Enkel krets fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oolong

Enkel krets fråga

Inlägg av oolong »

Försöker begripa följande krets:
kretsa.jpg
Man vill alltså ha även en 6 volt lina till ett kretskort, snubben jag härmar satte då två st 180 resistorer enligt a och b.
Begriper inte vad resistor a gör i kretsen, borde det inte funka utan den? Eller den är nödvändig för 6 volt linan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan

Re: Enkel krets fråga

Inlägg av vaxfan »

Det är ingen bra konstruktion.
Du kommer alltid att ha en 30 mA ström som går igenom reistorerna så fort spänningskällan är ansluten.
Det innebär onödiga effektförluster, speciellt om det är batteridrift.
En spänningsregulator är ett mycket bättre alternativ.
Vad ska spänningarna driva för typ av enhet?
oolong

Inlägg av oolong »

Kretskortet driver en LCD-skärm, men nu har man tagit bort LCD skärmen och använder i denna krets enbart kretskortet till att driva LED:erna.
6 volt linan är för att starta något chip antar jag som vill ha lägre än 12v. I mitt fall vill jag ha ännu lägre än 6 volt, tänkte sätta en potentiometer vid b och skippa a om det gick men det anar jag att det inte går.
vaxfan skrev: 8 december 2020, 17:40:18 Det är ingen bra konstruktion.
Du kommer alltid att ha en 30 mA ström som går igenom reistorerna så fort spänningskällan är ansluten.
Det innebär onödiga effektförluster, speciellt om det är batteridrift.
En spänningsregulator är ett mycket bättre alternativ.
Vad ska spänningarna driva för typ av enhet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som sagts, drivs det en ström genom motstånden och genererar ett spänningsfall på 6V över varje motstånd. Det måste till två motstånd, a och b, för att fixa strömmen och därmed spänningsfallet.
Problemet är att om du kopplar in en last mellan G (GND) och 6 (6V) kommer motståndet a + lasten att göra att totala motståndet sänks och därmed spänning.
Absolut enklaste lösningen och som garanterar rätt spänning är att använda en regulatorkrets, typ så här (även om en 6V-regulator ger enklare resultat):

Bild

Så här då med en 6V-regulator. Kondingarna sitter där för att eliminera oscilleringar.

Bild
oolong

Inlägg av oolong »

Försöker begripa det hela.
Ifall jag byter ut b till en resistor på 180x3 = 540. Blir 6v linan en 3 volt lina då?
Fast egentligen något helt annat när man väl använder den så beror det på resistansen i kretskortet, men det blir begränsad till högst 3v?

Varför valde man 180 ohm tro?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo i teorin blir det 3V, men om du ansluter något till 3-volten kommer spänningen att sjunka och du vet inte var du befinner dig.
180Ω valdes nog för att det ger en gnutta bättre "stabilisering" än säg 10kΩ.

KORT: så här skapar man inte en ny lägre spänning av en befintlig! Om du ska ha en viss spänning och tror dig kunna fixa det med en spänningsdelare kommer den spänning du får att rassla upp och ner okontrollerat beroende på belastningen. Man kan i viss liten mån ernå lite stabilisering genom att häkta på kondensatorer över motstånden.
Man ser emellanåt varianter där man har mindre belastning och vill göra en bipolär spänning av en enkel att man använder zenerdioder, eller en transistor för stabilisering eller rentav en opamp. Dock köper man oftast en trebent regulatorkrets, 7806 eller LP 2950 ACZ3,3 eller vad man nu behöver.
oolong

Inlägg av oolong »

Tack för svar även om jag begriper 20%.

Jag läste i datasheet på mitt kretskort nämligen att den pryl jag ska koppla 6v linan på inte tål 6v. Så därför ville jag begripa det hela.
Men nu börjar jag tro att han gjorde så där av en anledning, och i själva verket blir det inte 6v. Om jag nu försöker "förbättra" med en riktig lina så kanske jag snarare försämrar.

Men jag ska nog sätta högre motstånd så det blir 3v max istället och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

”Men nu börjar jag tro att han gjorde så där av en anledning,”

Så är det kanske.
Och anledningen kan vara samma som för dig:
För att han inte kände till risken och var beredd på att ”hoppas på det bästa”.
Men du har fått många svar på vad som kan hända, så du har ju möjlighet att välja en lösning som garanterat fungerar.
Så varför chansa? ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

oolong skrev: 8 december 2020, 23:28:18 Tack för svar även om jag begriper 20%.

Jag läste i datasheet på mitt kretskort nämligen att den pryl jag ska koppla 6v linan på inte tål 6v. Så därför ville jag begripa det hela.
Men nu börjar jag tro att han gjorde så där av en anledning, och i själva verket blir det inte 6v. Om jag nu försöker "förbättra" med en riktig lina så kanske jag snarare försämrar.

Men jag ska nog sätta högre motstånd så det blir 3v max istället och hoppas på det bästa.
Nja, använd den ursprungliga designen (under förutsättningen att den funkar), spänningen blir vad den blir sas, mät den verkliga spänningen och gör det riktigt därefter.
Bättre är om du talar om exakt vad det är du skall koppla in och länka till eventuellt datablad
Skriv svar