Probelm med Indikering av aktiv dragmagnet, idé någon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tänk på att det är en (lys-)diod, en vanlig röd lyser nästan inget under 1,5 volt och när du kommer till knät i karakterestiken så ökar strömmen brant."

Nu förstår jag hur du menar och det stämmer förstås. :)

Frågan varför det hamnar 2,5V över en icke aktiverad spole kan nog bara besvaras med en titt på schemat (eller en bild) över styrningen. Det finns ju en risk att Nimrod_pro inte har någon möjlighet att modifiera styrkortet, så jag skulle personligen tycka att det vore bättre om man helt enkelt utgår ifrån att det är 2,5V och baserar lösningen på det. Men visst vore det intressant att veta varför. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog helt enkelt lägga till 2st 1N4148 per lysdiod i schemat. Då slipper man räkna nånting alls, och det är billigare än ett extra motstånd. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men precis om prototypen skrivar kan det inte stämma!

En dragmagnet är inte en så olinjär motstånd att den vid låg spänning har högre DC-motstånd än vid högre ström, jag har aldrig hört om eller sett en induktans med negativ motståndskarektistik!

Detta ger att det antingen är något kapitalt fel med drivningen eller mätningen. Om drivningen är en färdig enhet "från fabrik" och vi antar att den är ordentligt utförd måste det vara mätningen som är problemet, detta gör alltså att hela uppgiften är baserat på felaktiga uppgifter och därför inte kan lösas.

Vad jag ser är att det fattas en ordentlig beskrivning av hur det är mätt och under vilka förhållande.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mad modder.... 1N4148 köper jag för 12öre x 2 = 24 öre, motstånd 16,7 öre

Räkningsövning:

tillgängligt 3 volt efter spänningsdelaren, led 1,7v över motståndet 1,3 volt vettig ström till LED 10 mA

1,3/10=0,13 kohm, inre resistansen i spänningsdelaren ska vara 130ohm. Då spänningsdelaren är 2:1 så är motstånden lika och varje motstånd ska då vara 260 ohm, säg 270 så hamnar vi på ett vanligt värde.

(Kollas: 6-1,7 volt / 0,27 Kohm = 15,92 mA minus det som går i parallell motståndet
1,7 / 0,27= 6,29 mA

15,92-6,29mA=9,63mA avrundat till önskade 10 mA)

prototypen
Nimrod_pro

Inlägg av Nimrod_pro »

Hm skulle två 1N4148 i serie lösa detta tro ? skulle nästan åka o kollao m det är så enkelt :P

Styrkortet är känns inte så aktuellt att bygga om som jag ser det, dels för att det är förjäkla trångt mellan ledningsbanor o bland respektive komponenter, vill inte riskera att förstöra det. Kortet kommer direkt från fabrik.

Består av ett antal ic-kretsar som i sin tur styrs av "huvud" enheten.

Mätnignen är gjord på detta vis.

Multimetern inkopplad i serie med dragmagnetens(lysdiodens lednigar inkopplade i samma) kontakt

Slår in koden till den dragmagnet jag har kopplat in mig på.
Läser av och antecknar värdet på multimetern

Slår in kod för en annan dragmagnet och läser av och anteknar värdet

Mätnignen gjordes även en andra gång med samma resultat

Dock kan det nämnas att lysdioden med motstånd även var inkopplad då mätningarna gjordes.

Då har man varit ute och fixat bild på styrkortet o dess komponenter om ni kan bli något klokare på det?

http://www.laddaupp.nu/bilder/IMG_0896.JPG
Nimrod_pro

Inlägg av Nimrod_pro »

Tony skrev:Kan du inte lägga ett tungelement (magnetkontakt) bredvid magneten?
Kollat lite på elfa, men frågan är hur känsliga dom är ? nån som har erfarenhet av tungelement?

Jag hade ett liggandes som jag provade med o det slöt på det magnetfältet som blev, så om ingen har någon enkel lösning på lysdiodproblemet blir det att etsa ett kretkort med 8 tungelement o motera
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fin bild

Alla kretsar fanns i ELFA och det är inget konstigt med drivningen, helt vanlig open drain.

En bild på magneten skulle vi behöva och om det finns något mer på/i magneten tex en diod eller något sådant. Detta är fortfarande oförklarligt.

Kontakten J8 på kortet (Platsen är tom) men där finns den signal du behöver. Buffra med något som är högohmigt NMOS transistor, 74HC04/14, 4069 eller något annat så har du din LED drivning utan att förstöra driverkortet alltför mycket.

Prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag föreslog tidigt i tråden att öka doidspänningen. Antingen genom att byta till blå lysdiod eller att lägga till en vanlig diod. Men två röda funkar ju också.

Om du har mätt som du skriver så har vi felet där. När du mäter strömen ska du göra så. Men spänningen måste du mäta över spolen. Minst ett av värdena kommer att vara anorlunda.
Nimrod_pro

Inlägg av Nimrod_pro »

ok provade o köra ett par dioder i serie men framspänningsfallet blev inte tillräckligt.

Spänningen är mätt parallet med spolen såklart :P och strömmen i serie med spolen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Två lysdioder i serie lyser inte på 2,5V. Och som påpekats så stämmer inte strömen och spänningen överens. Något är fel. Problemet kna inte lösas om inte rätt förutsättnigar finns. Vilka instrument har du tillgång till. Funderar på om det kan vara en pulsad 12V, eller nått sånt. Det skulle kunna förklara fenomenet.
Skriv svar