1-wire-pot + triac
1-wire-pot + triac
Jag tänkte fixa 1-wire-styrning till några 230V-lampor.. Eftersom jag helst vill slippa ha extra strömförsörjning till t.ex. ett relä så kom jag att tänka på tyristorer/triac..
Stämmer det att det är en triac i en vanlig glödlamps-dimmer? Och att det enda som styr den är en pot mellan 230V-in och gate-pinnen på triacen?
Isf. tänkte jag att det borde fungera med en 1-wire-pot (DS2890)...
Och det stämmer att en tyristor är "en halv triac" eller?
Stämmer det att det är en triac i en vanlig glödlamps-dimmer? Och att det enda som styr den är en pot mellan 230V-in och gate-pinnen på triacen?
Isf. tänkte jag att det borde fungera med en 1-wire-pot (DS2890)...
Och det stämmer att en tyristor är "en halv triac" eller?
En TRIAC är 2 antiparalellkopplade thyristorer.
Det är oftast en triac i en vanlig dimmer samt lite andra komponenter, jag har t.ex. aldrig sett en dimmer bestående av en triac + ett potentiometer!
De jag har sett består som minst av en triac, en diac, en konding + ett potentiometer.
Din idé med DS2890 kan inte fungera! Dels tål det inte ±325V (230V peak), dels behövs som sagt mer komponenter. Ytterligare en "liten" sak som kan vara "besvärligt" är att do kommer att få 230V fas på kommunikationsledningen till DS2890'an...... det kan vara en aning besvärligt sånt....
Det är oftast en triac i en vanlig dimmer samt lite andra komponenter, jag har t.ex. aldrig sett en dimmer bestående av en triac + ett potentiometer!
De jag har sett består som minst av en triac, en diac, en konding + ett potentiometer.
Din idé med DS2890 kan inte fungera! Dels tål det inte ±325V (230V peak), dels behövs som sagt mer komponenter. Ytterligare en "liten" sak som kan vara "besvärligt" är att do kommer att få 230V fas på kommunikationsledningen till DS2890'an...... det kan vara en aning besvärligt sånt....
Jag kommer inte ihåg exakt hur den "enkla" kopplingen ser ut. Men jag är rätt säker på att på att det ingår en kondensator.
"LC-filtret" introducerar en variabel fördröjning för triggningen.
Men den "enkla" kretsen har bara potentiometerns plastaxel som issolering. Med en 1-wire potentiometer kommer du att få 230V~ i 1-wire tråden. Inte så bra...
Edit: Icecap han före.
Edit Edit: Tony kom emellan när jag rättade en stavning. Har nu ändrat 3 gånger.
"LC-filtret" introducerar en variabel fördröjning för triggningen.
Men den "enkla" kretsen har bara potentiometerns plastaxel som issolering. Med en 1-wire potentiometer kommer du att få 230V~ i 1-wire tråden. Inte så bra...

Edit: Icecap han före.

Edit Edit: Tony kom emellan när jag rättade en stavning. Har nu ändrat 3 gånger.

Senast redigerad av Fransson 16 september 2006, 23:19:42, redigerad totalt 2 gånger.
Poten är seriekopplad med en kondensator.
Mellan kondensatorn och triac sitter en diac, när spänningen överstiger ett visst värde (typiskt 30V) triggar den dvs. den börjar leda och triggar då triac'en.
Poten styr alltså uppladdningstiden.
Triac är två tyristorer i antiparallell med gemensam gate.
Jag har inte kollat på 1-wire pot'en men jag misstänker att du inte får tillräcklig isolation mot 230V.
En optotriac som styr en vanlig triac är det första jag skulle titta på.
För on/off blir det enkelt, men om du vill kunna dimma och då blir det nog en mikrokontroller i varje dimmer.
EDIT: Fransson & Icecap var snabbare...
Mellan kondensatorn och triac sitter en diac, när spänningen överstiger ett visst värde (typiskt 30V) triggar den dvs. den börjar leda och triggar då triac'en.
Poten styr alltså uppladdningstiden.
Triac är två tyristorer i antiparallell med gemensam gate.
Jag har inte kollat på 1-wire pot'en men jag misstänker att du inte får tillräcklig isolation mot 230V.
En optotriac som styr en vanlig triac är det första jag skulle titta på.
För on/off blir det enkelt, men om du vill kunna dimma och då blir det nog en mikrokontroller i varje dimmer.
EDIT: Fransson & Icecap var snabbare...
Jajustdet, tänkte inte på att det blir 230V genom poten..
Tänkte bara att det var sån liten ström, så den borde klara det..
Pillade isär en lampdimmer förresten, den bestod av en pot, en triac, en rund grejimoj med kopparskal som jag gissar är en diac (såg ut som en såndär rejäl diod som man pressar fast i ett hål i någon metallgrej, fast mindre och med kopparskal) och en stor rund spole (4cm/diam) som låg runt diac:en, och två kondensatorer och ett motstånd...
Men för att återgå till ämnet.. Finns det något annat sätt att styra 230V mha. 5V och några få mA? Om jag blir tvungen att använda ett relä; finns det något bra sätt att skapa runt 5Vdc från 230V utan att använda en transformator? Eller finns det någon väldigt liten och lätt 230->5V transformator? Den behöver ju bara klara att driva ett litet relä..
edit: Tony och fransson hann visst före..
Och nu pratar jag alltså endast on/off med reläet då alltså...
Tony: Har aldrig hört talas om optotriac, får väl läsa på lite och se om det kan vara något att ha..

Men för att återgå till ämnet.. Finns det något annat sätt att styra 230V mha. 5V och några få mA? Om jag blir tvungen att använda ett relä; finns det något bra sätt att skapa runt 5Vdc från 230V utan att använda en transformator? Eller finns det någon väldigt liten och lätt 230->5V transformator? Den behöver ju bara klara att driva ett litet relä..
edit: Tony och fransson hann visst före..

Tony: Har aldrig hört talas om optotriac, får väl läsa på lite och se om det kan vara något att ha..

Senast redigerad av maxxflow 16 september 2006, 23:24:17, redigerad totalt 1 gång.
För en tid sedan hjälpte prototypen och jag benring med en 1-wire relästyning. Läs lite i denna tråd.
Edit: Andra gången i denna tråd som någon lägger in ett nytt inlägg medan jag rättar ett stavfel.
Edit: Andra gången i denna tråd som någon lägger in ett nytt inlägg medan jag rättar ett stavfel.

Senast redigerad av Fransson 16 september 2006, 23:35:19, redigerad totalt 2 gånger.
Hittade två stycken optokoplare.
Elfa 1
Elfa 2
Ska leta på ett annat ställe också.
Uppdaterar detta inläg om jag hittar något.
Hittade en bunt halvledarreläer var av majoriteten är "för växelström".
Maxxflow, hur letar du?
Elfa 1
Elfa 2
Maxxflow, hur letar du?

Hur skulle jag kunna veta att det heter "optokopplare med triacutgång" när tony säger optotriac?Fransson skrev:Hittade två stycken optokoplare.
Elfa 1
Elfa 2
Maxxflow, hur letar du?

Stämmer det att en 60W-lampa drar ~0.3A? (I=P/U?)
Halvledarreläerna som klarar såna strömmar är väldigt dyra..
edit: Urk.. Det var visst "optotriacarna" också..

Den billigaste kostar 42 spänn, men den behöver 10mA, jag är tveksam på om 1-wire-bussen mår bra av att man klämmer ur den så mycket.. Dessutom måste man ha en transistor innan optokopplaren då, eftersom DS2405 bara klarar att styra 4mA..
Den andra optokopplaren kostar 83 spänn(!!), men den verkar klara sig med 2mA..
maxxflow. Här är ett schema jag gorde åt benring.
Klicka på bilden för större version.
Kolla även denna tråd.
Stuggi. Jag skulle satas på en tryckknapp som skickar en signal via 1-wire till en μC och den signalerar tillbaka till "reläet".

Kolla även denna tråd.
Stuggi. Jag skulle satas på en tryckknapp som skickar en signal via 1-wire till en μC och den signalerar tillbaka till "reläet".
Jamen nu var det ju så att jag ville slippa ha extra strömförsörjning..

Men jag får väl köra 4-ledare då.. Då kan man ju använda telekablar med modularkontakter, kan bli rätt smidigt.. Problemet är att det är svårt att spika upp platta telekablar snyggt på väggar.. Svårt att hitta klammer som passar, och dessutom brukar såna kablar vara väldigt "o-styva", så att de buktar ut åt olika håll mellan klammerna..