Jag bor på landet och granne med både skog och ängar.
Som vanligt på hösten så söker sig skogsmössen in i värmen. Förra året började jag på allvar ta upp kampen med dom. Jag vill minnas att jag fångade ca 80 st under vintern. Allt eftersom utökade jag arsenalen mer och mer, nu har jag sjukt många fällor av olika typ. Riggade allt för 15 dagar sen och hittills är jag uppe på 35 st. stupade. Det kommer bli ett rekordår det ser jag redan.
Till saken hör att jakten pågår utomhus och i ladorna. Huset är skonat, mest för att vi har byggt så mycket och byggt bort en hel del av deras gångar. Men dom springer trots allt på fasad o tak och försöker komma in.
Jag har länge funderat på om man inte kunde använda elstängsel för att hålla dom i schack.
Till ändamålet har jag inhandlat ett beg. system, Granngårdens elaggregat nr 2301
Teknisk information
Spänning: 230V
Laddenergi: 1,7 J
Utgående energi: 1,0 J
Spänning fritt: 9700 V
Samt ett band som har följande egenskaper
Antal ledare: 3 st
Diameter ledare: 0,16 mm
Dragstyrka: 85 kg
Motstånd: 10,18 Ω/m
Bredd: 12,5 mm
Min tanke var att prova detta på grunden på huset i någon form. Enklaste vore att sätta 4 band på en bräda som sedan sätts fast på grunden runt om på huset. Två av banden är plus och två minus. För att säkerställa att mössen nuddar två band bör dom sitta ganska tätt ihop. Men det finns några saker jag funderar på.
- Om + och - ligger bredvid varandra med ca 5 mm emellan, kan det uppstå gnistbildning?
- Om alltihop är monterad på en bräda, kommer brädan leda ström? (den är omålad nu)
- kan det bli brandrisk?
- Kommer mössen dö eller kommer dom bara skrämmas av strömmen?
Mössen ska inte kunna fastna då faller dom till marken så for dom får ett stöt. Därför tror jag att det inte blir dödligt.
Det finns säkert tusen andra saker som jag inte har tänkt på, vad säger ni som kan det med el? Det är inte min starka sida, jag kan motorer

Hälsningar
Lantbrukarn