Jag väljer en 8Mhz och 16pF kristall. Jag har inte räknat utan jag bara går efter en tabell. Enklast så.
Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Tja, enklast, kanske, men fullständigt felaktigt.
Du måste veta vilken lastkapacitans som kristallen har, och räkna ut vilken kapacitans kondingarna skall ha.
Det finns garanterat inga tabeller som ersätter det.
en enkel formel är
C1, C2 = 2*CL – 2*Cstray
där Cstray är kapacitansen på ditt kort och komponentben
CL är kristallens lastkapacitans.
Dessutom finns det begränsningar i processorns oscillator om hur stor eller liten kapacitans som är tillåten.
Förutom det, så finns det olika typer av kristaller, vilka är mer eller mindre inkompatibla med varandra, och återigen det står i processorns datablad vilka kristaller som är lämpliga.
Så du kan inte bara "ta" en kristall i högen lasta på kondingar från en tabell, och tro att det skall funka.
Du måste veta vilken lastkapacitans som kristallen har, och räkna ut vilken kapacitans kondingarna skall ha.
Det finns garanterat inga tabeller som ersätter det.
en enkel formel är
C1, C2 = 2*CL – 2*Cstray
där Cstray är kapacitansen på ditt kort och komponentben
CL är kristallens lastkapacitans.
Dessutom finns det begränsningar i processorns oscillator om hur stor eller liten kapacitans som är tillåten.
Förutom det, så finns det olika typer av kristaller, vilka är mer eller mindre inkompatibla med varandra, och återigen det står i processorns datablad vilka kristaller som är lämpliga.
Så du kan inte bara "ta" en kristall i högen lasta på kondingar från en tabell, och tro att det skall funka.
Denna har jag följt. Här passar 20pF och 8 Mhz. Men viktigaste för mig just nu är att få fram ett färdigt PCB schema att skriva ut
Går enkelt att ändra från 8 Mhz till 16 Mhz sedan.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilken lastkapacitans har din kristall?
Ok, om du då sätter in den i formeln jag postade tidigare:
2x16-2x10 -> 12 pF.
Är dina 22pF korrekta tycker du?
2x16-2x10 -> 12 pF.
Är dina 22pF korrekta tycker du?
Står i dokumentet du postade ett par tre inlägg ovan
Där hänvisas också till en AN som du nog skall läsa.
Där hänvisas också till en AN som du nog skall läsa.
Har du kollat den långa youtubevideon som någon länkade i nån av dina trådar?
Där designas ett STM32-kort från början till slut i KiCad.
Där designas ett STM32-kort från början till slut i KiCad.
Jag ska ta och kolla på den! Tackar.
En nyfiken fråga! TomasL! Du sade att det är viktigt med att avkopplingskondensatorerna ligger nära alla uC pinnar som matas med 3.3v. Vad händer om jag har två lager på mitt PCB, ett för 3.3v och ett för GND. Då blir det en jättestor antenn antar jag? Eller det kanske fungerar, så länge avkopplingskondensatorerna ligger helt nära pinnarna?
Övrigt så ska jag titta närmare på kristallen och hur man väljer den.
En nyfiken fråga! TomasL! Du sade att det är viktigt med att avkopplingskondensatorerna ligger nära alla uC pinnar som matas med 3.3v. Vad händer om jag har två lager på mitt PCB, ett för 3.3v och ett för GND. Då blir det en jättestor antenn antar jag? Eller det kanske fungerar, så länge avkopplingskondensatorerna ligger helt nära pinnarna?
Övrigt så ska jag titta närmare på kristallen och hur man väljer den.
Skippa det med att ledarna är en antenn, de är det visserligen men det är inte det som är största problemet.
Enkelt förklarat, en microprocessor i ditt fall drar ström i väldigt pulserande form och det gör att ledarnas resistans och induktans skapar oscillationer i spänningen när processorn drar ström, spänningen svänger alltså upp och ner i snabb takt, så snabb och hög takt att hela processorn blir instabil och kanske inte alls fungerar.
Därför sätter man en kondensator, avkoppling, så nära kretsen matningspinnar, både plus och jord. Dess kapacitans gör att det inte uppstår dessa oscillationer.
Två stora plan med 3.3V och GND är tvärtom mycket bra, de planen på två lager skapar en liten kondensator med mycket bra högfrekvensegenskaper och fungerar också som avkoppling, men inte på egenhand utan kondensator krävs ändå.
Enkelt förklarat, en microprocessor i ditt fall drar ström i väldigt pulserande form och det gör att ledarnas resistans och induktans skapar oscillationer i spänningen när processorn drar ström, spänningen svänger alltså upp och ner i snabb takt, så snabb och hög takt att hela processorn blir instabil och kanske inte alls fungerar.
Därför sätter man en kondensator, avkoppling, så nära kretsen matningspinnar, både plus och jord. Dess kapacitans gör att det inte uppstår dessa oscillationer.
Två stora plan med 3.3V och GND är tvärtom mycket bra, de planen på två lager skapar en liten kondensator med mycket bra högfrekvensegenskaper och fungerar också som avkoppling, men inte på egenhand utan kondensator krävs ändå.
Mycket lättnad att höra!
Jag drar mina linjer både manuellt och automatiskt. Automatiskt får freerouting göra. Men när vet man att den är klar?
Jag drar mina linjer både manuellt och automatiskt. Automatiskt får freerouting göra. Men när vet man att den är klar?
Du har en massa 90-gradiga bojar på kortet, Inte bra, ändra dessa till 45-grader.
Vilket är ditt minsta ledaravstånd och vilken är din minsta ledarbredd
Vilket är ditt minsta ledaravstånd och vilken är din minsta ledarbredd
Tackar! Jag sparar det till sist!
Annars så finns det en anledning varför de tjocka 2mm linjerna är 90-gradiga.
Så här ser kortet ut förresten. Vet dock inte varför processorn och vissa komponenter sitter fel.

Så här ser kortet ut förresten. Vet dock inte varför processorn och vissa komponenter sitter fel.
Kristallen sitter rätt långt från processorn nu.