Som en del tidigare trådar antytt kan MOSFET vara lite lurigt. Jag undrar därför om denna koppling jag gjort är rätt, den fungerar iaf.
Funktionen är en blinkers till en MC, ett knapptryck och det börjar blinka, ett till tryck och det slutar.
Bör det vara ett motstånd i serie på gatearna?
http://www.laddaupp.nu/bilder/HarleyDsson.jpg
MOSFET-koppling
-
- EF Sponsor
brukar vara i det linjära området man har problem, men man åker ju igenom det även vid on off, vill man motivera det så minskar ju det belastningen på drivkretsen med
hadde en enkel krets som betedde sig skumt, troligtvis störningar som blev bra då jag bytte gatemotståndet från 100 till 330 ohm, då orkade jag inte kolla upp det, men det var i en on off med lite digitala kretser på ett labbkort

hadde en enkel krets som betedde sig skumt, troligtvis störningar som blev bra då jag bytte gatemotståndet från 100 till 330 ohm, då orkade jag inte kolla upp det, men det var i en on off med lite digitala kretser på ett labbkort
Som de säger vill du ha ett motstånd på gaten till Q2 för att skydda tiny15:en. Kolla i databladet och se vad den klarar av att driva på en io-pinne. Räkna sen ut motståndet genom U / imax (5 V / 100mA om mitt minne inte sviker mig).
För motståndet på gaten till Q2 räknar du på motsvarande sätt, men med strömtåligheten för Q2 som ström och 12 V spänning.
Eftersom det handlar om blinkers som har väldigt låg frekvens är det lugnt att köra med 10k pullup för att tända, men använd inte det i applikationer på över några kHz.
För motståndet på gaten till Q2 räknar du på motsvarande sätt, men med strömtåligheten för Q2 som ström och 12 V spänning.
Eftersom det handlar om blinkers som har väldigt låg frekvens är det lugnt att köra med 10k pullup för att tända, men använd inte det i applikationer på över några kHz.
-
- EF Sponsor