Har varit medlem i forumet sedan 2012 men inläggen har inte varit många, då dagens digitala modelltåg är digitala och allt börjar bli "smått" så investerade jag inför hösten lite ny utrustning. Digital löd station dito av lödnings station och en helt ny arbetsbänk.
Projektet jag har är att bygga en dekoder som kan hantera 4 växlar, hela schemat är "Märklins original" började på ett kopplings däck
(första bilden i raden fick inte till bilden så den ligger "inne i" texten)
Bara efter några sladdar och 5 komponenter blev det mycket svårt att hålla ordning på tråd dragningen
Gick över till ett exprimentkort, att placera ut komponenterna på "bästa sätt" tog ett tag

Fråga 1# Exprimentkortet är inte nytt, väldigt svårt att löda trots jag "flussat" är det åldern, kan man göra något åt detta?
Inser att jag är tvungen att "fuska" lite och komponenter med flera ben får ett ben i luften där det blir enkelt att löda in en koppar tråd för mattning.
Blir lite "nojig" när det gäller komponenter med flera ben. Detta fallet kan man tro att en BD680 har "basen" som mitten ben, det blir lite så när man ser "schemat".
Lägger ut en 3dje bild där jag mycket enkelt ritat upp komponent placeringen.
Fråga #2 har jag "vänt" komponenter rätt på bilden?
(På bild 2 är ju/(skall var) "ermitten" böjd bakåt för underlättandet av matningen då det är samma ingång/nivå på alla)
Fråga #3 Kan jag få bilder som är inne i/följer texten så inlägg blir mer lätt överskådligt
Frågor som inte har med projektet att göra
Fråga #4 , har en hel del ic kretsar, så även väldigt mycket "stora transistorer" fick detta då man la ner en reparation verkstad, i detta fall mycket audio o video, ganska säkert aldrig får användning för, finns det något värde i detta? jag kommer ju aldrig att kunna testa dom men det känns lite fel att slänga detta, jag sparade på allt som var oanvänt. Ic kretsarna är tyvärr lösa men när det gäller "transistorerna" så ligger många nya i förpackningar.
Finns det någon "önske webb sida där man kan göra bytes affärer" tex?
Fråga #5 Det som heter NTIskolan gjorde för många nu trevliga "projekt" för elektronik, detta är väl nu elektronik "vintage" har någon en länk eller hänvisning till någon där man kan få mer information om dessa "bygg satser"?
Mvh Hans O