Om en sändare
Om en sändare
Hittade den här sändaren:
https://www.dropbox.com/s/c9e8bxh1mesq1 ... 2.PNG?dl=0
...och hoppas att någon av er kan svara på en del som är oklart:
Hur många µH ska L1 ha?
-Ska halvorna vara på samma kärna?
...eller på varsin?
Om de ska varsin: -Vilket avstånd från varandra?
-Hur lång(a) ska kärnan/orna vara?
-Hur många µH ska L2, L4 & L5 ha?
-Spelar tråd-diametern någon roll?
Jag har hittat "inductance calculators" på nätet, men de ska man inte ange tråd-diametern i.
-Är "power test" nödvändig?
-Kan jag byta lampan mot någon typ av mätare?
Om jag kan: -vilken sorts mätare? (typ W-meter, A-meter) -vilket mät-område?
-Kan jag använda 2SC3320 (hFE=30) istället för BD139 (hFE=40)?
-Vilka andra transistorer kan jag använda?
-vilket hFE-tal ? -som lägst? -som högst?
-Hur ökar jag effekten till 15W? ...eller mer.
-Hur gör jag ut-effekten justerbar? (1 - 12 / 1 - 15W)
-Hur low frekvens kan få den att sända på? -1,4MHz som lägst?
Jag har läst att 3 - 30 MHz signal når längst, men vilken av de frekvenserna räcker allra längstst?
Hittade denna info:
"En bra tumregel är att på dag-tid når de högre frekvenserna längst (10 to 29.9999 MHz) medan lägre frekvenser når längre på natten (2 to 10 Mhz)."
-Vilka av dessa frekvenser räcker allra längst? -på dagen? -på natten?
Om jag bara får välja EN frekvens -vilken ska jag välja då för att nå så långt som möjligt dygnet runt?
C14 & C15: gissar på att 100pF är maximum, men minimum då -hur många pF?
-kan jag ha bara EN? (* - 200pF)
-Vilken sorts antenn ska ha?
-Hur många Ohm ska det vara från RF OUT till antennen?
-Något mer jag bör veta? -berätta!
Tack på förhand!
https://www.dropbox.com/s/c9e8bxh1mesq1 ... 2.PNG?dl=0
...och hoppas att någon av er kan svara på en del som är oklart:
Hur många µH ska L1 ha?
-Ska halvorna vara på samma kärna?
...eller på varsin?
Om de ska varsin: -Vilket avstånd från varandra?
-Hur lång(a) ska kärnan/orna vara?
-Hur många µH ska L2, L4 & L5 ha?
-Spelar tråd-diametern någon roll?
Jag har hittat "inductance calculators" på nätet, men de ska man inte ange tråd-diametern i.
-Är "power test" nödvändig?
-Kan jag byta lampan mot någon typ av mätare?
Om jag kan: -vilken sorts mätare? (typ W-meter, A-meter) -vilket mät-område?
-Kan jag använda 2SC3320 (hFE=30) istället för BD139 (hFE=40)?
-Vilka andra transistorer kan jag använda?
-vilket hFE-tal ? -som lägst? -som högst?
-Hur ökar jag effekten till 15W? ...eller mer.
-Hur gör jag ut-effekten justerbar? (1 - 12 / 1 - 15W)
-Hur low frekvens kan få den att sända på? -1,4MHz som lägst?
Jag har läst att 3 - 30 MHz signal når längst, men vilken av de frekvenserna räcker allra längstst?
Hittade denna info:
"En bra tumregel är att på dag-tid når de högre frekvenserna längst (10 to 29.9999 MHz) medan lägre frekvenser når längre på natten (2 to 10 Mhz)."
-Vilka av dessa frekvenser räcker allra längst? -på dagen? -på natten?
Om jag bara får välja EN frekvens -vilken ska jag välja då för att nå så långt som möjligt dygnet runt?
C14 & C15: gissar på att 100pF är maximum, men minimum då -hur många pF?
-kan jag ha bara EN? (* - 200pF)
-Vilken sorts antenn ska ha?
-Hur många Ohm ska det vara från RF OUT till antennen?
-Något mer jag bör veta? -berätta!
Tack på förhand!
Re: Om en sändare
Det var många frågor... Enklast och bäst blir nog om Du frågar någon i klubben där Du tog Din amatörradiolicens.
Angående induktanserna så är det ju meningen att du ska linda dom själv, och det står ju hur, L1 skulle jag tolka som 12 varv med mittuttag i mitten.
Men som Marta hintar så begår du ett lagbrott om du startar den där sändaren utan att ha amatörradiocert. (Eller annat tillämpligt cert)
Men som Marta hintar så begår du ett lagbrott om du startar den där sändaren utan att ha amatörradiocert. (Eller annat tillämpligt cert)
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
En bild på underverket hade varit intressant att se, verkar spännande.
Video på en som byggt en sändare, den kanske ger en del svar åt dig?
Video på en som byggt en sändare, den kanske ger en del svar åt dig?
Inte mycket av områden som nämns får användas av radioamatörer heller!Glenn skrev: ↑20 augusti 2020, 08:01:17 Angående induktanserna så är det ju meningen att du ska linda dom själv, och det står ju hur, L1 skulle jag tolka som 12 varv med mittuttag i mitten.
Undantaget för radioamatörer som kan ansöka om tillstånd upp till 1000W för nedanstående band.
Och lite små områden upp till 10W , men där finns mycket samhällsviktiga områden. Så diskutionen är ytterst olämplig i ett öppet forum!
3.5 - 3.8 MHz - 80 meter
7.0 - 7.2 MHz - 40 meter
Privatradio max 4 W
Jag har ingen licens, är inte medlem i någon klubb -kan därför inte fråga på det sättet.
Jo, jag vet att det är meningen att jag ska göra dem själv, men hur gör jag dem?
Det går att göra spolarna på många olika sätt...
-ska tråden gå som en loooping, bara rakt ut åt vardera håll`?
-ska tråden böjas i vinkel rakt ut från kärnan?
-ska tråden böjas i 90 graders vinkel så ändarna pekar åt samma håll som kärnans ändar?
Och som sagt: L1... en eller två kärnor? -vilken längd?
Jag vill hellre veta säkert vilken induktans jag ska ha och köpa en färdig spole.
Jag är inte så på att göra spolar -tycker jag själv.
...och induktansen kan ju bli lite husomhelst...
Det är en sändare, ja -men helt olika uppbyggd jämfört med den jag funderar på att bygga.
MOS-FETar & kantvåg??? -sinusvåg ska det väl vara...?
Kankske fungerar det också...
Här är videon jag hittade på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=A7xHjrLSoYo
Men den honom kan jag inte fråga då det inte går att PMa + att kommentarer är avstängda, men där ser ni hans bygge iaf.
Tänker inte sända pirat-radio, tänkte mest bygga som en "kul grej", testa om -och hur bra -det hela fungerar.
Jo, jag vet att det är meningen att jag ska göra dem själv, men hur gör jag dem?
Det går att göra spolarna på många olika sätt...
-ska tråden gå som en loooping, bara rakt ut åt vardera håll`?
-ska tråden böjas i vinkel rakt ut från kärnan?
-ska tråden böjas i 90 graders vinkel så ändarna pekar åt samma håll som kärnans ändar?
Och som sagt: L1... en eller två kärnor? -vilken längd?
Jag vill hellre veta säkert vilken induktans jag ska ha och köpa en färdig spole.
Jag är inte så på att göra spolar -tycker jag själv.
...och induktansen kan ju bli lite husomhelst...
Det är en sändare, ja -men helt olika uppbyggd jämfört med den jag funderar på att bygga.
MOS-FETar & kantvåg??? -sinusvåg ska det väl vara...?
Kankske fungerar det också...
Här är videon jag hittade på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=A7xHjrLSoYo
Men den honom kan jag inte fråga då det inte går att PMa + att kommentarer är avstängda, men där ser ni hans bygge iaf.
Tänker inte sända pirat-radio, tänkte mest bygga som en "kul grej", testa om -och hur bra -det hela fungerar.
Testar du blir många sura och de går ihop och pejlar dig. Värst blir det för andra om du testar medan de kör en kommunikation då sprider djungeltelegrafen ut det direkt.
Kör nånstans på 88 - 105 Mhz och kräma på rejält, ett fett kraftaggregat höjer effekten, likrikta och kör direkt från vägguttaget vetja, 230 volt borde kunna nå väldigt långt.
Och efter inte en för lång tid kommer polisen.
Hade det varit någon max µW i uteffekt så hade vi kanske hjälpt lite grand då räckvidden är högst begränsad, men vid 12W utan licens och kunskap så får jag nog säga att det tyvärr är ett nej.
Hade det varit någon max µW i uteffekt så hade vi kanske hjälpt lite grand då räckvidden är högst begränsad, men vid 12W utan licens och kunskap så får jag nog säga att det tyvärr är ett nej.
Behöver ju inte sända / testa på samma frekvens där det är kommunikation, jag kan ju lyssna & leta upp en frekvens på mellan- / kort-våg med vanlig radio & testa på den frekvens där inget annat sänds bara en kort stund.
Det ska väl inte störa något?
...eller gör det det?
Det ska väl inte störa något?
...eller gör det det?
Senast redigerad av M 20 augusti 2020, 22:56:49, redigerad totalt 1 gång.
Du bör nog (läs "skall") inte pyssla med detta.
Detta då du uppenbarligen saknar all erforderlig kunskap.
Gör dig en tjänst, pyssla med något annat, eller skaffa dig ett certifikat.
Detta då du uppenbarligen saknar all erforderlig kunskap.
Gör dig en tjänst, pyssla med något annat, eller skaffa dig ett certifikat.
Bygg dig en mottagare i stället.M skrev: ↑20 augusti 2020, 22:00:27 Behöver ju inte sända / testa på samma frekvens där det är kommunikation, jag kan ju lyssna & leta upp en frekvens på mellan- / kort-våg med vanlig radio & testa på den frekvens där inget annat sänds bara en kort stund.
Det ska väl störa något?
...eller gör det det?
Det enda du vet då är ju att en sändare som är tillräckligt stark för att tas emot av din mottagare inte existerar. Inget om hur många mottagare som tar emot din signal eller hur många sändare som är svagare än ditt bygge som ligger utanför ditt mottagningsområde men inte utanför ditt sändområde...M skrev: ↑20 augusti 2020, 22:00:27 Behöver ju inte sända / testa på samma frekvens där det är kommunikation, jag kan ju lyssna & leta upp en frekvens på mellan- / kort-våg med vanlig radio & testa på den frekvens där inget annat sänds bara en kort stund.
Det ska väl störa något?
...eller gör det det?
Hmm...
AndLi har rätt.
Det får vara med sändaren.
Om jag inte skaffar certefikat...
Men så länge skippar jag detta projekt.
AndLi har rätt.
Det får vara med sändaren.
Om jag inte skaffar certefikat...
Men så länge skippar jag detta projekt.
Å andra sidan så om man är radioamatör och ska testa något, exempelvis en fältstyrkemeter, så rattar man in en ledig frekvens och testar där, lämpligt vis efter man ropat ut sin sinal först och talat om att man testar. Det innebär inte att det blir olyckligt och man råkar störa en pågående kommunikation. Men de kan pejla dig och kolla på sattelitkarta under vilka granar du testar.