Motor till drejskiva

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Donald218

Motor till drejskiva

Inlägg av Donald218 »

Hej

Har problem med en motor (1 fas) till en drejskiva. OBS jag är andra personen som tittar på den så jag vet inte om den
är rätt inkopplad mot strömbrytaren.
IMG_2498.jpeg
Drejskivan har en vridströmställare med tre läge 1 0 2.
Problemet är att den inte startar ibland utan enbart brummar, rör man då på axeln så börjar den gå. Detta gör den i läge 0
där den borde varit avstängs.
I läge 1 går knappt att vrida till och läge 2 gick nät säkringen vid första försöket. Efter att ha vridet lite på omkopplaren så kan jag få samma fenomen i läge 2 som i läge 0

Jag misstänker att man mha de olika lägena på strömställaren ska kunna skifta håll på motorn men jag blir inte klok på hur den ska kopplas in. Anslutningarna på motorn är märkta enligt mitt handritade schema.
Jag har bytt motorkondensatorn och när jag testar motorn mha 230V ac mellan T4 - T8 så får jag den att rotera motsols och vid spänning in på T1-T8 så går dem med sols, i båda lägena går docj inte motorn rent utan den hackar periodiskt.
Testar jag motorn fel ? eller hur tror ni att den ska kopplas in?
download/file.php?[mode=view&id=120846
IMG_2499.jpeg
Hälsningar Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson

Re: Motor till drejskiva

Inlägg av alexanderson »

Troligtvis avbrott i den lindning som är kopplad till kondensatorn(hjälplindningen). Eller något fel på strömbrytaren !
Donald218

Inlägg av Donald218 »

Nä,
inte avbrott i lindningarna ca 9 Ohm mellan T1 - T4 och 15 ohm mellan kondensator till T4

/Björn
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det är en motor med lindningar som är gjorda för att gå på båda hållen är det ganska enkelt
på ena sidan sitter lindningarna ihop, på andra så sätter man kondensatorn mellan lindningarna, sedan sätter man spänningen endera lindning beroende på vilket håll den skall snurra,

enkelt att prova
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Dvs så här. Fasen på endera CW eller CCW.
Drej.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den där motorn har huvudlindning och hjälplindning därav olika resistans.
Enligt det som är tryckt på motorn så ska man polvända ena lindningen.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om kondensatorn är torkat ut kommer motorn inte att starta men bara brumma. Med ett tillpass knuff brukar den sedan att köra men ha dåligt moment.

Kondensatorn brukar torka efter 6-8 år, ibland före, iblans senare.
Donald218

Inlägg av Donald218 »

prototypen skrev: 27 augusti 2020, 07:26:37 Den där motorn har huvudlindning och hjälplindning därav olika resistans.
Enligt det som är tryckt på motorn så ska man polvända ena lindningen.

Protte
Tack för svar men jag förstår inte hur du menar!
Lindningarna är anslutna enligt min ritning det sitter även en switch mellan kondensatorn och spolen som är aktiverad hela tiden
vad jag kan mäta. Jag har bytt kondensatorn till en ny (provat två olika nya).
Det som händer är följande: om jag ansluter fas och nolla mellan T1 och T8 snurrar motorn åt ett håll.
ansluter jag istället fas och nolla mellan T4 och T8 snurrar den motsathåll, detta tyder ju på att omkopplaren på drejskivan är kass.
Jag har dock fortfarande problem med att oavsett vilket håll jag kör motorn på så går den inte rent, den hackar emellanåt.
Behöver man kanske ha fas in på mer än en lindning åt gången? vad händer om jag ansluter T1 och T4 ?

Hälsningar Björn
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

På det handritade schemat finns T1, T4 och T8, men på skylten på motorn finns även T5. Finns det ingen T5 bland anslutningarna?
Skriv svar