Vänder mig hit för lite ordentlig elektronikkunskap i detta lite märkliga problem.
Ska försöka beskriva det här så gott jag kan, så ha tålamod.

Jag har en Harley Sportster från 2010 där blinkers är vanliga glödlampor på ca 21W. Det finns en funktion i TSSM,en (Turn Signal Security Modul) som känner av om en glödlampa går sönder. Om detta inträffar blinkar kvarvarande blinkers dubbelt så fort för att visa föraren att någon lampa gått sönder.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till känner modulen av hur mycket ström som lampan drar och skulle strömmen sjunka till något tröskelvärde (okänt vad) så anser modulen att lampan är trasig. Allt kristallklart hittills hoppas jag

Byter jag ut en av blinkersen till en LED på någon watt eller 2 så tolkar modulen detta som att en glödlampa är trasig och börjar indikera detta genom att blinka dubbelt så fort.
Lösningen på detta är att "lura" modulen att tro att det fortfarande är en glödlampa på plats som drar tillräckligt med ström. Alltså måste någon form av motstånd sättas dit parallellt som simulerar lasten av glödlampan.
Enligt alla MCforum som finns löser man detta med ett motstånd på mellan 5-10 Ohm 10-50W parallellt eller en färdig "Load Equalizer" som mest verkar vara en låda med motstånd och kablage. pris mellan några 10,or till runt 1000:-
Hela den här proceduren fungerar. in med ett motstånd som simulerar lasten av en glödlampa och voila.. blinkersen fungerar normalt.
Ett problem med detta är att det genererar värme på ställen där det är mindre bra. Under sitsen, tanken osv.. anslutning till annat kablage osv..
Såå.. till mitt problem och undran..
Min hoj hade redan LED bak för blink,bak och bromsljus, men vanliga glöd fram. Jag bytte ut framblinkers mot LED. Satte ett 10Ohm motstånd parallellt som forumen säger och det funkar.. Men motstånden blir varma som fan...
Undersöker vad de använt för de LED som sitter bak och hittar en liten mojäng parallellt kopplat även över dessa. det som skiljer är att mojängen inte blir varm..

Nyfiken som jag är sprättar jag upp krympslangen runt mojängen (som kostar många hundralappar) och hittar några motstånd.. 100Ohm 3W .... långt ifrån de värden alla pratar om.. men den fungerar och det blir heller inte varmt..
Jag leker geni ett tag och inbillar mig att TSSM inte alls behöver en last från 21W glödlampa utan det räcker med en mycket mindre last och därmed genereras mindre värme.. Så jag köper lite 100 Ohms motstånd och kopplar det på exakt samma sätt fast till de främre blinkersen.... Detta fungerar inte.. TSSMModulen tror en glödlampa är trasig och blinkar fort...
Ursäkta alla fel och tankevurpor och okunskap... Men vad fasen gör jag för fel? Hur kan det fungera bak.. men inte fram? Kan man på något sätt mäta vilket motstånd som krävs för att modulen skal tro att det sitter en glödlampa där?
Så tacksam för hjälp!
/Zeilon