Vi har nyligen byggt ett hus där vi gjort en låda i taket där jag tänkt bygga in tv:n och tillhörande hiss.
Jag funderar lite på hur man ska bygga denna hiss på bästa sätt. Att köpa en färdig är både tråkigt och dyrt om man ska ha något som får plats i lådan (900 mm hög) och kan sänka ner TV:n ca 1200 mm.
TV:n väger ca 16kg men jag tänker räkna med minst 20kg ifall framtida apparat väger mer.
Konstruktionen tänker jag mig bygga av 30 eller 40mm aluminiumprofiler med glid kopplingar mellan: https://www.dold-mechatronik.de/Univers ... ve-8-Nut10
Mellan den nedre och den övre armen sitter en rem som går över hjulet som sitter på mittenarmen så om jag dra i mittendelen följer den nedre armen med upp i dubbel hastighet. Man skulle även kunna ha en rem mellan mittarmen som går över ett hjul i övre armen och vidare till en hängande motvikt för att avlasta motorn.
Som jag ser det finns 3 alternativ:
1. En stegmotor med rem till hjulen mellan mittarmen och motvikten.
2. Ett linjärt ställdon som sitter mellan övre och mittarmen.
3. En stegmotor kopplad till en kulskruv eller trapetsgängad skruv.
Hur hade ni gjort? Finns det något bättre sätt att lösa det på?
Hur beräknar man hur stor stegmotor/motorer som skulle krävas? Jag tänker att man inte vill vänta mer än 15 sekunder på att få ner eller upp tv:n.
Hoppas ni kan hjälpa mig