Lös europlugg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Lös europlugg?

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad är skillnaden jämfört med att eftermontera en kapslad "sockerbit" på en "lampsladd" jämfört med dedär i så fall? (inte för att verka oförskämd, utan därför att jag undrar)
Räknar man med att folk drar ur den genom att slita i sladden och att en vanlig dragavlastning anses otillräcklig, eller?
Men, vad är då skillnaden jämfört med en vanlig rund stickpropp som man i så fall tycker borde kräva avsevärt mer kraft att dra ur med sladden?

(Hade gärna sett litet mer av Darwins urval för folk som rutinmässigt rycker ur stickproppen genom att dra i sladden)
malman

Inlägg av malman »

Har svårt att tro att de inte skulle vara godkända för användning i Europa och Sverige.
Om man söker på Bachmann 900.002 vilket är den som Conrad säljer, så återfinns den i diverse Svenska webshoppar och elgrosister. Det torde tyda på att den är ok att använda tycker jag...

Bachmann är tyskar, å iom div harmonisering innom eu så kan de tillverka dem å sälja dem där så torde de också vara ok inom hela eu.

Kuriosa... Schweiz kör med dessa som std uttag överallt.... där en vanlig schucko ej passar i deras uttag... visar sig att det skiljer på stiftdiametrar mellan dessa och vanliga schucko.... upptäckte det på hotell i Schweiz där laddaren till laptopen ej gick att ansluta i vägguttagen...... hade ej noterat den skillnaden innan dess..
Palle500

Lös europlugg?

Inlägg av Palle500 »

Tackar för länken, skall direkt köpa hem några lösa stickproppar. Är ofta jag vill korta av sladdar som i andra änden har div kontaktdon för laddare, SONOS högtalare eller bara är ingjutna i div apparater där jag inte vill ha 2 m kabel.
Mizzarrogh skrev:Varsågod:
https://www.conrad.se/p/bachmann-900002 ... rt-1838752

Edit, finns i vitt också.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mizzarrogh skrev: 7 november 2020, 22:53:50 Vad är skillnaden jämfört med att eftermontera en kapslad "sockerbit" på en "lampsladd" jämfört med dedär i så fall? (inte för att verka oförskämd, utan därför att jag undrar)
Räknar man med att folk drar ur den genom att slita i sladden och att en vanlig dragavlastning anses otillräcklig, eller?
Men, vad är då skillnaden jämfört med en vanlig rund stickpropp som man i så fall tycker borde kräva avsevärt mer kraft att dra ur med sladden?

(Hade gärna sett litet mer av Darwins urval för folk som rutinmässigt rycker ur stickproppen genom att dra i sladden)
Man drar inte bortanför "sockerbiten" i sladden vanligen. De flesta som drar i sladden gör det för att kontakten sitter dumt till men någonstans i närheten av den ialla fall.
Kraften att dra ut torde vara densamma oavsett vilken typ av kontakt, eller är kontaktkraften lite mindre på Europluggen eftersom den är godkänd endast upp till 2,5Amp?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev: 7 november 2020, 22:53:50 Vad är skillnaden jämfört med att eftermontera en kapslad "sockerbit" på en "lampsladd" jämfört med dedär i så fall? (inte för att verka oförskämd, utan därför att jag undrar)
Problemet har att göra med dragavlastningen. Nu har jag ingen koll på vad man har för kabelarea för 2,5 A, men för en vanlig schuko-stickpropp ska dragavlastningen klara alla 1,5-kvadrat-kablar. Och du är säkert medveten om att olika kablar har olika tjocklek på isoleringen. Det innebär alltså att dragavlastningen måste klara ett ganska stort omfång av kabeldimensioner, även kablar med t.ex. silikonisolering, tygstrumpa etc.

Godkända stickproppar har provats, de spänns fast i en rigg och sladden belastas, de monteras i en bockmaskin och sladden böjs tusentals gånger (och sen öppnar man kabeln och räknar hur många kardeler som gått av).

Värt också att notera att produkten 900.002 verkar inte finnas på Bachmanns hemsida.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

0,75 har standard "lampsladd".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Palle500

Inlägg av Palle500 »

Jag har beställt vita o svarta från Conrad.
Får se hur bra dom är när dom dyker upp.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Anledningen är byråkratisk. Det är Sverige som har ett tillägg till standarden som förbjuder omkopplingsbara euro-stickproppar. Se SS 428 08 34 och SS-EN 50075.

Hur den är motiverad vet jag inte, men jag tror inte det handlar om dragavlastning utan troligen om risken att folk sätter denna stickpropp på apparater som kräver skyddsjord.

Detta gäller även den större ojordade modellen CEE 7/17.
malman

Inlägg av malman »

Ok... i stand corrected.. :). Tack Bo,

Visste inte att det fanns en speciell std som sa vad som var godkänt just i Swe.. trodde eu- harmoniseringen gällde...
Utan att ha köpt standarderna, men läst det jag såg i div previews...
Den första refererade std verkar klarlägga generella krav på kontakter i sve... och den andra är ett tillägg för just platt europlug med fast sladd.... dvs donen ifråga uppfyller antagligen inte grundkraven som de är skrivna i den första std.... så man har gjort ett tillägg för donen, men den berör då bara varianten med fast sladd... fascinerande....

I den senare säger man att kontakten möjligen inte skulle uppfylla kraven i grundstd, varpå man då gjort ett tillägg.
Så det blir antagligen en bedömningsfråga huruvida den monterbara kontakten uppfyller den första std...
Dvs utan att ha läst den första är det svårt att rent ut säga att kontaktdonet i sig är förbjudet... det beror på vilka delar i std som man är tveksamma på ..... och då huruvida just det utförandet är enl std eller ej...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Stickproppar och vägguttag är ett av de områden där det fortfarande är tillåtet med nationella avvikelser inom EU. Anledningen är väl att vägguttag sitter i byggnader och därmed inte är så rörliga (efter att de har monterats), och det skulle kosta mycket att omedelbart byta ut alla uttag i varenda fastighet i landet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Detdär är väl egentligen bara intressant om de är tänkta att ingå i produkter du tänkt sälja, men även om så är fallet (och anslutningsdonet i fråga uppfyller rådande krav enligt tidigare vad beträffar de mekaniska toleranserna) så är det mig veterligen ändå möjligt att använda dem om apparaten du monterar på den är klassad som helkpaslad såvitt jag tolkar (hur man får den klassad korrekt avstår jag dock från att spekulera i här)
Men, detta är som sagt bara om du tänkt att sälja apparater du själv (eller person som jobbar åt dig/legotillverkare du köper in från, etc) försett med kontaktdonet såvitt jag tolkar.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Lite klipp från nämnda standarder
Capture1.JPG
Capture2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ser helt ok ut de som jag köpte från Conrad
Men som vanligt fungerar det inte att ladda upp bilder via TapaTalk.
Skriv svar