Effekttålighet hos trissor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Effekttålighet hos trissor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vad tillverkarna egentligen menar med max förlusteffekt?

Har inte effektförlust med temperatur att göra?

Så om man säger att en trissa tål 1W ,säger vi, med en rejäl kylfläns kan den väl tåla 2W?

Eller?

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 november 2020, 23:10:02, redigerad totalt 2 gånger.
limpan4all

Re: Effekttålighet hos trissor

Inlägg av limpan4all »

"Max förlusteffekt" inträffar när kylningen är oändlig, dvs aldrig.
Du skall alltid räkna ut vad din förlusteffekt är.
Ta den informationen, räkna ut vad din junction to air delta grader/W ger för Junction temperatur, bedömma det mot den maximala temperaturen och din önskade livslängd. Tio grader sänkning ger grovt sett en fördubblad livslängd. Om man låter en transistor ligga på maximal kiseltemperatur så talar vi under 10000 timmar dvs maximalt ett åt statistiskt sett, kan vara så pass lågt som 100 timmar, eller omedelbart för transienter...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

limpan4all skrev: 2 november 2020, 22:52:18 "Max förlusteffekt" inträffar när kylningen är oändlig, dvs aldrig.
Du skall alltid räkna ut vad din förlusteffekt är.
Ta den informationen, räkna ut vad din junction to air delta grader/W ger för Junction temperatur, bedömma det mot den maximala temperaturen och din önskade livslängd. Tio grader sänkning ger grovt sett en fördubblad livslängd. Om man låter en transistor ligga på maximal kiseltemperatur så talar vi under 10000 timmar dvs maximalt ett åt statistiskt sett, kan vara så pass lågt som 100 timmar, eller omedelbart för transienter...
Som du förstår påstår jag inte att jag kan det här men:
Ta den informationen, räkna ut vad din junction to air delta grader/W ger för Junction temperatur
Detta säger väl ändå att det är junction-temperaturen som gäller?

Effektförlusten sätter sedan junction-temperaturen men detta är väl utan fet kylfläns?

Om man har fet kylfläns bör man behöva köra på med mer effektförlust för samma junction-temperatur, eller?

Den termiska resistansen ambient-junction är ju samma oavsett hur varm kristallen blir.

MVH/Roger
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Junction temperaturen är ju beroende av vilken effekt du har, hur bra kylflänsen är och omgivningstemperaturen. max effekt brukar märkas med 25grader junctiontemperatur. Dvs om man räknar med 25graders rumstemperatur förutsätter det en oändligt bra kylfläns. Du kan med andra ord aldrig komma i det läget. Om du inte stoppar den i frysen eller något sådant udda.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Din kapsling ÄR en kylfläns, liksom dina anslutningsben. Om de inte vore det skulle den brinna upp (oändligt varm då ingen värme kan avges).
Så din kapsling "behöver" hjälp av en extern kylfläns för att öka arean, sedan kan man bli exotisk, med forcerad luftväxling, vattenkylning, flytande kväve, eller gå hela vägen med flytande helium...

Läs detta först (åtminstonde till 6-3).
https://media.searchelec.com//specshee/ ... 0_text.pdf
Detta är standardverket, vars innehål ännu inte har skrivits bättre någon annanstans (enligt min åsikt i alla fall).
Inte mer avancerad matematik än vad som ligger på mellanstadienivå...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej limpan4all!

Jag tackar för din länk och den lilla undervisningen men jag är konfunderad över en sak.

Hur kommer det sig att så fort man börjar diskutera en sak så ska det slängas länkar i ansiktet på en?

Varför inte fortsätta diskutera?

Varför alla dessa länkar?

Personligen tycker jag det är kul att spekulera med dom kunskaper jag ändå lyckats färvärva med åren, sen tycker jag det är roligt att lyssna på folk som uppenbarligen kan bättre även om jag kanske inte alltid tar till mig allt för vissa baskunskaper har jag.

Jag är smått dyslektisk och läser därför inte mer än nödvändigt, att jag skulle läsa mer än 30 sidor i din bok för att tillmötesgå dig orkar jag bara inte.

Fast jag säger inte att det inte är intressant och jag är inte otacksam, jag bara saknar seriös diskusion man-to-man på det här forumet!

Jag är så trött på alla dessa länkar!

MVH/Roger
PS
Kanske problemet handlar om att folk helt ofrivilligt nedvärderar andras kunskaper, dom tror liksom inte att andra än dom själva kan nåt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det handlar om effektivite och att inte slösa tid på att skriva samma sak någon annan redan har skrivit. Att ge ett svar med minst effort.. alternativet är sanmolikt inget svar, är det bättre?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fast vänta nu lite.

Tror du att till exempel ett par psykologi-intresserade som står och diskuterar skulle resonera på samma sätt?

Båda kommer ju försöka övertyga den andra om att den har rätt och så är TVÅvägsdiskkussionen igång.

Här är det nåt slags ENvägsdisskusion modell "kan du inte det här så läs denna länk".

Vad är det för jävla diskussion?

Jag börjar tröttna på att vara tekniker för det är fullkomligt charmlöst.

MVH/Roger
PS
Känner flera IT-tekniker som lagt teknik på hyllan och istället valt att jobba med människor, jag börjar förstå dom.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När det finns flera möjliga lösningar eller förklaringar är diskussioner meningsfulla även i tekniska sammanhang. Men hur transistorers maxeffekt är specade är inte mycket att diskutera. Det finns ett rätt och det finns dokumenterat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har blockat dig så du kan lika gärna sluta skriva till mig.

Fast du är ju ett självutnämnt snille så det är konstigt att du inte redan fattat det.

Men just in case...

/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

P = UxI
Och då kan man tro det funkar för alla kombinationer av U och I men det gör det inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Trevligt, nån som vill diskutera!

Jag har fått lära mig i en kurs i Elkraftteknik att sinusialt gäller

\(P=U*I*cos(\alpha)\)

där vinkeln kallas för effektfaktorn, tror jag.

Så i detta fallet gäller det att om dom ligger i fas (alfa=0) så fås högsta möjliga effekt.

Fast jag undrar vad som gäller i fallet "stokastiska" signaler där det liksom inte finns nån klockren skillnadsvinkel (alfa).

Jag kan eventuellt tänka mig att följande gäller:

\(P=U_{rms}*I_{rms}\)

Hur fel har jag?

MVH/Roger
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tillräckligt. Det blir lätt så när man gissar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

danei skrev: 3 november 2020, 22:22:04 När det finns flera möjliga lösningar eller förklaringar är diskussioner meningsfulla även i tekniska sammanhang. Men hur transistorers maxeffekt är specade är inte mycket att diskutera. Det finns ett rätt och det finns dokumenterat.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

2N3055 Uce max 60V Ic max 15A Pmax 115W

Ex. 115W = U x 15 => U = 7V

Har du Uce 20V kan du bara ha Ic 6A inte 15A.
Om kapselns temperatur stiger till 50 grader så klarar 2N3055 bara 100W.
Med Uce 20V kan du då bara ha Ic 5A.
Tänk på att det är övre gräns och marginalerna för att den ska hålla blir inte så stora.

Ska du blanda in fasförskjutningar och andra kurvformer så får du väl nästa analysera det hela med
frekvensspektra eller läsa databladet för pulser.
Ett pulståg på 400Hz med 30V puls på 15A under 250us funkar bra enligt databladet (men inte längre pulser).
Pulserna blir på 450W men medeleffekten endast 45W. Så en bra bit från P max på 115W.
Skriv svar