Indikator för låg batterinivå.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anqas

Indikator för låg batterinivå.

Inlägg av anqas »

Hej, jag har byggt en fjärrkontrollerad belöningsautomat https://youtu.be/IZX-VgleYe0 i den finns en arduino med en stegmotor som vill ha 5 volt och en fjärrmottagare som behöver 12 volt elr minst 11,5 v för att fungera bra. Till spänningsmatning har jag 2 st 9v seriekopplade batterier som via brytare går till en spänningsregulator 7812 som matar fjärren och arduinon sm har en spänningsregulator 7805, lite snopet att stå där med för dåliga batterier, så jag undrar hur man kanske med olikfärgade led skulle kunna detektera när spänningen börjar bli för låg. Tänkte först att man kunde sätta in en zener på 11,5v som tänder en led när spänningen är över 11,5V men läckströmmen verkar var för stor för att man ska kunna koppla på det sättet. hoppas någoättre lösning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Indikator för låg batterinivå.

Inlägg av mrfrenzy »

9V batterier är väldigt dåliga för enheter som förbrukar mycket ström eftersom de innehåller så lite energi. De är egentligen bara bra till brandvarnare, fjärrkontroller och sådant som använder jättelite ström.

7812 och 7805 är linjärregulatorer som är väldigt ineffektiva och slösar ström.

Till din apparat hade jag använt till exempel 3st 1.5V batterier och en step-up switchregulator som ger 12V. Exempel:
https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... 25-35v-3a/
anqas

Inlägg av anqas »

Tack mrfrenzy för tipset, riktigt kraftfull o till bra pris stepup, gör det oxå möjligt att använda liion typ 18650 skall absolut ta med tipset. Tror inte att strömförbrukningen är något jätteproblem i detta fall, blir inte så många minuter hundträning per dag, kör dessutom med uppladdningsbara 9v, men det är måna hundägare som velat ha en sådan så om man planerar storleken på nästa kan man ju använda liion och ett ladduttag. Jättebra men frågan kvarstår i denna applikation, hur kollar jag när jag behöver ladda mina batterier?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En LM7805 brukar att förbruka runt 5-7mA för den interna reglering och detta drar den konstant den är igång, oavsett hur litet belastningen drar.

Så det finns anledning till att tänka till lite om man kör på batteri.

Och om du kör 2 st 9V batterier i serie blir det runt 18V - som belastas konstant med en 7812 samt en 7605, alltså konstant 10mA - 14mA utan att den energi egentligen används till något.
Skriv svar