Typbeteckning på SMD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OpelGT

Typbeteckning på SMD

Inlägg av OpelGT »

Min skärm på en dell bärbar dator har slocknat. Det sitter två ytmonterade sexbenta sot23 (de heter kanske sot363?) i kretsen som driver backlighten.

På den ena står det Z1 och på den andra 57 och ett bakåtvänt K.

Finns det någon som vet vad detta är för några?

MVH
Henrik
hebbe

Inlägg av hebbe »

Kolla på den här (Google: smd code marking)

http://www.tkb-4u.com/code/smdcode/indexsmdcode.php

Fast tror du de små kretsarna har slutat fungera? Fungerar bilden, testa genom att lysa rakt i skärmen med en ficklampa.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Det sitter en säkring på 1A och den satte jag amperemäteren över. Den visade ca 1,5A och datorn hade en fungerande skärm. Efter en liten tag blev all mycket varmt, så något är trasigt, men vad???

Ditt tips om att lysa på skärmen har jag testat och då ser man bilden.

Länken gav inget tyvärr. Det fanns inga sexbenta ytmonterade...
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Kan det vara nån elektrolytkonding som börjat läcka ström? Brukar kunna sitta sådana över matningen. Bara att mäta :)
hebbe

Inlägg av hebbe »

De lysrören som används som bakgrundsbelysning har ofta en högre spänningsmatning så som 100V. Dom har en växelriktare med en transformator som skapar den spänningen. Kolla på transistorerna som driver den trafon, och se om det är någon signal i kretsen. Du behöver ett oscilloscop för att titta på det. Transistorerna kan du kolla med diod-test med en multimeter.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Nu har jag obducerat kretsen och på ickretsen "57K" är tre ben kortis. Jag tror att det är en optokopplare och det är dioden som är kortis. Den sitter då som om det vore återkopplingen till referensspänningen.
Pelvan

Samma problem för mig...

Inlägg av Pelvan »

Jag gör ett trådlyft här då även jag råkat ut för felande bakgrundsbelysning. Skriver min c-uppsats på en 3år gammal Dell 510M och har inte råd att köpa en ny, måste få den att fungera.

Någon som har någon som helst aning om vart jag ska börja leta? Hittade du felet på din dator OpelGT? Någon som har några tips? Har tagit isär datorn i jakten på ett enkelt fel men sådan tur hade jag visst inte.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Verkar vara lite tävling i trådlyft på G? :)
Kan vara lite knepigt det där, som nödlösning med pengabrist hade jag tiggt till mig en CRT-skärm att använda så länge. Inte särskilt kul men billigt...

Edit: Välkommen till forumet!
Skriv svar