18650 batteri till motorcykeln.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lyyski
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 november 2013, 20:37:31

18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av lyyski »

Hej, jag har byggt mig ett batteripack till min motorcykel så jag kan ta bort det stora bly batteriet som satt där tidigare dock så vet jag inte riktigt hur ja ska sköta laddningen.

Ut motorcykeln kommer de 14-15volt när den är igång,

Hur ska ja styra laddningen till mitt batteripack så det inte överladdar?

Hoppas ni förstår mitt problem.

Mvh Joni
Elman
Inlägg: 288
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av Elman »

Magiska ordet är BMS Du behöver ett lämpligt BMS kort som för cellerna..googla 12v BMS så Får du träffar.

Eller kolla i batteri elektronik återviningen på jobb,soprummet ,..efter 12v batteripack till handverktyg..borrmaskin typ.som donator.
Saskia
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 november 2019, 19:09:01

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av Saskia »

Finns BMS på Amazon som passar exakt till ändamålet, och det är snabbt och billig frakt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36628
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av Glenn »

Äldre MC använder batteriet för att ta ner spänningen, vete sjutton om man kan lösa det enkelt med hembyggt lithiumbatteri.

Jag skulle inte våga iaf.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1208
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av JohnGalt »

Glenn, skulle du vilja utveckla det där?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36628
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av Glenn »

På en äldre MC så har man ju ibland ingen direkt laddreglering, bara likriktning och sen får batteriet ta hand om att hålla spänningen på vettig nivå trots att den varierar kraftigt från generatorlindningen.

Steget bättre än en enkel laddregulator som består av enbart zenerdioder som kortsluter bort högre spänningar.

Sen finns det väl "riktig" reglering på nyare hojar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av danei »

Det är nog fortfarande vanligt att man kortsluter generatorn när perioden har bidragit tillräckligt. Det blir sannolikt väldigt ful spänning om inget batteri ligger på bussen. En kondensatorbank kan kanske lösa det.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1208
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av JohnGalt »

Tack, då är jag med. Jag har zener tror jag (Honda 81), jag har mycket mindre blybatteri än original, har aldrig tänkt på att det kan påverka något.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27399
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av danei »

Det tror inte jag, den skulle i så fall bli väldigt varm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36628
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av Glenn »

Jag har två Suzukihojar från 81 och 83, dom har en trefasgenerator som går in i en "laddregulator" och sen ut till batteriet.

"Laddregulatorn" består av dioder som likriktar trefasen och sen några zenerdioder, funkar men är ju inte så snyggt.

På Suzuki är det en stor platt aluminiumlåda som är ihopnitad som innehåller det där.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5968
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 18650 batteri till motorcykeln.

Inlägg av hcb »

Regleringen består väl i att generatorn kortsluts med tyristorer när rätt spänning uppstått. Enkelt och med låga förluster.
Eftersom det i dessa fall handlar om permanentmagnetsgeneratorer borde väl en "bättre" reglering bli avsevärt mer komplicerad?
Skriv svar