Radiorör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JhonnyDux

Radiorör

Inlägg av JhonnyDux »

Jag undrar om det finns en förteckning där jag kan läsa vad dom olika radiorören
som sitter i gamla rörradioapparater har till uppgift, som tex. vilka rör används för ljudet och för FM, LV, MV osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Radiorör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du menar en lista typ:

ECH80 - mellanfrekvensoscillator
ECC82 - HF-blandare
ECL82 - LF-förstärkare

är mitt svar, nej inte direkt. Ett slags rör kan förekomma i princip överallt även om vissa rör är mer vanliga på vissa ställen än andra (du hittar aldrig heptoder i LF-förstärkare t ex).
Ska du veta vad rören gör får du titta på ett schema och följa det. Emellanåt står det beskrivet vilken funktion ett rör har.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Servicemanualen berättar det om inte annat men den har man inte alltid tillgång till.

Bland "moderna rör" som "80-serien" så är följande vanliga.
ECH81 är ett mycket vanligt blandarrör (mixer/frequency chanser) med trioddelen som oscillator.
ECC85 finns ofta i FM-delen kring 100MHz.
EF85/89 mellanfrekvensförstärkare med variabel branthet som betecknas ibland med μ (my)
EABC80 AM detektor/diskriminator för FM.
EL84 vanligt i ljudslutsteg.
EZ80/81/6X4 likriktarrör.

De flesta apparater har i stort sett samma uppsättning rör, men detaljlösningarna kan vara olika.

Äldre är ECH21 som blandare samt mellanfrekvensförstärkare. Och trioddelen (C) används även som första lågfrekvensförstärkare.
Ofta ihop med slutsteget med ett EBL21 där B är detektor för AM.

o.s.v
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan ska man vara medveten om att vissa rör som "bara" använts till vissa speciella uppgifter plötsligt dyker upp på andra ställen.
Många utgångsrör till sändare, hittar vägen till audioförstärkares utgångar och rör som vanligen bara använts att reglera spänningar sitter och pumpar ut ZZ-tops vassaste låtar till trögdrivna högtalare. Jag såg i listan ovan, ECC85. Det sitter som fasdelare i min klonade japanska rörförstärkare.

Men det är kanske en annan sak.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kanske det finns info att hämta här: https://wordpress.radiomuseet.se/externa-lankar/
Skriv svar