Gå från schema till kortlayout?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FS

Gå från schema till kortlayout?

Inlägg av FS »

När man väl har ritat sitt schema och sedan ska routa fram ett snyggt kort. Hur går man tillväga då?

Antar att man börjar med att placera ut de komponenter som har en förbestämd plats på kortet. (MOS, matningsspänning etc...) Men resten då? Finns det nåt bra tillvägagångssätt för att reda ut röran med lösa ledare till fina banor? Autorouting känns inte helt optimalt...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Nej jag tror inte det. Jag brukar börja med tex strömmatningen och sen placerar jag ut resten efter hand där jag tycker det passar och inte ledardragningen blir för svår.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Brukar börja men den punkren som kortet ska ta in drivspänningen och
sedan allt efter som lägga in komponenterna efter hand och dra alla ledningar mellan varje komponent allt efter som de läggs in på kortet.

När allt är in lagt skriver jag ut en pappers kopia och kollar om något
går att flytta så att jag nyttjar korte så bra jag kan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Jag har handroutat kort i 35 år, först med röd/blå penna på papper och sedan i dator och det är bara att jobba, blod,svett och tårar. Ja kanske inte så häftigt men det är bara att prova, flytta, vrida och vända. Ofta när man tycker det är klart så ser man att man kan flytta en komponent 2,5 mm i sidled och då kan allt under flytta upp 10 mm och sedan vrider man på ett motstånd så blir en massa ledningar kortare och sedan...............

Det är lite av 15 spelet (15 brickor 16 hål).
Försök att vända alla IC åt samma håll, + på elektrolyter åt samma håll. Anslutningskontakter i kanten osv.
Att routa är som att skriva en handlingslista, man ska inte behöva springa fram och tillbaka i butiken.

Prototypen
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag föredrar att göra schema och layout samtidigt, bygga upp schemat steg för steg och placera ut komponenterna på kortet efter hand (åtminstone lite grovt).

Annars är det nog bara att pussla, försöka få korta ledningar och lite logik i placeringen. Gruppera saker du vet hör ihop, funderat på vilka signaler som är viktigast/känsligast och dra dom först. Var inte rädd att gå tillbaka och ända i schemat heller, t.ex. växla ingångarna till en grind eller byt grind i en kapsel om det gör layouten bättre.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag brukar ochså børja med PSU delen.
Sen kan det vara skønt att ha en utskrift av schemat så man kan følja olika signalvægar
och hela tiden veta "vart man ær".
En sak i taget. Då får man æven en bra øverblick av kretsens olika delar
coh det blir enklare att søka efter eventuella fel.
Det kan ochså se ganska fint ut :)

/Hampus
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

cyr>

När man kan cad programmet (det sitter i ryggraden) så hinner man tänka på funktionen och upptäcker kanske att den där signalen är ju inverterad och sedan blir det att rita schemat från layouten.

prototypen
Skriv svar