Avstörningskondensator med eller utan resistans
Avstörningskondensator med eller utan resistans
Renoverar en gammal förstärkare. Avstörningskondensatorn som sitter parallellt med on/off-switchen behöver bytas. Gamla har helt fallit isär.
Enligt elschemat ska det vara en 0,022uF 250V men symbolen i kretsschemat visar att den består av resistor och kondensator. Såg i Mouser att det finns med och utan resistor.
Den jag beställt verkar så klart vara utan resistor. Går den att använda ändå eller kommer strömbrytaren att ge upp inom kort?
Jag har sedan tidigare en 0,047uF 100R X2 också. Även om den har högre kapacitans, är den att föredra för att den har en resistans?
Enligt elschemat ska det vara en 0,022uF 250V men symbolen i kretsschemat visar att den består av resistor och kondensator. Såg i Mouser att det finns med och utan resistor.
Den jag beställt verkar så klart vara utan resistor. Går den att använda ändå eller kommer strömbrytaren att ge upp inom kort?
Jag har sedan tidigare en 0,047uF 100R X2 också. Även om den har högre kapacitans, är den att föredra för att den har en resistans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Avstörningskondensator med eller utan resistans
Kombinationen är en "snubber" som minskar/hindrar gnistbildning över brytare.
Den kombination kan köpas färdig eller man kan ta likadana komponenter o bygga den.
Så ta du den du redan har med 47nF||100Ω, det blir superbra.
Den kombination kan köpas färdig eller man kan ta likadana komponenter o bygga den.
Så ta du den du redan har med 47nF||100Ω, det blir superbra.
-
Komponenterna måste väl vara godkända för nätspänning. Alltså ta inte vilken kondensator som helst.
Det ska väl vara en X1/X2-typ på kondingen för att säkra mot kortslutning.
Enligt schemat sitter den inte parallellt med switchen?
I det här fallet när kondensatorn sitter parallellt med en strömbrytare är det inget formellt krav på att det ska vara en x1/x2 kondensator. Felmoderna korslutning eller avbrott kan ju lika gärna inträffa i kontakten själv. Därmed inte sagt annat än att även jag rekommenderar en x1/x2 konding av kvalitetsskäl eller att man inte råkar sätta dit något som t.ex kan brinna.