Tänkte försöka styra "lite lampor" (mer info kommer) via en AVR, men måste tyvärr styra dem från den "höga sidan". Detta gör det hela lite jobbigt eftersom jag tänkte pwm:a dem...
Iaf har jag klurat ut schemat nedan, där styrkretsen "hänger" i tolv volten så att säga. Lampan har även en ursprunglig styrning som AVRen läser av, och följer om den ska Hade även tänkt kommunicera med AVRen via SPI, men den måste bli galvaniskt avskärmad (läs: optokpplare, typ PC817) eftersom övgrig elektronik ska sitta mellan 0 och 5 volt...
Nja, jag tror inte att din krets är en särskilt bra lösning. B.la har du glömt basmotstånd till PNP-transistorn. Dessutom innebär det ju enorma nackdelar att vara tvungen ha potentialförskjuten I/O.
Jag skulle byta ut PNP-transistorn mot en P-kanals MOSFET (mindre effektförluster!) och driva den ungefär som i exemplen nedan:
EDIT: Om du inte behöver någon supersnabb gatedrivning duger det bra att bara ha en NPN-transistor som drar ner gaten. Gaten ska naturligtvis också ha ett pullup-motstånd till 12V.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 22 september 2006, 18:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Jo, håller precis på att läsa igenom sidan du skickade... Inte säker på att jag hänger med, men lyckas jag reda ut det verkar det ju enkelt och bra =)
EDIT: Bra ide, men som sägs i texten finns ju detta att köpa som IC. Känns bättre för mig Inte jättedyrt heller, men drivkretsarna verkar alla långsamma. Ingen av de "billiga" jag hittat klarar över några tiotal kHz...
EDIT2: Transistorn jag föreslog i första posten är ju "logik styrbar". Då borde det väl inte behövas nån drivkrets?
50kHz eller högre, så man inte riskerar hörbara störningar... Om det funkar vill säga, återstår lite trial n error... Lamporna är på upp till c:a 50w så de har ganska tjock glödtråd, funderar på om det förändrar saken.
Men iaf, borde inte grejen att transistorn är "logik-styrbar" innebära att det räcker med ett gate motstånd?
Jag har byggt en IR-styrd dimmer som PWM:ar 3st. 12V/10W?? IKEA-spotlights i 1kHz utan att ha upplevt några missljud...
Om du använder en P-kanals MOSFET får du samma problem som med en PNP-transistor, d.v.s. att du aldrig kan stänga av den (med en utsignal på 0-5V från din AVR).
Om du ska switcha över 4A i 50kHz vill det till att du har en bra gatedrivning för att minska förlusteffekten i MOSFET:en! Om du fortfarande envisas med att köra i 50kHz så är nog en IGBT/MOSFET-drivkrets det enda rätta.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 22 september 2006, 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Nu känner jag mig som en tjatmoster, men eftersom den anges vara "logik-styrbar" så måste det ju innebära att den klarar sig med ett intervall på 0-5v?
Frågan är bara var de 5 volten ligger i förhållande till allt annat?
Javisst, men de 5 volten ligger i förhållande till Source, det är det som är problemet! Om du hade drivit dina lampor med 5V hade det fungerat, men inte om du driver dem med 12V
Eftersom Source är kopplad till din matningsspänning (12V) måste du se till att Gate-spänningen varierar mellan <7V och 12V. Tillbaka på ruta ett med andra ord...
Manana har ritat och tänkt helt rätt utom att Collector och emitter har bytt plats på lampdrivern, det bör också sitta ett motstånd på basen. Sedan kanske inte strömförstärkningen i transistorn räcker så det kanske blir så att uC strömbegränsning duger som förkopplingsmotstånd.
En PMOS är mera lättstyrd. Source till +12V drain till lampan och gate till uC men den borde vara logikstyrbar. ELFA har en men den kostar nästan 100 spänn. Två lösningar finns, endera provar man med 71-164-78 som är en vanlig PMOS eller konverterar hela lösningen till en lowside switch med en logikstyrbar NMOS.
Det går fortfarande att köra highside (allt relativt 12V) men det behövs ett gäng transistorer för att få mera spänning till PMOS (-et) transistorn.
Är det tvunget att lampan ska vara ansluten till - , är det tex kopplat i en bil? Eller kan lampan lika gärna vara ansluten till + ?
En switchfrekvens över 150 Hz vid glödljus är helt onödigt, så snabbt är inte ögat och tidskonstanten på lampan är ganska lång. Med en vanlig dimmer så ser man inte 100 Hz. Vid 60-70 Hz börjar ögat att märka blinkningar men glödtråden hinner normalt inte svalna vid dessa frekvenser.
Dra ur proppen till en halogenlampa och kolla hur länge tråden glöder.
Ljud orsakas från magnetiska komponenter, och än sitter ingen drossel i din koppling.