Tvättmaskin centrifugerar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SvenAndersJ

Tvättmaskin centrifugerar inte

Inlägg av SvenAndersJ »

Tvättmaskinen tycks fungera MEN centrifugerar inte.
D.v.s. den roterar, pumpar ut vatten, men kommer aldrig upp i varv.
Den gör ett försök att varva upp, men ger upp direkt och återgår till rotera 2-3varv/s.
Den byter riktning då och då.

Finns det en givare som kan felsignalera och få den att inte varva upp?
Annat?

Det är en några år gammal Electrolux.
Tacksam för goda ideer.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Re: Tvättmaskin centrifugerar inte

Inlägg av peak@svelfo »

Ingen expert på innanmätet på tvättmaskiner men har sett att om man har enbart lite tvätt som inte räcker till för att forma en ring runt insidan på trumman inför centrifugeringen, vilket är det som maskinen försöker göra genom att försiktigt varva upp och kanske byta rotationsriktning efter ett antal misslyckade försök, så ger maskinen upp till slut.
Är detta första gången det inträffar? I så fall bör du prova med lite mer tvätt.
Om vi istället antar att du har tillräckligt med tvätt för att forma en ring för att få balans och det ändå inte lyckas upprepade gånger med olika tvätt i trumman så gissar jag på att antingen
1. sensorn som känner av trummans balans har gått sönder på något vis
eller
2. trummans upphängning har gått sönder så den rör sig mer upp/ner/höger/vänster än avsett
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Det är nog som föregående talare skrev, jag har en "active balancing" funktion på min electrolux, å andra sidan lyckas den alltid balansera tvätten till 100% efter en stund, så du har nog nåt annat fel än fel på kompositionen av tvätten.
Chrille1H

Inlägg av Chrille1H »

Hej du.
Kolla om motor har kolborstar, det brukar visa sig så här när de är utslitna. Finns lösa att köpa hos vitvarureparatörer. De sitter oftast i plasthållare som är skruvade i motorn.

Lycka till.
Skriv svar