Bok om PIC programmering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Jirgyg

Bok om PIC programmering

Inlägg av Jirgyg »

Denna fråga har säkert varit uppe förut. Men jag frågar iaf. Jag tycker det verkar som att man kan göra väldigt många roliga saker med pic processorer. Och skulle därför vilja lära mig att programmera. Men eftersom jag inte känner någon som kan det så har jag ju ingen att fråga. Det kommer att bli en massa "basic" frågor i början. Därför skulle jag vilja ha en bok som innehåller allt grundläggande inom pic programering. Men en gång för längesedan köpte jag en bok om java programmering i hopp om att kunna lära mig det. Boken visade en massa exempel, men förklarade aldrig särskilt bra vad dom olika komandona gjorde. Därför är man lite avskräckt att lägga ner pengar på något som man är ganska säker på att man inte kommer att förstå. Vad jag undrar är om det finns någon bok som förklarar pic programmering med utgångspunkten att läsaren inte kan NÅGONTING. Helst på svenska också.... men det kanske är ett alltför högt krav?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror att den här boken kan vara bra:
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0071361723

Den är visserligen på engelska men jag har en annan bok av samma författare som jag tycker är bra.

Sen om du har frågor så finns ju elektronik-kanalen på IRC: #elektronik @quakenet
Där finns det nästan alltid folk

/Johan
Jirgyg

Inlägg av Jirgyg »

Tack. Hoppas jag fattar boken.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Ja, det är en bra bok. Lånade den på bibl. i höstas. Den tillsammans med lite datablad och Microchip Midrange Manual lärde mig programmera pic. Var ieofs. inte helt borta på programmering innan heller men hade aldrig programmerat _nära_ hårdvara förut...

//Erik
Skriv svar