TomasL: Varför är det problematiskt att det är 90-gradigt? Notera att problematiskt så menar jag haveri. Inte "det vore bättre". För med autorouting så blir det lite huller om muller, fast minsta avstånd.
Och vilken är den anledningen?anledning varför de tjocka 2mm linjerna är 90-gradiga.
Med 90-gradiga hörn, är det inte säkert att det blir korrekt etsat, pga ytspänning mm hos etsvätskan.
TomasL skrev: ↑16 oktober 2020, 18:14:30Med 90-gradiga hörn, är det inte säkert att det blir korrekt etsat, pga ytspänning mm hos etsvätskan.
Det är ett designfel att använda 90-gradiga hörn.
På en 2mm ledare kanske det inte gör så mycket, men på smala ledare kan det bli katastrof.
Så, det är bättre att lära sig att aldrig använda 90-gradiga hörn, någonsin.
Jag ska korrigera detta!
Jag tänkte ha 3.3v och GND på varandra. Men det kanske inte går?Castor skrev: ↑16 oktober 2020, 20:18:51 DanielM: om du tittar på ett kort med ytmonterade komponenter ser du att men drar ledare från padden på den sida komponenten sitter, det går självklart inte att dra ledare på andra sidan kortet eller i ett innerlager utan att börja på den sidan padden är placerad. Man kan göra en via i padden men då brukar det bli besvärligt med lödningen så det gör man normalt inte. Ska du ha ett 4lagerskort med 3V3 och GND i innerlagren eller ska du ha ett 2 lagers med 3V3 och GND på varsin sida?