Göra RCA-kontakt av DIN på Luxor 4221
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Göra RCA-kontakt av DIN på Luxor 4221
Det kan måhända vara äldre tiders "maskinerier", som hade kontakter för grammofon, men hade andra tonkurvor.
-
Jag tror faktiskt det inte är helt ovanligt på nyare förstärkare. Jag köpte en skivspelare billigt av en kille en gång som trodde den var trasig för att den lät så lågt på hans svindyra Harmon Kardon. Det trodde jag också, och köpte skivspelaren som renoveringsobjekt. När jag kopplade in den hemma funkade allt tiptop. Jag tror att vissa moderna förstärkare snarare har kontakter vigda för phono för att man ska hålla reda på sladdarna, men saknar teknologin inne i lådan. Värdelöst.
Finns ju förvisso MM/MC som påverkar nivån, men det brukar ju inte stå phono om det inte är RIAA (som ju påverkar frekvenskurvan)
Du har rätt. Nya förstärkare har också kvar benämningen "phono" men utan RIAA.Hund-of-Doom skrev: ↑16 november 2020, 09:37:34 Jag tror faktiskt det inte är helt ovanligt på nyare förstärkare. Jag köpte en skivspelare billigt av en kille en gång som trodde den var trasig för att den lät så lågt på hans svindyra Harmon Kardon. Det trodde jag också, och köpte skivspelaren som renoveringsobjekt. När jag kopplade in den hemma funkade allt tiptop. Jag tror att vissa moderna förstärkare snarare har kontakter vigda för phono för att man ska hålla reda på sladdarna, men saknar teknologin inne i lådan. Värdelöst.
Och då låter det inte mycket. Det lätt att göra bort sig
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Min första "stirrio", vilken var en Luxor, hade en skivspelare med keramisk PU. Ingen RIAA där.
Till den lite yngre generation som inte vet vad RIAA står för, lite kortfattat här
https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... rstarkare/
https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... rstarkare/
Behöver du en DIN till RCA adapter så har jag en du kan få, bara hojta till.Glenn skrev: ↑14 november 2020, 20:34:03 Du kan även köpa en färdig adapter.
Själv ogillar jag att permanent modifiera äldre grejer om jag kan undvika det, så jag skulle nog hellre ha en adapter.
Troligen skulle jag byggt den själv genom att löda ihop kontakter med skärmad kabel.
(Står på todolistan då jag har en gammal sonab reciver som kör DIN på allt, inkl högtalarkontakterna)
-
Det är otroligt generöst av dig. Det hjälper dock inte med den här apparaten, eftersom tidigare ägare har skarvat på RCA-kablar på sladden som hade DIN i original. DIN-kontakterna har jag alltså inte.
-
En uppdatering med bilder kommer här. Det ser ut som om det är två trådar i varje ”del” av den gamla sladden (grå). Mitt antagande är att varje del leder L/R-stereoljud med varsin jordledare. Minns jag rätt är det samma som de fyra små sladdarna ut från pickupen: två ljud, två jord. Min hypotes är att tanken är god här: de två jordledarna ska gå ihop till en jordledare (se bild). Det som blir galet är när jordningen sedan hänger med in in i RCA-kontakterna (svart sladd). Alla skivspelare med RCA-kontakter ska väl jordas i GRD-skruven på förstärkarens chassi? Hjälp mig gärna med bästa vägen fram här.
Sladden är av gammaldags ojordad typ, som det skurits i för att få i ett modernt vägguttag. En cm metall syns på vänsterkanten, där det skurits för djupt. Är det livsfarligt eller helt okej? Bör det ”lagas” med en påstrykning någonting innan man pluggar i den här igen?
Ljudet är strålande när jag kopplar in den som den är, men det är ett typiskt jordfelssurr, om än lågt.
Sladden är av gammaldags ojordad typ, som det skurits i för att få i ett modernt vägguttag. En cm metall syns på vänsterkanten, där det skurits för djupt. Är det livsfarligt eller helt okej? Bör det ”lagas” med en påstrykning någonting innan man pluggar i den här igen?
Ljudet är strålande när jag kopplar in den som den är, men det är ett typiskt jordfelssurr, om än lågt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du bör låta varje kanals skärm fortsätta som en skild skärm fram till RCA kontakten. Dessa skärmstrumpor är inte din jordpunkt. Utan din jordpunkt är en separat kabel som ansluter div metallhöljen mellan spelaren (saknar nog metallhölje) och din förstärkare.
Det är alltså felkopplat i sockerbiten, brum (växelström 50/100 Hz) fångar den nog upp i den oskärmade biten runt sockerbiten.
Det är alltså felkopplat i sockerbiten, brum (växelström 50/100 Hz) fångar den nog upp i den oskärmade biten runt sockerbiten.
-
Jag är inte säker på att jag fattar det där, men om jag tolkar dig rätt borde jag dra en ny kabel mellan chassit på förstärkaren och någon metalldel på skivspelaren?
Göra RCA-kontakt av DIN på Luxor 4221
Japp men börja med att fixa höger och vänster kanalkablarna först.
Är bara att löda ihop ena RCA kabeln och dess skärm med motsvarande skivspelares pickupkabel inkl den kabelns skärm.
Gör sen lika med den andra RCA kabeln. Sen om du har rätt ingång på din förstärkare så skall det spela bra. Men som andra säger lita inte på att du har RIAA.
Citat
Utan en RIAA/pickup-förförstärkare är din älskade vinylsamling bara en trave tysta plastskivor i pappfodral. RIAA-steget är ett oumbärligt steg på vägen mot härligt vinylljud.
https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... starkaren/
Edit lite om jordning av höljet m.m. Men köp inga syrefria högtalarkablar av Svalander för 2000kr/m det hjälper inte dig!
https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... ch_rumble/
Är bara att löda ihop ena RCA kabeln och dess skärm med motsvarande skivspelares pickupkabel inkl den kabelns skärm.
Gör sen lika med den andra RCA kabeln. Sen om du har rätt ingång på din förstärkare så skall det spela bra. Men som andra säger lita inte på att du har RIAA.
Citat
Utan en RIAA/pickup-förförstärkare är din älskade vinylsamling bara en trave tysta plastskivor i pappfodral. RIAA-steget är ett oumbärligt steg på vägen mot härligt vinylljud.
https://www.hifiklubben.se/inspiration/ ... starkaren/
Edit lite om jordning av höljet m.m. Men köp inga syrefria högtalarkablar av Svalander för 2000kr/m det hjälper inte dig!
https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_o ... ch_rumble/
-
Nu har jag läst Svalander-artikeln om brum och har ett par frågor:
När min Luxor hade sina ursprungliga DIN-kontakter, lär det då inte varit något brum/surr att tala om? Tog DIN-kontakten hand om detta på något sätt? Eller hade folk större tolerans för biljud på det glada 70-talet?
Ska alla fyra trådar i sladden in i två RCA-pluggar (+/- x 2)? Dvs ingen av dem ska användas för att jorda skivspelaren i skruven bak på förstärkaren?
Beror brummet som är nu i första hand på att det är ”nakna” trådar in och ut ur sockerbiten?
Hoppas någon orkar besvara de här amatörmässiga funderingarna. Elektronik - kul men svårt.
När min Luxor hade sina ursprungliga DIN-kontakter, lär det då inte varit något brum/surr att tala om? Tog DIN-kontakten hand om detta på något sätt? Eller hade folk större tolerans för biljud på det glada 70-talet?
Ska alla fyra trådar i sladden in i två RCA-pluggar (+/- x 2)? Dvs ingen av dem ska användas för att jorda skivspelaren i skruven bak på förstärkaren?
Beror brummet som är nu i första hand på att det är ”nakna” trådar in och ut ur sockerbiten?
Hoppas någon orkar besvara de här amatörmässiga funderingarna. Elektronik - kul men svårt.
Rätt. Om det brummar ändå då kan du dra extra jorden
Rätt. Om det brummar ändå då kan du dra extra jorden