Skulle behöva lite hjälp med att identifiera några brända komponenter (skulle kunna vara resistorer) på ett styrkort till mitt jobbs stora korvspruta. Tyvärr hittar jag inga scheman på detta kort vilket gör det svårare att veta vilken sorts komponenter som ska sitta där för de är helt utbrända.
Som det har fungerat förut så kommer korvar automatiskt och i den storlek man ställt in. Helt plötsligt kommer numera bara en lång korv utan slut. Detta brunna kort är troligen orsaken till detta problem och frågan är vad som orsakat den värme så att det brunnit? Försäljaren av maskinen, Italiensk firma, vill inte bry sig om den sortens maskin längre utan vill bara sälja ny maskin till oss...svarar inte ens längre på e-post mm.
1. Det ser ut att vara nån slags resistorer men kan ju vara nån slags dioder också antar jag? Någon idé vilken sort eller styrka de kan vara med hjälp av de andra komponenterna?
2. Kretskortet har ju fått sig en törn helt klart så även om det går att identifiera (eller uppskatta) vilken sorts komponenter som ska sitta där, är det okej att bara löda dit nya och hoppas det fungerar eller ska vi försöka etsa ett nytt kort?
3. Klart skum lösning på säkring men de är hela iaf. Kan de ha orsakat de trasiga komponenterna?
Förslag på alla tänkbara lösningar uppskattas

Mvh, Markus