Programmera 12F629, mystiska I/O pinnar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

lite slöseri att använda MCLR på en 8 pinnars PIC.... Man brukar sällan behöva kunna reseta så små kretsar. WDT räcker oftast för funktionssäkerheten om något skummar sig.

100nF kondingen bör man aldrig skippa - jag gör aldrig det längre då det kan hända märkliga saker utan den... Likssom inte värt att skippa den...

Slänger in en annan fråga rörande 12F serien. Någon som vet INTOSC spänningsberoende? Databladet ger inte mycket ledning precis. Min erfarenhet säger att frekvensen tenderar till att bara stämma bra vid 5vdc, kör man PICen på lägre spänning så blir frekvensen inte lika stabil. Någon som har hittat mer info om detta ?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man kan inte "konfigurera MCLR" så att man får "en PIC-krets mindre".

Däremot, om man konfigurerar med "internal-MCLR", så kan man få
problem med om-programmeringen. Det beror på programmeraren.

Se även : http://www.jescab.se/InternMCLR.html

> Man brukar sällan behöva kunna reseta så små kretsar.

Utom att *programmeraren* (normalt) behöver kunna det...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo iofs, men till slutprodukt programerar man kretsen ändå bara en gång... Och jag har inte haft några problem med att använda internal MCLR även vid omprogramering. Har iofs en programerare ifrån Microchip som bara fungerar till dessa kretsar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vet någon om det går att använda den interna MCLR varianten tillsammans med ICPROG och JDM programmerare för Pic16F628.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte direkt! Du måste ha en funktion som kortsluter spänningen kortvarigt när MCLR ska dras till gnd, det samma gäller för WISP628'an.

Men det går att lösa med en transistor, en sak som finns dokumenterat i WISP628'ans beskrivning. Om du kan få det att fungera med en JDM har jag ingen aning om, jag slutade med JDM för ett bra tag sedan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ICD2 har inga problem med det, men det kan säkert skilja mellan olika programerare. Skall man utveckla med 12F6XX så är det väldigt bra att köpa de specialla ICD-kretsar som microchip säljer. För med dessa kan du köra ICD utan att slösa någon portpinne och det är aldrig några problem att programera kretsen oaktat om du kör med intern MCLR eller inte.

http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... KU=4300830

Kanske inte värt pengarna om man bara skall leka lite, men spar en hel del tid om man skall försöka knö in så mycket det går i en stackars 12F6xx.

Basic till en uC med så lite minne i? nja, äääähh... varför inte köra asm? Det är ju rätt enkelt med så pass enkla uC och spar både hastighet och framförallt programminne.
Skriv svar