Mina äventyr med mobiltelefoners batterier
- Hobbyisten
- Gått bort
Mina äventyr med mobiltelefoners batterier
Har 3 mobiler, en huvudtelefon som är en gammal motorola som är 4-5 år gammal. Igår slocknade den bara trots att det måste varit minst 25% kvar i batteriet. Har en misstanke om att sen jag skaffade bättre USB-kabel till den så att jag kan ladda den hela dagarna medans jag pratar (förut hade jag en sämre kabel vars kontakt krävde lite skjuvning mot uttaget för att ladda, då laddade jag den mest på natten) så har batteriet pendlat mellan jag 75% och 25% laddning. Vad jag vet så har inte li-ion-batterier nån minneseffekt, så man tycker det borde gå bra. Sen motorolan slocknat förde jag över sim-kortet till telefon nummer 2, en gammal samsung S3, bara för att upptäcka att urladdningen av det batteriet går mycket fort och uppladdning av detsamma mycket långsamt. Denna mobil fick jag av en kompis tillsammans med en massa gamla batterier han sparat när han bytt genom åren. Det batteri som satt i samsungen känns kasst mao, och mätte upp polspänningen på ett av de gamla batterierna som låg i högen till ett betydligt högre värde, det är märkligt nog mer laddat trots att det måste legat och skräpat flera år. Det visade på ca 70% laddning i mobilen. Min tredje och sista mobil är en enkel Doro, där batteriet en gång hade dragit ur så mycket att det inte gick att ladda i laddockan. Det löste jag genom att ta ur det ur telefonen och ladda upp det med labbagregatet lite, sen tog det laddning i laddockan. Fenomenet DEN gången var att jag ställde labbagregatets utspänning på 4.2V, men att till min stora förvåning det spänningstalet sänktes till Doro-batteriets spänningsnivå, hur kan displayen på ett labbaggregat visa nåt annat än det man ställt in det på ?? Nåja, jag såg hur spänningen sakta höjdes på labbagget och förstod att batteriet tog laddning. Ikväll har jag försökt ladda både Dorons och samsungens batterier med labbagget igen, och samma fenomen inträffar inte, spänningen på labbaggets display visar inställt värde och strömmen är 0.00 A. Det KAN bero på dålig kontakt, men tyckte jag gjorde mitt bästa. Både Dorons och samsungens batterier fick stå så ett tag, och när jag mätte med multimetern hade spänningen inte höjts på dom. Däremot tog Doron laddning från laddockan igen vilket den slutat göra igen. Jag kan inte HELT friskriva mig från att damm jag blåst bort inte gjorde susen. Motorolan var jag beredd att slakta sen jag tagit ur simkortet, men tänkte att jag provar att ladda en gång till, och då tog det inbyggda batteriet laddning ! Dessutom mycket snabbare än batteriet i samsungen. Jag är alltså tillbaka på ruta 1, vilket innebär att allt funkar mao. Månne några av er skrattar nu och säger att du aldrig kan ha haft adekvat kontakt mellan labbagget och mobilbatterierna, må dä ? 

- Klas-Kenny
Re: Mina äventyr med mobiltelefoners batterier
Labbaggregatet gick i strömbegränsning. Hade du strömgränsen ställd högt kan du ha laddat batteriet långt mycket snabbare än vad det tycker om.Hobbyisten skrev: jag ställde labbagregatets utspänning på 4.2V, men att till min stora förvåning det spänningstalet sänktes till Doro-batteriets spänningsnivå, hur kan displayen på ett labbaggregat visa nåt annat än det man ställt in det på ??
Lithiumbatterier ska dessutom laddas med konstantström till att börja med, så det är så man *ska* göra om man fulladdar med labbaggregatet. Men då med *lagom* ställd strömgräns.
Antagligen är batterierna helt kass och tar ingen laddning. Då följer de glatt med upp till labbaggregatets spänning, utan att ta någon ström alls.Hobbyisten skrev: Ikväll har jag försökt ladda både Dorons och samsungens batterier med labbagget igen, och samma fenomen inträffar inte, spänningen på labbaggets display visar inställt värde och strömmen är 0.00 A.
Det är därför man vill ha CC/CV indikatorer på sitt labbagg 

- Hobbyisten
- Gått bort
Ja, men jag minns den gången Dorons batteri tog laddning att jag strömbegränsade till 0,1 C , detta var då antagligen för högt även det 

Det gäller att ladda batterier på rätt sätt för att få bästa resultat. Det kan vara så att du har laddat batterierna på fel sätt? Överladdat? Egentligen ska ett batteri laddas i 14 timmar med en ström som är C 0,1 och därefter ska laddningen avbrytas!
När du laddade batterierna från labbaggregatet hade du ett motstånd i serie med batteriet för att minska strömmen? Det måste du ha!
Ett batteri som är helt urladdat kan ta en viss tid innan det börjar ta laddning!
Läs igenom detta!
Introduktion
Det går att ladda batterier på flera olika sätt. Det gör att det finns många olika typer av laddare på marknaden. Skillnaden ligger i hur lång tid laddningen tar samt hur avancerad övervakningsteknik laddaren har. Övervakningsfunktionen blir viktigare ju snabbare batteriet ska laddas. Följande avsnitt beskriver laddning av NiMH-batterier.
Övervakningsprocessen
När ett batteri laddas blir det varmt. Ju högre laddström som används, desto snabbare går laddningen. Vid snabbladdning ökar dock även värmeutvecklingen och därmed risken att batteriet går sönder. Uppladdningsprocessen övervakas för att batteriet inte ska ta skada. Det kan göras på flera olika sätt.
Timerövervakning
Det enklaste sättet att övervaka laddprocessen är med en timer (begränsa laddtiden). Enkla laddare brukar använda den övervakningsmetoden. Genom att ladda med en konstant laddström under en begränsad tid, går det att tillverka billiga men ändå väl fungerande laddare. Laddning med timer sker med låg laddström för att inte riskera för hög värmeutveckling. Nackdelen med timerladdning är att om användaren laddar batterier med högre kapacitet än vad laddaren är tillverkad för, finns risken att laddningen upphör innan batterierna har nått sin fulla laddning. Timerfunktionen kan även finnas som komplement till andra övervakningstekniker i snabbare laddare. Detta för att skydda batteriet om den ordinarie övervakningsfunktionen inte skulle fungera.
Övervakning av spänningstoppvärde (Peak Voltage Detection)
Spänningen sjunker när batteriet används. På samma sätt ökar spänningen när batteriet laddas. Laddaren kan känna av när spänningen blivit tillräckligt hög och därefter avbryta laddningen.
Övervakning med negativ delta-volt (-∆V)
Vid laddning av ett NiMH-batteri ökar spänningen tills batteriet är fulladdat. När laddningen är fullbordad sjunker spänningen något. Det är denna förändring från hög till något lägre spänning i laddningens slutfas som kallas för -∆V. Så länge spänningen ökar vet laddaren att batteriet inte är fulladdat, men när spänningen plötsligt sjunker lite är det dags att avbryta.
Det är mycket viktigt att avbryta laddningen i tid vid snabbladdning. Annars finns risken att batteriet tar skada. Vid laddning med -∆V-övervakning avbryts laddningen vid precis rätt tidpunkt, och därför används tekniken i de flesta avancerade laddare. Efter att -∆V har detekterats är det vanligt att laddaren övergår till underhållsladdning.
Övervakning med delta temperatur (∆T)
Temperaturen ökar när ett batteri laddas eftersom det sätts i arbete. När batteriet är fulladdat kan det inte ta åt sig mer ström. Fortsätter laddaren då att ladda kommer den tillförda energin att övergå till oönskad värme. Med temperaturövervakning kan laddaren slå av när en viss temperatur är nådd. En annan mer avancerad temperaturövervakningsmetod är delta-temperatur (∆T). När temperaturen stiger mycket på kort tid vet laddaren att batteriet är fullt. Vid all typ av snabbladdning rekommenderas minst två övervakningsmetoder.
Beräkna laddström och laddtid för NiMH
Genom att känna till kapaciteten på ett NiMH batteri är det enkelt att räkna ut en lämplig laddström. Batteriets totala kapacitet beskrivs som 1C (Nominal Capacity).
Idealisk laddström för ett NiMH batteri är 0,1C (10% av batteriets kapacitet). Vid 0,1C tar det ungefär 14-16 timmar att ladda upp batteriet.
Snabbladdning sker normalt vid 1C och tar cirka en timme.
Exempel på laddström för ett 2500 mAh (2,5 Ah) AA-batteri:
Normalladdning
0,1C = 2,5 ∙ 0,1 = 0,25 A = 250 mA
Snabbladdning:
1C = 2,5 ∙ 1 = 2,5 A = 2500 mA
När du laddade batterierna från labbaggregatet hade du ett motstånd i serie med batteriet för att minska strömmen? Det måste du ha!
Ett batteri som är helt urladdat kan ta en viss tid innan det börjar ta laddning!
Läs igenom detta!
Introduktion
Det går att ladda batterier på flera olika sätt. Det gör att det finns många olika typer av laddare på marknaden. Skillnaden ligger i hur lång tid laddningen tar samt hur avancerad övervakningsteknik laddaren har. Övervakningsfunktionen blir viktigare ju snabbare batteriet ska laddas. Följande avsnitt beskriver laddning av NiMH-batterier.
Övervakningsprocessen
När ett batteri laddas blir det varmt. Ju högre laddström som används, desto snabbare går laddningen. Vid snabbladdning ökar dock även värmeutvecklingen och därmed risken att batteriet går sönder. Uppladdningsprocessen övervakas för att batteriet inte ska ta skada. Det kan göras på flera olika sätt.
Timerövervakning
Det enklaste sättet att övervaka laddprocessen är med en timer (begränsa laddtiden). Enkla laddare brukar använda den övervakningsmetoden. Genom att ladda med en konstant laddström under en begränsad tid, går det att tillverka billiga men ändå väl fungerande laddare. Laddning med timer sker med låg laddström för att inte riskera för hög värmeutveckling. Nackdelen med timerladdning är att om användaren laddar batterier med högre kapacitet än vad laddaren är tillverkad för, finns risken att laddningen upphör innan batterierna har nått sin fulla laddning. Timerfunktionen kan även finnas som komplement till andra övervakningstekniker i snabbare laddare. Detta för att skydda batteriet om den ordinarie övervakningsfunktionen inte skulle fungera.
Övervakning av spänningstoppvärde (Peak Voltage Detection)
Spänningen sjunker när batteriet används. På samma sätt ökar spänningen när batteriet laddas. Laddaren kan känna av när spänningen blivit tillräckligt hög och därefter avbryta laddningen.
Övervakning med negativ delta-volt (-∆V)
Vid laddning av ett NiMH-batteri ökar spänningen tills batteriet är fulladdat. När laddningen är fullbordad sjunker spänningen något. Det är denna förändring från hög till något lägre spänning i laddningens slutfas som kallas för -∆V. Så länge spänningen ökar vet laddaren att batteriet inte är fulladdat, men när spänningen plötsligt sjunker lite är det dags att avbryta.
Det är mycket viktigt att avbryta laddningen i tid vid snabbladdning. Annars finns risken att batteriet tar skada. Vid laddning med -∆V-övervakning avbryts laddningen vid precis rätt tidpunkt, och därför används tekniken i de flesta avancerade laddare. Efter att -∆V har detekterats är det vanligt att laddaren övergår till underhållsladdning.
Övervakning med delta temperatur (∆T)
Temperaturen ökar när ett batteri laddas eftersom det sätts i arbete. När batteriet är fulladdat kan det inte ta åt sig mer ström. Fortsätter laddaren då att ladda kommer den tillförda energin att övergå till oönskad värme. Med temperaturövervakning kan laddaren slå av när en viss temperatur är nådd. En annan mer avancerad temperaturövervakningsmetod är delta-temperatur (∆T). När temperaturen stiger mycket på kort tid vet laddaren att batteriet är fullt. Vid all typ av snabbladdning rekommenderas minst två övervakningsmetoder.
Beräkna laddström och laddtid för NiMH
Genom att känna till kapaciteten på ett NiMH batteri är det enkelt att räkna ut en lämplig laddström. Batteriets totala kapacitet beskrivs som 1C (Nominal Capacity).
Idealisk laddström för ett NiMH batteri är 0,1C (10% av batteriets kapacitet). Vid 0,1C tar det ungefär 14-16 timmar att ladda upp batteriet.
Snabbladdning sker normalt vid 1C och tar cirka en timme.
Exempel på laddström för ett 2500 mAh (2,5 Ah) AA-batteri:
Normalladdning
0,1C = 2,5 ∙ 0,1 = 0,25 A = 250 mA
Snabbladdning:
1C = 2,5 ∙ 1 = 2,5 A = 2500 mA
Det har inte funnits mobiler med annat än lithiumbatterier under väldigt många år.
Det behövs inga (skall inte användas) motstånd för att ladda, förutsatt att labbagregatet har ställbar strömgräns. Skall ett agregat användas till laddning är det viktigt att vara säker på att det tåler "bakmatning" från batteriet ifall nätspänningen försvinner. En diod baklänges över serietrissan är det vanliga sättet att skydda linjära agregat.
För moderna 1-cell lithium, ställ in 4.2V för en knökladdning eller 4V för lite varsammare. Sätt samman strömsladdarna och ställ strömgränsen till 1C. Anslut batteriet. Invänta att strömmen sjunker till 0.2C. Färdigt!
Enligt uppgift dubblas antalet cykler för varje 100mV slutspänningen sänks. Skall batteriet lagras görs det bäst svalt och laddat till ungefär 3.7-3.8V.
Hög laddning/temperatur är lithiumbatteriers fiende no:1. Ett batteri som vanligtvis sitter knökladdat i en varm laptop blir helkass förfärande fort.
För NiMH, ställ strömmen till 0.1C och ladda 14..16H. Slutspänningen får bli vad den blir, ställ in så den räcker. Alternativt ställ till 1C fär snabbladdning. Känn på batteriet varannan minut , bryt direkt när temperaturökning kan märkas. Lite jobbigt så bygg något som bryter när snabb temperaturökning börjar ske.
Det behövs inga (skall inte användas) motstånd för att ladda, förutsatt att labbagregatet har ställbar strömgräns. Skall ett agregat användas till laddning är det viktigt att vara säker på att det tåler "bakmatning" från batteriet ifall nätspänningen försvinner. En diod baklänges över serietrissan är det vanliga sättet att skydda linjära agregat.
För moderna 1-cell lithium, ställ in 4.2V för en knökladdning eller 4V för lite varsammare. Sätt samman strömsladdarna och ställ strömgränsen till 1C. Anslut batteriet. Invänta att strömmen sjunker till 0.2C. Färdigt!
Enligt uppgift dubblas antalet cykler för varje 100mV slutspänningen sänks. Skall batteriet lagras görs det bäst svalt och laddat till ungefär 3.7-3.8V.
Hög laddning/temperatur är lithiumbatteriers fiende no:1. Ett batteri som vanligtvis sitter knökladdat i en varm laptop blir helkass förfärande fort.
För NiMH, ställ strömmen till 0.1C och ladda 14..16H. Slutspänningen får bli vad den blir, ställ in så den räcker. Alternativt ställ till 1C fär snabbladdning. Känn på batteriet varannan minut , bryt direkt när temperaturökning kan märkas. Lite jobbigt så bygg något som bryter när snabb temperaturökning börjar ske.
Helt rätt Marta när det gäller ett labbaggregat med ställbar strömgräns!
Men jag var inte säker på att det var så i detta fall!
Men jag var inte säker på att det var så i detta fall!
Koppla ett OK batteri till det dåliga, parallellt! 1 - 5 min under uppsikt och inte på nattduksbordet vid läggdags. När man sett att det tagit spänning så bör det gå att köra i original laddaren. Brukar funka på alla litium.
18650 cellerna har en säkerhetsanordning som man kan återställa men rekommenderas ej. Har löst ut p.g.a det blivit överhettade och troligt något fel på cellen men kan fungera helt OK men som sagt rekommenderas ej stor explosion och brand risk! Jag vet och hann kasta ut cellerna, dom knäpper till lite först sen börjar överhettningen.
Mycket spännade
18650 cellerna har en säkerhetsanordning som man kan återställa men rekommenderas ej. Har löst ut p.g.a det blivit överhettade och troligt något fel på cellen men kan fungera helt OK men som sagt rekommenderas ej stor explosion och brand risk! Jag vet och hann kasta ut cellerna, dom knäpper till lite först sen börjar överhettningen.
Mycket spännade