Driva ledlist
Driva ledlist
En fråga som kanske är uppenbar för många men nu är det så att jag köpt en ledlist 3meter( vellight leds14ww) med inkluderad transformator (12v). Listen specas på 12w och trafon ger 24w 2A. Har tänkt klippa av och använda 1.2m av denna, kan jag driva den med samma trafo eller ger den för mycket effekt? Har även en trafo på 1A som jag tänkt koppla in eller räcker det med en 0.5A trafo till detta?
Re: Driva ledlist
Ok. OM jag nu väljer en svagare trafo, exempelvis 0.5A ger den ett svagare sken?
Sen om jag ska koppla in en dimmer spelar det då någon roll om jag använder 2A trafon eller 0.5A?
Sen om jag ska koppla in en dimmer spelar det då någon roll om jag använder 2A trafon eller 0.5A?
Grejen är att listen matas med en given spänning och då drar en viss ström. Nätdelen ska klara att ge MINST den ström, klarar den att ge mer är det helt OK, listen drar inte mer för det.
Om du använder en nätdel som inte ger den ström som behövs kommer listen att lysa svagare - och nätdelen att överbelastas. Det siste är dåligt.
Om 3 meter drar 12W kommer 1,2 meter att dra 4,8W (kom ihåg att klippa rätt ställe!) vilket ved 12V blir 0,4A varför en 0,5A eller högre fungerar bra.
Lika bra som 2A fungerar, 1,2 m lista drar ändå bara 0,4A.
Om du använder en nätdel som inte ger den ström som behövs kommer listen att lysa svagare - och nätdelen att överbelastas. Det siste är dåligt.
Om 3 meter drar 12W kommer 1,2 meter att dra 4,8W (kom ihåg att klippa rätt ställe!) vilket ved 12V blir 0,4A varför en 0,5A eller högre fungerar bra.
Lika bra som 2A fungerar, 1,2 m lista drar ändå bara 0,4A.
- FormerMazda
Vill du ha ett svagare sken tar du en trafo med lägre spänning.
Har kört en del lister med 9V-trafo av just den anledningen.
Har kört en del lister med 9V-trafo av just den anledningen.