Avkoppling på DC/DC omvandlare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Avkoppling på DC/DC omvandlare?

Inlägg av Pjoms »

Jag har ett litet projekt där en TMA2405Dsitter.
Enligt det sparsamma databladet kan jag inte se att några externa avkopplings- och/eller glättnings-kondingar skall behövas. Tvärt om får man inte lasta den med för hög kapacitans! Max 100uF.
Ett par 100nF kondingar känns ändå inte fel tycker jag, det är ju ändå switchade grejjor.

Vad säger den "allvetande skräphögen"? :wink: Kondingar för den goda sakens skull, eller är det "bortkastat"?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Har hört samma "påstående" från en bekant som är mycket flitig användare (på arbetet) av lite större plåtkapslade, röda moduler från samma tillverkare.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Det kan ju mycket väl sitta kondingar inne i modulen, men jag stoppar i alla fall in 100nF på inkommande och på respektive utgång (+5V / -5V) mot Com. Det kan inte skada...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis, det är oftast nyttigt att strössla med små kondingar.

"den allvetande skräphögen?"

Åh, det var länge sedan! Fragglarna! :D
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Fragglarna - alldeles riktigt, Jimmy!
Det var barnprogram det! :D
Millox

Inlägg av Millox »

Maxkapacitansen borde vara som ett skydd för höga strömmar i kretsen. Enligt det resonemanget borde det vara lugnt att ha lite mer kapacitans än så om man bara trycker in en tillräckligt stor induktans. Jag skulle gissa att om man bara har en totalimpedans med en kapacitiv del lägre än 100 µF så borde det vara lugnt. (Fast jag har inte kollat databladet, så du kanske ska ta det med en nypa salt)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Men det är ju likspänning...? Även om det är AC (switchningen) inne i modulen så ska det väl inte påverka om jag hänger på en fet konding efter likriktningen?
Men det gör det uppenbarligen, annars skulle det ju inte stå så i databladet... :?:
Fransson

Inlägg av Fransson »

Kanske flanken vid "power on"?
Millox

Inlägg av Millox »

När den inte är laddad kommer strömmen vara extremt mycket högre än när den är i normal drift. Även vid riktigt hög last kan det vara problem under den tidiga delen av switchsekvensen...

Edit: Fransson hann före.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men, som sagt ett LC-filter så kan du öka kapacitansen mer på sekundären om du vill, men satsa hellre på en kondensator med låg ESR och låg induktans då detta gör större nytta än enbart högre kapacitans. Överväg om applikationen är kritisk att använda OS-CON (eller andra torra alulytar), de är dyra, men passar väldigt bra i samband med högfrekvensswichande DC/DC.

En liten serieresistans innan sekundärkondensatorn kan göra stor nytta i vissa fall, men kostar lite i effekt och ger sämre spänningsreglering, men frestar inte att koppla eventuell sense-leding till efter ett RCLC-filter..... Det förbättrar iofs spänningsregleringen, men vet maninte exakt hur regleringen och sensen är kopplad så kan man göra en skaplig radiosändare av sin DC/DC istället.....
Skriv svar