Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
En standard autorouter klarar nog inte av att routa detta kort, det finns några sk keep-off zoner, med utfräsningar i kortet.
Tog mig 1,5 dag att routa manuellt.
Komponentplaceringen tog bara någon timma, eftersom alla kontaktdon är låsta fysiskt, och det är ju i princip bara en processor och lite motstånd/kondingar
Kortet är ett 4-lagers stackup: signal, Vdd, Vss, signal.
Hemlighet, inga direkta.
Detta kortet var dock lite stökigare: tog nog en vecka med komponentplacering, storlek 200x100mm samma 4-lagers stackup
Tog mig 1,5 dag att routa manuellt.
Komponentplaceringen tog bara någon timma, eftersom alla kontaktdon är låsta fysiskt, och det är ju i princip bara en processor och lite motstånd/kondingar
Kortet är ett 4-lagers stackup: signal, Vdd, Vss, signal.
Hemlighet, inga direkta.
Detta kortet var dock lite stökigare: tog nog en vecka med komponentplacering, storlek 200x100mm samma 4-lagers stackup
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Precis. En vecka, en dag. Denna tid har inte jag
Jag testade att autorota med 2-lager nyss. Fungerade, gick fort, ca 1 minut. Men det var mycket handpåläggning där efter. Med 4-lager så var det ingen handpåläggning. Allt bara fungerar.
Vart skickar du in korten för att tillverka dessa? Eller gör du dom hemma själv?

Vart skickar du in korten för att tillverka dessa? Eller gör du dom hemma själv?
Återigen, en autrouter hade inte klarat ett sånt här kort.
I princip funkar bara en autorouter på rent digitala kort.
på ett Mixed signal som detta, kör den hopplöst fast, och klarar kanske på sin höjd routa 5% eller så.
Men visst, vill man göra "sloppy jobs" så varför inte.
Komponentplaceringen för detta kort tog väl 80% av tiden, och det klarar ju inte en autorouter av.
Korten görs av Cogra Pro (tror jag), och monteras av Frontside.
Tillverka kort med mer än 1 lager hemma är omöjligt, om du skall ha vior. Mer än 2 lager är bara att totalt glömma bort.
Dessutom är ledarna och isolationsavståndet lite för smalt för hemmatillverkning.
Kör 0,125mm på bägge som värst.
Det mesta är dock 0,2mm.
I princip funkar bara en autorouter på rent digitala kort.
på ett Mixed signal som detta, kör den hopplöst fast, och klarar kanske på sin höjd routa 5% eller så.
Det handlar om planering och vilket resultat man vill ha.Precis. En vecka, en dag. Denna tid har inte jag![]()
Men visst, vill man göra "sloppy jobs" så varför inte.
Komponentplaceringen för detta kort tog väl 80% av tiden, och det klarar ju inte en autorouter av.
Korten görs av Cogra Pro (tror jag), och monteras av Frontside.
Tillverka kort med mer än 1 lager hemma är omöjligt, om du skall ha vior. Mer än 2 lager är bara att totalt glömma bort.
Dessutom är ledarna och isolationsavståndet lite för smalt för hemmatillverkning.
Kör 0,125mm på bägge som värst.
Det mesta är dock 0,2mm.
EEVBlog, Dave Jones rekommenderar att om man ska köra autorouter så ska man först göra dom viktiga linjerna manuellt först. Jag gjorde det. Det var bara ledningarna till processorn som jag hade svår/omöjligt med.
Men självklart så blir det snyggt om man tar manuellt. Men så fort jag ska dra en linje så krockar det med en annan linje.
Jag ska försöka hitta en tillverkare som kan tillverka för hobbytillverkare. Jag ska ju bara ha 2-3 stycken så.
Men ändå! Min autoroting och "rules" ser väldigt bra ut! Eller hur?
Men självklart så blir det snyggt om man tar manuellt. Men så fort jag ska dra en linje så krockar det med en annan linje.
Jag ska försöka hitta en tillverkare som kan tillverka för hobbytillverkare. Jag ska ju bara ha 2-3 stycken så.
Men ändå! Min autoroting och "rules" ser väldigt bra ut! Eller hur?
Inte en blekaste aning, om det är bra eller inte, du får väl göra EMC-tester på kortet för att avgöra om det är bra eller inte.
Snygghet har ingenting med det hela att göra.
Snygghet har ingenting med det hela att göra.
Kristallen borde gå att få närmare. Har sett rekommendationer om att ytan under kristall med tillhörande kodensatorer och ledningsbanor är "helig" i alla lager.
Jag funderar på att göra om allt detta och bara göra med 2 lager endast.
Kristallen går säkert att flytta närmare. Kanske...
Jag har hittat en tillverkare av kretskort. Rätt billiga. Skiljer bara 600 kr mellan Kina. Svensk tillverkare också. Vad tror ni om detta?
https://www.pcbexpress.se
Kristallen går säkert att flytta närmare. Kanske...
Jag har hittat en tillverkare av kretskort. Rätt billiga. Skiljer bara 600 kr mellan Kina. Svensk tillverkare också. Vad tror ni om detta?
https://www.pcbexpress.se
För tillverkning så rekommenderar jag JLCPCB, alternativt att du kollar via https://pcbshopper.com/.
Tackar för tipsen! Jag försöker nu skriva om på 2 lager - För hand. Kan TomasL så kan jag också.
Det går bra, men nu börjar det bli trångt.
Det går bra, men nu börjar det bli trångt.
- Klas-Kenny
Ett tips för att underlätta layoutarbetet ordentligt är att kasta om pinnar till processorn, baserat på hur de hamnar fysiskt.
Kan du undvika att korsa två ledare genom att byta plats på dem till processorn, så gör det.
Har jag ett gäng signaler som inte nödvändigtvis måste gå till en viss pinne brukar jag börja i den bortre änden och dra signalen enklast möjliga väg till processorn. Sen när alla signaler som kommer ifrån ett visst håll är nära processorn utan att ha korsats, så flyttar jag om hur de enklast kopplas till processorn.
Kan du undvika att korsa två ledare genom att byta plats på dem till processorn, så gör det.
Har jag ett gäng signaler som inte nödvändigtvis måste gå till en viss pinne brukar jag börja i den bortre änden och dra signalen enklast möjliga väg till processorn. Sen när alla signaler som kommer ifrån ett visst håll är nära processorn utan att ha korsats, så flyttar jag om hur de enklast kopplas till processorn.
En annan lite lustig sak, 1k motstånden är ju fortfarande i serie med 4-20mA signalerna, och det lär ju som sagt inte fungera.
Nu vet inte jag hur Kicad funkar, men om TS har ändrat schemat, som han indikerat tidigare, så funkar inte framåtannotering.
Nu vet inte jag hur Kicad funkar, men om TS har ändrat schemat, som han indikerat tidigare, så funkar inte framåtannotering.
Det har jag gjort faktiskt. Men jag använder exakt ALLA pinnar på kortet. Så det finns fördelar och nackdelar här.Klas-Kenny skrev: ↑19 oktober 2020, 18:25:40 Ett tips för att underlätta layoutarbetet ordentligt är att kasta om pinnar till processorn, baserat på hur de hamnar fysiskt.
Nästa kort får jag göra bättre. Det är snart klart!

Om inte de 1k motstånden fungerar med 4-20 mA ingångssignalerna så tar jag bort dom.
Som jag vet så brukar givare som vi har kunna klara en last på 1kOhm och skicka igenom 4-20mA. Dessa givaren vill ju ha 12-30V och vissa kostar ca 25 tusen eller mer.
Jag måste på något sätt minimera så att det inte kommer för mycket ström till processorn. Då tänkte jag att 2W 1kOhm motstånd lär vara bra.
30V/1kOhm är ju 30 mA.
30V*30mA är ju 0.9W. Lite marginal på detta så blir 2W bra.
Men jag förstår att det finns säkert 4-20 mA system som ej klarar att ha en last på 1 kOhm.
suck, läser du någonsin det vi skriver.