Har ett integrationsproblem mellan en sändare som kommunicerar med WIEGAND enligt standard med tydliga växlingar 5V -> 0V -> 5V och en mottagare som även den skall kommunicera med WIEGAND men något data blir inte överfört. Har gjort lite reverse-engineering och mätningar av respektive system och sändarsidan är väldigt enkel, en utgång på en PIC driver en transistor som har 1k pull-up till 5V )(normalläget är 5V på respektive utgång och när en bit kommer så dras signalen ned till nära 0V).
På mottagarsidan har man valt att kombinera RS485 och WIEGAND på samma fysiska interface så här sitter det "tyvärr" två bias resistorer vilka skapar problemet. På A-linjen sitter det en 560ohm pull-up (vilken jag hittat på kortet) och på B-linjen hittar jag inte någon pull-down men linan är dragen till 0V och det krävs 9mA för att få upp spänningsnivån till 5V vilket ger 5/0,009=556ohm)
Så här ser kretsarna ut från min reverse-engineering: Får två problem i denna uppkoppling:
1. "D0" aldrig når 0V utan stannar på runt 0.8V p.g.a R12 som bildar en spänningsdelare med R13, möjligt att det trots allt räcker men det är inget jag kunnat verifiera då schemat höger om "label" är okänt.
2. "D1" når aldrig 5V i viloläge då R21+R22 bildar en spänningsdelare med R23 vilket gör att den parkerar på c:a 1.7V
För att lösa detta slängde jag i hop en ganska enkel "driver" bestående av en 74HCT00 + en EL817 optokopplare (fanns tillgängligt) och signalen blir mycket snyggare efter att ha passerat genom drivern där vi rör oss betydligt mer lika ursprunget, nu är ju dessvärre inte EL817 någon raket så fyrkantvågen blir lite rundad - möjligt det fungerar men jag borde nog ersätta EL817 med något snabbare.
Ett exempel på hur fyrkantvågen blir lite "rundad" när den går genom EL817 (mycket möjligt det är okey men...

Är det någon av er som kan tänkas ha ett förslag på en snabbare optokopplare än EL817 men med samma funktion? Eller, egentligen behöver jag inte nödvändigtvis en opto-kopplare utan det skulle fungera med en tillräckligt snabb transistor också - använde en optokopplare mest då den fanns tillgänglig vid labbandet.