Projekt: växel dekoder modelltåg +ot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hans O

Projekt: växel dekoder modelltåg +ot

Inlägg av Hans O »

God morgon, har pga permittering kunnat ta tag i mitt "elektronik intresse", i stort är det många projekt som är modelljärnväg relaterade men absolut inte allt. Inser efter jag suttit lite med ett projekt att jag är väldigt ovan och utbildningen som slutade för 38 år sedan (el tele) är lite "passe" :shock:

Har varit medlem i forumet sedan 2012 men inläggen har inte varit många, då dagens digitala modelltåg är digitala och allt börjar bli "smått" så investerade jag inför hösten lite ny utrustning. Digital löd station dito av lödnings station och en helt ny arbetsbänk.

Projektet jag har är att bygga en dekoder som kan hantera 4 växlar, hela schemat är "Märklins original" började på ett kopplings däck

(första bilden i raden fick inte till bilden så den ligger "inne i" texten)

Bara efter några sladdar och 5 komponenter blev det mycket svårt att hålla ordning på tråd dragningen

Gick över till ett exprimentkort, att placera ut komponenterna på "bästa sätt" tog ett tag :)

Fråga 1# Exprimentkortet är inte nytt, väldigt svårt att löda trots jag "flussat" är det åldern, kan man göra något åt detta?

Inser att jag är tvungen att "fuska" lite och komponenter med flera ben får ett ben i luften där det blir enkelt att löda in en koppar tråd för mattning.
Blir lite "nojig" när det gäller komponenter med flera ben. Detta fallet kan man tro att en BD680 har "basen" som mitten ben, det blir lite så när man ser "schemat".

Lägger ut en 3dje bild där jag mycket enkelt ritat upp komponent placeringen.

Fråga #2 har jag "vänt" komponenter rätt på bilden?

(På bild 2 är ju/(skall var) "ermitten" böjd bakåt för underlättandet av matningen då det är samma ingång/nivå på alla)

Fråga #3 Kan jag få bilder som är inne i/följer texten så inlägg blir mer lätt överskådligt

Frågor som inte har med projektet att göra

Fråga #4 , har en hel del ic kretsar, så även väldigt mycket "stora transistorer" fick detta då man la ner en reparation verkstad, i detta fall mycket audio o video, ganska säkert aldrig får användning för, finns det något värde i detta? jag kommer ju aldrig att kunna testa dom men det känns lite fel att slänga detta, jag sparade på allt som var oanvänt. Ic kretsarna är tyvärr lösa men när det gäller "transistorerna" så ligger många nya i förpackningar.
Finns det någon "önske webb sida där man kan göra bytes affärer" tex?

Fråga #5 Det som heter NTIskolan gjorde för många nu trevliga "projekt" för elektronik, detta är väl nu elektronik "vintage" har någon en länk eller hänvisning till någon där man kan få mer information om dessa "bygg satser"?

Mvh Hans O
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: växel dekoder modelltåg +ot

Inlägg av Glenn »

Aldrig för sent att börja :)

1: ta lite scotchbrite elelr i värsta fall fint sandpapper och gör rent kopparen på kortet med innan lödning, gör stor skillnad.

2: jämfört med schemat menar du ?

3: absoilut, du har ju en "placera inom inlägget" funktion under "bilagor" när du postar.

Typ såhär:
glenn_simpsson.png
Så hamnar den där du vill.

4: finns en tråd som heter komponentakuten, men den är ju mer tvärt om, om du inte har en lista på vad du har är det gasnska svårsålt, då blir detmer "en kartongt med blandade komponenter" som man inte får mycket för.

Vissa audiohalvledare kan vara värda ganska mycket dock.

5: Tror det finns nån NTI-tråd faktiskt :) annars vet jag inte.
Hans O

Re: Projekt: växel dekoder modelltåg +ot

Inlägg av Hans O »

Tackar för support.....
20201203_164823int.jpg
Ja så enkelt det var... tack, gjorde en ny arrangemang ang BD680 och dioden, schemat över och förhoppningsvis "verkligheten" under.
Den enkla frågan är om jag gjort/tänkt rätt och om komponenterna ligger rätt?

När det gäller NTI skolan så är själva kurs litteraturen som hade varit trevlig att hitta, den som då är äldre förstås. Själv hittade jag detta kort
20201203_165010int.jpg
Med 3 st Ic hållare med exakt rätt ben antal så skall jag testa att bygga en växeldekoder även på detta kort.

Mvh Hans O
Skriv svar