Byta till tystare fläkt i LED-lampa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vurt

Byta till tystare fläkt i LED-lampa?

Inlägg av vurt »

Har en LED-lampa (odlingslampa) som jag skulle vilja få tystare genom att byta ut fläkten i den.

Det är en 80x80mm fläkt, en sån som är ganska vanlig till PC CPU's / Chassin (går ofta att hitta "quiet" varianter som är lite dyrare än "vanliga" fläktar).

Bild

Har hittat en massa 80x80mm fläktar som fått bra betyg osv, men nästan alla är 3 pin, denna har ju bara två... Måste jag ha en 2-pin eller kan jag på något sätt ändå få en med gul/svart/röd att fungera? Gul är väl normalt jord och jag antar det är det som är skillnaden. Funderar också på varvtal och ampere, hur noga det är att det matchar, vilket spann man ska hålla sig inom för att vara säker.

Tacksam för hjälp :) Den är helt oanvändbar som den är, låter i princip som en dammsugare. Vore väldigt kul att kunna hålla igång grönsaksodlingen över vinterhalvåret.. odla är en av de grejer jag tycker är roligast med sommaren som ju nu är rätt avklarad :cry:
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Byta till tystare fläkt i LED-lampa?

Inlägg av breflabb »

Röd är plus
Svart är minus
Gul är hastighetsreglering
vurt

Inlägg av vurt »

Tack, bra att veta, då förstår jag varför gul inte finns på lampfläkten då.

Frågan är om det går med vilken tyst CPU-fläkt som helst ungefär.. jag sökte på youtube och en person visade hur han bytte på nån äldre modell av LED-odlingslampa. Han gick in i stor detalj med allt förutom att han inte sa ett pip om vare sig varvtal eller ampere, han verkar ha köpt "en tyst" slumpmässig fläkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den tredje ledaren är inte en reglersignal. Det är en signal som ger en pulssignal i förhållande till hastigheten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ska man ha det tyst ska man inte ha en liten fläkt. Jag skulle leta en fläkt med större diameter som är tyst och göra en ombyggnad av lampan för att få den att göra jobbet. Att LED-lampan blir lite större har väl ingen betydelse?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att tänka på är att tysta fläktar oftast flyttar en mindre mängd luft per tidsenhet än högljudda fläktar.
En standard 80mm Kina-fläkt ger ca 40CFM. (ca 1132 l/min)
En ultratyst 80mm från Noctua ger ca 20 CFM. (ca 566 l/min)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

danei skrev: 12 september 2020, 07:07:44 Den tredje ledaren är inte en reglersignal. Det är en signal som ger en pulssignal i förhållande till hastigheten.
Sorry min tankevurpa, klockan var ju 03:08, men det var nära :rofl
vurt

Inlägg av vurt »

En större fläkt är nog inte att tänka på, det är för mycket som måste ändras inkl ändringar i plåten för utblås osv, har inga sådana grejer så jag kan göra sådana avancerade modifikationer. Vet inte ens om en större får plats med all elektronik som är, tror inte det.

Ingen input alls ang ampere/varvtal? kan jag ta vad som helst och strömmen bör räcka till? jag vill ju givetvis att detta ska bli säkert.. jag tar det som att jag kan knippsa den gula kabeln bara, fläkten kommer ändå fungera?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det är endast en utsignal från fläkten. Oftast en open collector-utgång. Klipp av den bara.

Varvtalet får du kolla själv på originalfläkten om du vill.
Har du ingen optisk mätare för det kan du hålla kanten av en linjal så nära fläktbladen på ena halvan av fläktens insug du kan utan att det tar i.
Ljudet som blir kan du analysera med en spektrumanalysator-app på telefonen.
Frekvensen som är vid peaken delar du med antalet fläktblad, och multiplicerar med 60, så har du rpm. :D

En typisk billig 80mm-fläkt drar väl runt 0,15A.
vurt

Inlägg av vurt »

Ok, tack.

Undrar om denna från Noctua kan fungera;

Märkspänning 12 V
Märkt strömstyrka 0.07 A
Strömkonsumtion 0.84 W

står 12v, 0.14 A på fläkten som sitter i.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Absolut.
Men luftflödet lär vara lägre då tysta fläktar snurrar långsammare.
Det är mycket möjligt att den som sitter blåser mer än vad som behövs, så det kan funka med mindre luft.
Lampan stänger väl ändå av sig om den blir för varm?
vurt

Inlägg av vurt »

Inte den blekaste, står inget om att den stänger av sig. Får ha noga koll på den i början, känna på både baksidan och framsidan av den också. Brukar ogilla att ha lampor igång när jag är borta så jag kommer nog ändå stänga av den ifall jag ska iväg. Växter behöver trots allt inte ha ljus på sig precis hela tiden för att växa och frodas.

Man kan ha en liten bordsfläkt som blåser på både den och växter kanske, de kan nog gilla extra tillflöde av CO2, för luften kommer stå rätt still där annars. Inte så mycket blåst inne liksom :D
Skriv svar