Har en TV som har en skumt problem. Den fungerar precis som den ska men plötsligt kan den vägra starta. Dioden blinkar hela tiden på framsidan. Har nu förstått att det är felkoder den indikerar men har tyvärr inte noterat koden.
Till saken hör att kopplar man ur tv´n från väggen så den är helt spänningslös i 2-3 dagar så fungerar den sedan igen i några dagar helt felfritt. Så håller det på.
Har lagat en del tv apparater tidigare men då var det oftast kondningar som svällt och behövde bytas.
Jag har öppnat upp TV´n och tagit lös och granskat PSU kortet. Ser inga defekt kondensatorer eller något som är bränt. Har även inspekterat lödningar.
Har en fluke multimeter och med den utfört kondensatortest och alla visar bra värde. Har nu även börjar kolla dioder och endast funnit en 1 diod som jag först trodde va trasig men efter lite forskning behöver det inte vara så. Det är OL i båda riktningarna på den. Har fått fram att det är en zenerdiod och att flukes framspänning kan vara för låg därav OL i båda riktningar. Dioden är märkt "T2D 34" men väldigt svårt att hitta info om den på nätet. Skulle vilja veta vad 34 står för. tydligen finns T2D dioder med olika sifferbeteckningar. Min är svart med brunt sträck och text.
Vad tror ni om en tv som fungerar som den ska för att sedan sluta starta, men står då spänningslös i nån dag så fungerar den 1 veckan igen ungefär.
Felsöka Philips smart tv. 55PFL8008S/12
- peak@svelfo
Re: Felsöka Philips smart tv. 55PFL8008S/12
Min gissning: En elektrolyt. Jag skulle definitivt testa med kylspray när den inte startar.
På nyare apparater så är elektrolyt problem ganska ovanligt nuförtiden.
Felet ligger nog på moderkortet där alla processorer sitter. Det blir lödfel på dom små benen.
Eller så har diverse minnen blivit korrupta. Det finns en stor tråd om detta som en medlem eller två
har lagt ner mycket tid och lyckats till slut. Men det krävs mycket tålamod
Felet ligger nog på moderkortet där alla processorer sitter. Det blir lödfel på dom små benen.
Eller så har diverse minnen blivit korrupta. Det finns en stor tråd om detta som en medlem eller två
har lagt ner mycket tid och lyckats till slut. Men det krävs mycket tålamod
- peak@svelfo
Det behöver inte vara en elektrolyt. När jag jobbade som TV-tekniker på 70-talet hittade jag mer än 50% av alla fel med hjälp av kylspray.
I detta fall är den än mer intressant att prova eftersom den felaktiga komponenten inte fallerar efter lite vila.
I detta fall är den än mer intressant att prova eftersom den felaktiga komponenten inte fallerar efter lite vila.
Helt rätt, kylspray är mycket användbar. Synd bara att den har blivit så jäkla dyr bara