12V.

Det går ju antagligen att ta signalen från tändspolen också med några riktigt höga motstånd och en zenerdiod. Tror nog det räcker. Risken är väl kanske att det blir överslag i motstånden också!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Magnus Pihl: naturligt vis ska man inte använda en mät chunt. Varför trodde du det? Man mäter spänningen på ledaren inte strömen genom den.

Hur menade du med L/C lösningen?

Ska man gå på tänd kabeln ska man nog gör en induktiv eller kapasitiv koppling. En resistiv koppling är nog inte att rekonemdera där. Det är höga spänningear det handlar om.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag läste för slarvigt och trodde att de var inne på en sådan strömmätning.

För att strömförsörja elektroniken till detta är det jätteviktigt att filtrera matningsspänningen hårt. Elektroniken uppför sig annars helknasigt när man drar igång fläkt, ac m.m. Spole och konding kommer att både bunkra energi och dra ner störningar till jord. Inte ta bort dem, utan minska dem. (Använd _både_ elektrolyt och keramisk, då elektrolyten har för hög ESR att reducera högfrekventa störningar). Med en zenerdiod kan man ytterligare få bort lite till. (En regulator har inte en chans att göra allt detta). Efter denna filtrering ska en regulator dit. Med en vanlig diod i serie innan spolen och kondensatorn spärrar man så att inte övrig bilelektronik kan "sno" åt sig energin man lagrat.

Eventuellt ska man filtrera åt andra hållet också, så att inte cd-spelare t.ex tar in högfrekventa störningar som mikrokontrollern ställer till.
Skriv svar