Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?
Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?
Vettiga routers tillåter dig att tagga viss trafik och sätta upp köer/prioritetet för detta.
Ja, en del switchar stödjer rate-limiting med. Men det är lite "hårdare".
Ja, en del switchar stödjer rate-limiting med. Men det är lite "hårdare".
Jag är så dålig på sånt här. Jag surfar nu på en 4G-router. Säger detta något, bra/dåligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det något sådant här du söker: https://www.howtogeek.com/347711/how-to ... n-windows/
Nja, jag vill ju kunna begränsa hastigheten så att oavsett vilken enhet som kopplas upp så ligger begränsningen där. Så inte någon som hälsar på streamar 4K video i några timmar, utan hastigheten tvingar ner videon till 720p eller kanske 480p istället.
Denna verkar ha detta: https://www.induo.com/kop/routrar/4g-ro ... ka-rutx11/
Det finns väl ingen besökare som "behöver" tillgång till ditt nät, det går att klara sig utan flera dagar i rad har jag hört. 

Det är för egen del också. Kollar på t.ex. SVTPlay och Netflix och dom har inte kontroller för upplösning utan finns det bandbredd så ökar upplösningen. Netflix har visserligen en typ av kontroll eftersom man bara har 720p på standard-abonnemang. På youtube måste man komma ihåg att låsa på en lägre upplösning mm. Sen vill ju familj och vänner ha uppkoppling för mobiltäckningen är dålig här. Det handlar inte om vem som behöver vad....behöver jag egentligen förklara detta
Jag har ju talat om vad det är jag söker, ett sätt att begränsa data-hastigheten.
Det är ju sådan funktionalitet som kan göra att man klarar sig med begränsad datamängd. Telia svarar att detta inte finns, men det är ju för att dom vill att data ska ta slut fort så man behöver köpa mer. Man kan för abonnemangen välja olika data-mängder(30, 50, 75, 120 GB/mån) men man kan inte styra hastigheten.
Video i 720p drar ca 0,7GB/timme och högre upplösning än så behöver jag aldrig när jag strömmar video från nätet. Om datahastigheten tillåter så hoppar upplösningen till 1080p eller högre och kan då dra 2-7 GB/timme istället.

Det är ju sådan funktionalitet som kan göra att man klarar sig med begränsad datamängd. Telia svarar att detta inte finns, men det är ju för att dom vill att data ska ta slut fort så man behöver köpa mer. Man kan för abonnemangen välja olika data-mängder(30, 50, 75, 120 GB/mån) men man kan inte styra hastigheten.
Video i 720p drar ca 0,7GB/timme och högre upplösning än så behöver jag aldrig när jag strömmar video från nätet. Om datahastigheten tillåter så hoppar upplösningen till 1080p eller högre och kan då dra 2-7 GB/timme istället.
-
Är det något liknande denna funktion som finns i min router du söker?
Glattnos skrev: ↑11 december 2020, 17:17:45 Nja, jag vill ju kunna begränsa hastigheten så att oavsett vilken enhet som kopplas upp så ligger begränsningen där. Så inte någon som hälsar på streamar 4K video i några timmar, utan hastigheten tvingar ner videon till 720p eller kanske 480p istället.
Verkar räcka med RUT240 för att få QoS se:
https://wiki.teltonika-networks.com/view/RUT240_QoS
1,5kkr inkl moms:
https://www.induo.com/kop/routrar/4g-ro ... ka-rut240/
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dem-p62737
Senast redigerad av nifelheim 12 december 2020, 14:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Ja! Precis detta. Och jag har redan kommit fram till att det heter QoS så det har blivit mycket lättare att hitta routers med den funktionen nu när jag vet vad det heter 
Dock har jag även hittat ett erbjudande från Telia som kostar 409:-/mån för obegränsad trafik och 2-10 Mbit/s så det lutar ju mer ditåt för tillfället. Men om man har en router med QoS så skulle man ju kunna spara en slant genom att ha begränsad datamängd och dessutom kunna ställa upp hastigheten om man vet med sig att man vill göra av med mycket data fort, typ ladda ner något stort.
Allt detta bygger ju på att man får mottagning på något sätt. Men grannen har tydligen tagit Telias erbjudande och fått en riktantenn installerad ovanför taket, vet inte om hon fick betala extra för detta eller om det ingår där det krävs för att få mottagning. Ska forska vidare i detta

Dock har jag även hittat ett erbjudande från Telia som kostar 409:-/mån för obegränsad trafik och 2-10 Mbit/s så det lutar ju mer ditåt för tillfället. Men om man har en router med QoS så skulle man ju kunna spara en slant genom att ha begränsad datamängd och dessutom kunna ställa upp hastigheten om man vet med sig att man vill göra av med mycket data fort, typ ladda ner något stort.
Allt detta bygger ju på att man får mottagning på något sätt. Men grannen har tydligen tagit Telias erbjudande och fått en riktantenn installerad ovanför taket, vet inte om hon fick betala extra för detta eller om det ingår där det krävs för att få mottagning. Ska forska vidare i detta

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?
Jag köpte precis Telias 4G LTE fast bredband 100Mbit för 499kr/mån då ingick installation av yttre modem och inomhus router. Bindningstid 24 månader.
Fick 70-90 Mbit är garanterat 30 Mbit och fri datamängd.
Är ett Nokia Fastmile modem med rikt "tratt" antenner och modemet i samma burk som sitter ute och kopplas via Ethernetkabel och PoE, sim-kortet sitter även i utomhusburken.
Ger även en dedikerad bandbredd i deras antenner, vilket är det som är det nya.
Funkade bra i 10 dagar sen har det varit dött i 7 dagar och Telia supporten fattar inte vad det är jag köpt, dom tjatar att jag skall starta om mobilen och fiberkonverten, lyckas inte göra en ordentlig felanmälan. Så det är nog en ny "teknik" som inte hunnit landa i deras support databas ännu. Tråkigt för konceptet låter braoch funkade utmärkt. Man får inga password och ingen manual så man är hjälplös när det krånglar. Skall även klara 5G när det kommer.
Är den platta burken jag har, den cylindriska är väl en WiFi acesspunkt antar jag?
https://www.nokia.com/networks/solutions/fastmile/
Fick 70-90 Mbit är garanterat 30 Mbit och fri datamängd.
Är ett Nokia Fastmile modem med rikt "tratt" antenner och modemet i samma burk som sitter ute och kopplas via Ethernetkabel och PoE, sim-kortet sitter även i utomhusburken.
Ger även en dedikerad bandbredd i deras antenner, vilket är det som är det nya.
Funkade bra i 10 dagar sen har det varit dött i 7 dagar och Telia supporten fattar inte vad det är jag köpt, dom tjatar att jag skall starta om mobilen och fiberkonverten, lyckas inte göra en ordentlig felanmälan. Så det är nog en ny "teknik" som inte hunnit landa i deras support databas ännu. Tråkigt för konceptet låter braoch funkade utmärkt. Man får inga password och ingen manual så man är hjälplös när det krånglar. Skall även klara 5G när det kommer.
Är den platta burken jag har, den cylindriska är väl en WiFi acesspunkt antar jag?
https://www.nokia.com/networks/solutions/fastmile/
Mycket intressant läsning från E Kafeman. Tackar allra vänligast!
Jag har haft problem att hjälpa min pappa som bor i norrländsk glesbyggd - mobiltäckningen är problematisk om man vill ha Telia för att det skall gå att ringa när man är i fjällstugan och på andra ställen där Telias konkurrenter inte har täckning. Vi har provat diverse hårdvaror, antenner och Net1. Nu kör han Internet med ett separat abonnemang från Tele2 och deras medföljande hårdvara som ger hyffsad täckning vid bostaden men inte i fjällstugan och på många andra ställen.
Minns fortfarande dagen för tiotalet eller fler år sedan då jag stod o "bläddrade CD-skivor" på Kanons Radio & TV i Vilhelmina då en medelålders kvinna med "sydländsk accent" kom in i butiken och ville ha hjälp med sin krånglande mobiltelefon... efter några sekunders fipplande med telefonen svarade radiohandlaren "Men du har ju Comviq i den?!"
Jag har förstått att monteringshöjden kan vara kritisk för en antenns placering, när man kör WiFi t.ex. med Ubiquitis länkhårdvara rekommenderar dom ju att hellre köra 5GHz (eller ännu högre) än 2.4GHz samt att "ta höjd" för att undvika kollisioner med mark o föremål i vägen för signalen (läs gärna om Fresnel-zoner i deras kursmaterial som ligger öppet ute på nätet, t.ex. denna: https://dl.ubnt.com/guides/training/cou ... -09-17.pdf).
Frekvensen anger storleken på Fresnel-zonerna så det är nog av absolut vikt att ha koll så att man inte köper fel antenn och monterar den tokigt (t.ex. för lågt ner).
Sen vill jag tipsa iPhone-ägare om vad man kommer åt genom att ringa detta kryptiska "telefonnummer":
*3001#12345#*
Där kan man utläsa viktiga mätetal som RSRP, RSRQ och RSSI. Även sänd- och mottagningsfrekvenserna kan avläsas men kräver avkodning från tabell.
Jag har haft problem att hjälpa min pappa som bor i norrländsk glesbyggd - mobiltäckningen är problematisk om man vill ha Telia för att det skall gå att ringa när man är i fjällstugan och på andra ställen där Telias konkurrenter inte har täckning. Vi har provat diverse hårdvaror, antenner och Net1. Nu kör han Internet med ett separat abonnemang från Tele2 och deras medföljande hårdvara som ger hyffsad täckning vid bostaden men inte i fjällstugan och på många andra ställen.
Minns fortfarande dagen för tiotalet eller fler år sedan då jag stod o "bläddrade CD-skivor" på Kanons Radio & TV i Vilhelmina då en medelålders kvinna med "sydländsk accent" kom in i butiken och ville ha hjälp med sin krånglande mobiltelefon... efter några sekunders fipplande med telefonen svarade radiohandlaren "Men du har ju Comviq i den?!"

Jag har förstått att monteringshöjden kan vara kritisk för en antenns placering, när man kör WiFi t.ex. med Ubiquitis länkhårdvara rekommenderar dom ju att hellre köra 5GHz (eller ännu högre) än 2.4GHz samt att "ta höjd" för att undvika kollisioner med mark o föremål i vägen för signalen (läs gärna om Fresnel-zoner i deras kursmaterial som ligger öppet ute på nätet, t.ex. denna: https://dl.ubnt.com/guides/training/cou ... -09-17.pdf).
Frekvensen anger storleken på Fresnel-zonerna så det är nog av absolut vikt att ha koll så att man inte köper fel antenn och monterar den tokigt (t.ex. för lågt ner).
Sen vill jag tipsa iPhone-ägare om vad man kommer åt genom att ringa detta kryptiska "telefonnummer":
*3001#12345#*
Där kan man utläsa viktiga mätetal som RSRP, RSRQ och RSSI. Även sänd- och mottagningsfrekvenserna kan avläsas men kräver avkodning från tabell.
Teltronika RUT-serien är trevliga 4G/LTE routers. Nästan alla har möjlighet till filera externa antenner.
-81dB RSSI är väll 2/5 möjliga skulle jag säga.
Jag har skaffat en Teltonika RUT950 4G-router. Den har märkbart bättre signal än allt annat jag provat, det har fungerat sedan igår. Lite konstigt är att igår så var signalstyrkan runt -80 dBm och jag hade ca 8-9 Mbit/s, idag har jag snarare -51 dBm och bara ca 1-2 Mbit/s(bilderna tog jag nu).
Det ser ju ut som att signalen är bättre idag men ändå går det långsammare
Jag noterar också att det står LTE BAND 20 vilket bör vara 800 Mhz så man kan kan väl utgå ifrån att det är det enda jag når och att det inte går att få någon jättehög hastighet?
Jag förstår mig ju inte på dessa siffror så mycket, någon som har förslag? Kan en extern antenn ens hjälpa om signalstyrkan redan verkar hyffsad?
Det ser ju ut som att signalen är bättre idag men ändå går det långsammare

Jag noterar också att det står LTE BAND 20 vilket bör vara 800 Mhz så man kan kan väl utgå ifrån att det är det enda jag når och att det inte går att få någon jättehög hastighet?
Jag förstår mig ju inte på dessa siffror så mycket, någon som har förslag? Kan en extern antenn ens hjälpa om signalstyrkan redan verkar hyffsad?
Hastigheten (med OK signalstyrka) beror oftast på den totala databelastning på basenheten. Är det många som delar samma mast blir det mindre till var o en.