Hej!
Jag förstår och ser hur effektivt fluxet är när man avlöder med lödfläta så där är jag med.
Men vad jag inte förstår är varför man ska ha på flux när man t.ex avlöder ett BGA chip med varmluftsstation?
Kan någon förklara för mig vad poängen är? Följer flera reparatörer på youtube, Louis Rossman, Tronics Fix, Northridge fix osv.
Alla använder flux före avlödning med varmluftsstationen men ingen förklarar varför.
MVH //
Varför flux vid avlödning?
- Klas-Kenny
Re: Varför flux vid avlödning?
Så fort du smälter lödtenn (precis som så gott som alla metaller) finns en förhöjd risk för oxidation.
Blir det lödtenn som är kvar på kortet efter avlösningen oxiderat så kommer det finnas oxid kvar i den slutgiltiga lödningen, vilket alltså ger ett sämre slutresultat.
Kanske inte 100% nödvändigt om man städar upp kortet ordentligt efter avlödningen, men kvalitetshöjande och ingen nackdel.
Blir det lödtenn som är kvar på kortet efter avlösningen oxiderat så kommer det finnas oxid kvar i den slutgiltiga lödningen, vilket alltså ger ett sämre slutresultat.
Kanske inte 100% nödvändigt om man städar upp kortet ordentligt efter avlödningen, men kvalitetshöjande och ingen nackdel.
Jag skulle gissa att det är av samma anledning som man gärna adderar nytt lod när man avlöder, för att lodet ska flyta bättre, blir lätt en seg geggig massa ananrs.
Jag brukar dock aldrig addera fluss vid avlödning själv, mer lod däremot..
Jag brukar dock aldrig addera fluss vid avlödning själv, mer lod däremot..
Använder man strumpor, så suger de upp betydligt bättre med extra fluss.
Med sug, så flyter tennet ut bättre och det är enklare att suga upp det.
Med sug, så flyter tennet ut bättre och det är enklare att suga upp det.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Fast trycker man ut så mycket fluss så pölen är högre än kringliggande komponenter så får man nog in mest fluss i sugen. 

"folk på youtube" verkar ju ofta se fluss som nån slags universalmagi som löser alla problem, man ser ofta hur folk fläskar på massor med fluss helt i onödan, även vid hålmonterat.
Fluss är mycket användbart, i rätt mängd och tillfälle, men det gör ju inte att man slipper göra rätt..
Fluss är mycket användbart, i rätt mängd och tillfälle, men det gör ju inte att man slipper göra rätt..