Jojjes Kontrollerkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Jojjes Kontrollerkort

Inlägg av jojje »

Eftersom mina kort börjar att ta slut, så tänkte jag passa på att göra några designändringar, när jag ändå ska göra nya. Har ni några förslag på ändringar/förbättringar?

Tex:
* Ska jag lägga till en kanal, så det blir fyra?
* Ändra kortstorleken, så det passar i en bra lådda? (Funderat på europaformatet 160x100mm)
* Ska jag bygga in så man kan köra kortet utan behov av dator?
* Hur ska in/utgångarna se ut. Ska jag behålla 25-pin D-Subben? Är det bra med skruvplintar som idag?
* Fungerar kylningen?

Finns nog många olika "krav" och ideer, så passa på nu. Hur ser ditt "drömkort" ut?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag är inte den mest erfarne, men från min synvinkel är det optimalt med en modulär lösning där man enkelt kan bygga ut till 5 kanaler från 3 som standard.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har tittat på det förut, men det fördyrar ganska mycket med att använda flera kort. Ska nog ta mig en riktig funderare en gång till kanske. :humm:

Fördelen att ha ett "moderkort" är också många. Tex om man skulle bränna en eller flera kanaler, utöka till flera vid behov, sätta dom vart man vill osv.

Dom korten jag började med skulle man även kunna skruva fast bak på motorerna. En av orsakerna att jag la ner projektet var att jag luftade det med Per på All Motion. Han sålde såna, men ville inte rekomendera det av olika orsaker.

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fyra kanaler skulle jag gilla.
Skippa stand-alone funktioner uta håll det simpelt.
En annan grej skulle vara att uppgradera drivförmågan med nya chip till 4-5A eller göra en sådan version...det blir så klart dyrare men det får man ta.

Dsub och skruvplintar är bra.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Vad tror du om en lösning där man kan löda in fler kretsar för att få fler kanaler? Kanske blir knepigt att inte använda ytmonterade komponenter?

PS. Blir det inte knepigt med kylningen av kretsarna monterad på en redan kanske varm motor?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

dar303 skrev:En annan grej skulle vara att uppgradera drivförmågan med nya chip till 4-5A eller göra en sådan version...det blir så klart dyrare men det får man ta.
Vilka kretsar tänkte du på då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

mark skrev:Vad tror du om en lösning där man kan löda in fler kretsar för att få fler kanaler? Kanske blir knepigt att inte använda ytmonterade komponenter?

PS. Blir det inte knepigt med kylningen av kretsarna monterad på en redan kanske varm motor?
Just dom kretsarna är ytmonterade, och snudd på omöjligt att löda dit i efterhand.

Jepp, kylningen var en stor orsak mot designen, men om man sätter dom på ett moderkort, så slipper man det problemet iaf. Störningar från motorn en annan. Sen blir det inte färre trådar till motorn heller. + + + Så montera på motorn är inte aktuellt längre.
Fransson

Inlägg av Fransson »

:humm: Humm

Ursäkta att jag lägger mig i

D-Suben, är den till för anslutning till skrivarporten på en PC?
Jag har observerat att det är många på forumet som programmerar olika micro controlers. Kanske en mer labbvänlig kontakt kunde intressera några.

Jag funderar också på en form av modularitet. Kanske två kort med tre kanaler per kort kan kopplas ihop till en sandwich. Kanske ett adapterkort mellan den labbvänliga kontakten och skrivarkontakten kan bli ett tredje lager i sandwichen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

jojje skrev:
dar303 skrev:En annan grej skulle vara att uppgradera drivförmågan med nya chip till 4-5A eller göra en sådan version...det blir så klart dyrare men det får man ta.

inga speciella faktiskt, tänkte mer att det skulle vara trevligt att kunna använda lite kraftigare motorer.
Vi får forska runt lite på nätet, nåt med mer drivförmåga än Allegrokretsarna måste väl finnas?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fransson skrev::humm: Humm

Ursäkta att jag lägger mig i

D-Suben, är den till för anslutning till skrivarporten på en PC?
Jag har observerat att det är många på forumet som programmerar olika micro controlers. Kanske en mer labbvänlig kontakt kunde intressera några.

Jag funderar också på en form av modularitet. Kanske två kort med tre kanaler per kort kan kopplas ihop till en sandwich. Kanske ett adapterkort mellan den labbvänliga kontakten och skrivarkontakten kan bli ett tredje lager i sandwichen.
Eftersom programmen som används till den här typen av kontroller är anpassade till parallellporten, så är det lämpligast och troligtvis billigast att använda en vanlig förlängningskabel. Har sett att några har en annan kontakt, men då blir det svårare att få tag i kabel. Att övergå till tex USB är nog bara att gå över ån efter vatten.

Det med flera kort uppe på varandra är inte dumt, men eftersom parallellporten bara kan styra fyra kanaler, så är det bättre att använda två portar och två kort om man behöver flera än fyra kanaler.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Med "Labbvänlig" kontakt tänkte jag mig att kortet kunde användas i ett robot bygge med μC.

Ett utökat användningsområde ger fler potesiella kunder. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

dar303 skrev:
jojje skrev:

inga speciella faktiskt, tänkte mer att det skulle vara trevligt att kunna använda lite kraftigare motorer.
Vi får forska runt lite på nätet, nåt med mer drivförmåga än Allegrokretsarna måste väl finnas?
Jag hoppas också på att hitta några kraftigare kretsar. Vilka kretsar använder Gecko föresten? Men sen är det ju lite en kostnadsfråga också, allt blir dyrare.
Har man råd med dyra motorer till en stor dyr fräs, då har man råd med Gecko också 8)

Dom jag använder kostar ca 35:- + moms / st. Så leta gärna vidare efter nya kretsar i samma prisklass.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fransson skrev:Med "Labbvänlig" kontakt tänkte jag mig att kortet kunde användas i ett robot bygge med μC.

Ge gärna exempel. Har du något Elfanummer kanske?
Man kan ju ha flera kontakter.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tror det är ganska ont om helt integrerade kretsar som klarar högre ström, speciellt i den prisklassen. Det finns en del H-bryggor, och H-bryggor med chopper, men det behövs åtminstone något mer (typ uC) för att sköta om själva stegningen.

Gillar också modellen med en kanal/kort. Man kan bygga ut efter hand, byta ut om något brinner, välja vart det ska kopplas osv. Men det är nog sant att det blir dyrare. Kanske vägs upp lite av att det blir större volym? Alltså tre likadana kort istället för ett kort med nästan 3x ytan?

Tänker nog bygga egna drivkort hur som helst, så jag vet inte vad jag gör i den här tråden :D
Fransson

Inlägg av Fransson »

jojje skrev:
Fransson skrev:Med "Labbvänlig" kontakt tänkte jag mig att kortet kunde användas i ett robot bygge med μC.

Ge gärna exempel. Har du något Elfanummer kanske?
Man kan ju ha flera kontakter.
Kanske något liknande 43-155-11 (längst ned på sidan)
Skriv svar