Hjälp med att färdigställa enkel krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

Hej! Jag behöver sätta upp kretsen nedanför där rosa och brun behöver styras av arduinon samt grön behöver vara live 24/7 dvs behöver resevkraft.

Ska jag placera en resistor någonstans?

kan Relä 1 vara en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-v-p36101 utan massa bös för övrigt?

Det står att rekommenderad spänning för UNO är 7-12V men driftspänningen är 5V, kan man kanske driva relämodulena och UNOn på samma spänning?

Sorry om jag har ritat knasigt men varje relämodul har varsin signal från Arduinon. Vissa reläer, brun och rosa behöver inte reservkraft även om rosa kan behöva vid längre avbrott, grön däremot måste alltid gå men drar inte mer än 50-60W
Elschema.png
Rosa drar ungefär 200W@24VDC per relä
Grön drar ungefär 25W@230VAC per relä
Brun drar ungefär 30W@230VAC per relä

Behandla mig som att jag inte vet vad en resistor är :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Thorped 7 december 2020, 21:17:33, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Börja med att beskriva ditt behov, vad är det som behöver backup?
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

Har det någon betydelse? Det är två pumpar, på 25-30W vardera men effekten har jag redan nämnt.

Kommer ha två bilbatterier/fritidsbatterier som backup
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Jo det har en viss betydelse.
Du behöver växla pumparna från 230V till Inverterdrift.
Löses enklast med ett, eller eventuellt två flerpoligt växlande relä(er), du behöver som jag ser det ingen processor eller timer.
Relä 1 får sin matning från nätet, när det faller växlar det pumparna till invertern,
Sedan kan du om du inte vill köra invertern i tomgång när den inte används, ett kraftrelä som kopplar in batterispänningen till invertern.
Normalt sett skall du inte behöva det då inverten bör vara ok med att gå i tomgång.
Å andra sidan, det är små effekter så en liten UPS fixar det också.

Alternativ 2 kör alltid pumparna från invertern, använd en tillräckligt stor laddare som kan ladda batterierna samtidigt som invertern är i drift, då behöver du ingenting annat.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

Såhär helt enkelt?
Elschema.png
De 2 poliga relät från kjell som jag länkade till räcker nog, 240W är det god för och inverter plus pump kommer aldrig upp i det. Nej jag behöver ingen timer till pumparna men jag låter mig själv ha valmöjligheten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Lite slarvigt ritat, två alternativ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4514
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Palle500 »

TomasL har en bra och enkel lösning, men du vill ha friheten att själv välja om en timer behövs. Helt ok, men vad vill du då ha hjälp med?
Det du har ritat verkar livsfarligt då du matar in 230VAC på Arduino anslutningarna, gör inte detta utan du måste använda optokopplare eller ett relä med 230VAC spole som via sina kontakter ger 5V signaler till Arduino ingångarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Optokopplarna måste ju dessutom klara 230V eller mer, typ CATIII
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

Palle500 skrev: 7 december 2020, 19:01:19 TomasL har en bra och enkel lösning, men du vill ha friheten att själv välja om en timer behövs. Helt ok, men vad vill du då ha hjälp med?
Det du har ritat verkar livsfarligt då du matar in 230VAC på Arduino anslutningarna, gör inte detta utan du måste använda optokopplare eller ett relä med 230VAC spole som via sina kontakter ger 5V signaler till Arduino ingångarna.
Det gör jag inte alls det, matar arduinon med 10VDC. Skrev i topic att jag undrade hur jag skulle får "Signal till arduino" som lämplig signal, tro inte att jag är dom nog att koppla in 230VAC på en digital in :rofl
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev: 7 december 2020, 19:04:36 Optokopplarna måste ju dessutom klara 230V eller mer, typ CATIII
Man kan väl lösa det med ett relä bara... hoppas inte strömmen går jätteofta :mrgreen:
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev: 7 december 2020, 18:50:51 Lite slarvigt ritat, två alternativ
Har ritat exakt så. Tänk att Grön är pump bara :)

Nu är väl alla nöjda, Relä 1 är 2-poligt en pol för 230ac och en för 24dc. Signalen till arduinon är på 5V och relät på 24V. Allt fine?
Elschema.png
En fråga från nin sida kvarstår, behöver jag någon resistor på relä 2? alltså det på 24V, eller behövs sådant bara när man styr ett relä med signal? Och behöver jag stoppa in några motstånd? Det var 3 frågor :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Har ritat exakt så. Tänk att Grön är pump bara
Öh, nej, du har en arduino och en massa annat onödigt.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

Öh jo, backup systemet är precis lika. Resterande som är mycket nödvändigt för att inte säga helt avgörande, har du inte besvarat än :roll:

Behöver jag ingen resistor före signal S1 & S2?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av TomasL »

Det är fullständigt obegripligt vad du vill uppnå, så därför är det av naturliga skäl omöjligt att svara på dina frågor.
Beträffande reläet du länkade till, behöver du titta å hur mycket ström med AC3 last det klarar, vilket garanterat är mycket mindre än de 10A som specas.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att färdigställa enkel krets

Inlägg av Thorped »

TomasL skrev:Det är fullständigt obegripligt vad du vill uppnå, så därför är det av naturliga skäl omöjligt att svara på dina frågor.
Beträffande reläet du länkade till, behöver du titta å hur mycket ström med AC3 last det klarar, vilket garanterat är mycket mindre än de 10A som specas.
Vad är det som är så obegripligt att förstå? Jag får väl länka till kopplingsschemat en 4e gång och förklara.
Elschema.png
När allt är frid och fröjd utan strömavbrott så kommer de rosa apelsinerna vara strömsatta i x antal timmar, x är en variabel som ska programmeras i arduinon. De rosa apelsinerna är dock inte beroende av ström i samma utsträckning som de gröna undulaterna som behöver power 24/7. Sen har vi de bruna bananerna dessa behöver bara vara på när det behövs, inget som kommer följa något schema, kanske är det någon sensor som slår ifrån och som ber bananerna att starta.

Rosa apelsiner drar ungefär 200W@24VDC per relä
Gröna undulaterna drar ungefär 25W@230VAC per relä
Bruna bananerna drar ungefär 30W@230VAC per relä

Det finns egentligen inte backupkraft nog för att hålla de rosa apelsinerna igång. Så att köra dem över Relä 1 är inte nödvändigt. Ursäkta om jag förlöjligade ville bara göra det tydligare. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Thorped 7 december 2020, 21:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar