Hjälp med programmering av ATmega88!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
M!k@el
Kontakt:

Hjälp med programmering av ATmega88!

Inlägg av M!k@el »

tjena

"jag" ska fixa en varvtalsregulator till min A-traktor har kollat på en på AVRfreaks men där finns det ju inget kopplingsschema så ja vet inte hur jag ska koppla in min ATmega88.
och eftersom jag inte har så stor erfarenhet av programmering så kan jag inte kolla vilka funktioner den har etc.

så tänkte höra här ifall det är någon som vill hjälpa mig med detta?

några funktioner jag skulle vilja ha är följande:
# Ska funka med insprutningsmotor.
# Softcut av varvtalet
# Fullgasväxling (hålla kvar nuvarnade varvtalet med en knapp)
# Enkel inställning av varvtal.
# kunna använda en "Sodjan" display för att kunna se:
Aktuellt varvtal
Inställt Varvtal för strypning
indikering för "varvhållingen"

har inte allt för mycke pengar o lägga på bygget + att det måste vara klart hällst innan november.
en färdig varvtalsregulator med fullgasväxling utan display går på ca 1200kr så vill kunna komma under det :)

Någon som känner sig modig att våga hjälpa mig med detta? det kanske finns någon annan "bättre" billig Prosessor?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

AVR/PIC/Whatever.... vilken processor kvittar mer eller mindre, prisskillnaden är inte stor men jag är mer tveksam till dina krav...

* Bensin eller diesel? (stor skillnad i styrsätt)
* Ska den strypa insprutningen eller tändningen? (vid bensin)
* Fullgasväxling.... hur ska du åstakomma det? Hur ska enheten öppna spjället? (kräver mekanik)
* Klart innan november..... tillåt mig att skratta lite :lol: (inte hånskratt) men du anser tydligen att någon mer eller mindre ska lösa allt för dig? Det kan nog fixas men på det plan brukar de flesta här att kosta pengar och då lär du inte klara dig på det budget.

Ush, det siste låter elakt men det är inte menad så! Det är bara realistisk tyvärr. Vi hjälpar gärna till men man kan bara hjälpa med sånt som folk gör själv, det är inte att hjälpa vid att göra istället för den man hjälpar.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

M!k@el, du har utlämnat en viktigt detalj i din information/kravspec.

Vad har bilen för typ av tändsystem?
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jo jag hade inte tänkt att någon här skulle göra det åt mig men man kanske kan få hjälp med att komma igång? finns det kanske något forum där man kan läsa o lära sig programmera? ja innan november det kanske är kort tid men eftersom jag inte vet hur svårt det är att göra detta så kan jag inte beräkna tiden. jag får väll göra en med "vanliga kretsar" tills november då ifall detta inte skulle hinna färdigt.
min traktor är beräknad att vara klar då så därför skulle det var bra om det är färgit i november...

Sedan så kan jag ju svara på några frågor då:
* Bensin eller diesel? Bensin
* Ska den strypa insprutningen eller tändningen? tänningen, blir nog svårt att komma in i insprutningssystemet.
* Fullgasväxling.... hur ska du åstakomma det? Hur ska enheten öppna spjället? hade tänkt att sätta men microbrytare vid kopplingen så när den bryts så går det inte varva över det varvtalet man ligger på alltså man måste ändå ha foten på gasen men den rusar inte i varv då man trycker in kopplingen...

http://www.mtr.se/ där finns det en varvtalsregularot med fullgasväxling...

edit: bilen är en Ford scorpio 2,0i -92b med en DOHC insprutningsmotor
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Växlingsgrejen: om du har en varvbegränsare med mjuk klippning har du ju redan funktionen..... Klappa gasen i bott och den kommer att köra maxvarvet, klart.

Mikrobrytaren sköter sedan, via µC'n (mikroprocessorn), att byta maxvarv till lämpligt värde. Om detta ska vara fast eller motsvara "nu-läget" är en programmeringsfråga.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag har programmerat Atmegan och kopplat upp mot "Sodjans" display och så långt funkar det utan problem.

http://www.laddaupp.nu/bilder/RPM.JPG

Att programmera kretsen är inte svårt men att förstå koden och kunna ändra i den är inte det lättaste om man aldrig programmerat förut. Du behöver lära dig grunderna i digitalteknik, mikrodatorsystem och programmering.

Sedan återstår att konstruera hårdvaran så den fungerar för just din bil. Lämpligt vore att göra ett kretskort som passar bakom displayen.

Ville bara säga att det är ett ganska stort projekt om man aldrig har gjort nåt liknande förut.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

M!k@el skrev:edit: bilen är en Ford scorpio 2,0i -92b med en DOHC insprutningsmotor
Hoppsan, då lär du läsa in dig på hur ett helelektroniskt tändsystem funkar också :)

Mvh
nisse
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

November 2007 är nog ett mer realistiskt mål...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

M!k@el: som du nog har förstådd vid detta läget är det en hel del att göra. Jag vill dock inte avråda dig från att börja men du behöver nog justera tidslinjen "lite".

Projektet är definitivt genomförbart men det är många steg till du är i mål, speciellt eftersom du är så pass novis som du anger.

Jag har många års erfarenhet av programmering, design osv (började på hobbynivå 1978) och har levat på det de senaste 8 år (jag letar inte ens jobb, de kommer till mig).

Ett rimligt tidsperspektiv för mig att utföra denna uppgift ville vara ett par veckor med inledande informationsinsamling, lite småtester för att kolla att jag har fattat rätt osv. Sedan designstadiet: ca: 1 vecka för att rita schema, räkna komponentvärden, kontroll och eftertanke osv.

Efter det kommer själva byggandet av det fysiska, det tar ett par dagar att få allt i ordning, sen lite inledande funktionstester.... säg en vecka innan jag vet att nu kör allt som planerat.

Då börjar programmeringsjobbet! Det kan ta olika lång tid, kraftigt beroende på hur bra allt är specificerat, önskade funktioner, kontroll av att de fungerar rätt osv.

Sen kommer användandet av prototypen, justering och debug.

Räkna med 1½ månad @ 8 timmer per dag, då borde det vara i hamn. Och jag har en hel del erfarenhet att luta mig mot......

Vad du vill är att gå från "noll" till att styra ett fullelektronisk tändningsanlägg med en dator. Ska jag vara ärlig är det bättre att du först klurar ut hur tändningen på din bil fungerar och sedan bygger en egen tändning helt o hållet, denna modifierar (programmerar om) när du har fått allt på plats, det blir nog enklaste vägen och den är inte helt enkel...
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

okej då skiter jag i detta då o kör det med "vanliga digitala kretsar" och varför måste jag sätta mig in i hur bilens tändsystem funkar? jag mäter pulsen på minussidan på tändspolen och vid ca 3000pulser/minut så är det en transistor som klipper kabeln. okej de är inte så svårt med vanliga kretsar men alla här brukar ju säga varför inte ta en microprosessor? EN krets kan göra mer än allt som ALLA dina vanliga andra. men sedan då man vill göra det med en microkontroller så blir det annat... :)

vart tycker ni man ska börja med programmeringsstadiet? ja digitalteknik har jag läst fick högsta betyg samma med analog, styrteknik, men har inte fått chansen o läsa programmering etc så vart ska jag börja? nån stans måste jag ju börja med?

snart kommer det ju bara finnas massa microprosessorer så då måste man ju lära sig det ändå! Digitaltekniken fattade jag innan jag hade fått boken på skolan men det är ju en annan femma :P

hur svårt blir det med att "bara" göra så att den räknar pulserna o sedan "klipper" kabeln? ingen softcut men kasnke ska börja där? o sedan utvecka?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså: för att göra softcut måste man fordröja tändpulsen en hel del, börjande vid ett visst varvtal. Detta relativt enkelt och enklast är det på lågenergisidan om tändmodulen.

Sen kommer det roliga: om du bygger en enhet mellan tändningdgivaren och tändmodulen måste du i essens klippa givarkablet, göra en egen förstärkare (ganska enkelt) och sedan simulera givaren för modulen. Detta är nog det svåraste, att ge rätt signal till tändmodulen, därför kan det vara lättare att istället göra ett eget drivmodul med allt i.

För att lära programmering.... ja du, den var lite svårare. Standart är "börja med att blinka en lampa". För att starta behöver man alltså lite grejor:
* En programmeringsenhet som för över programmet till processorn. Jag använder PIC en del och har en WISP628 som fungerar ypperligt. Se till att ha en ICSP, det undanlättar seriöst!
* Ett lämpligt programmeringsspråk, till "lära känna" vill jag rekommendera assembler men C kan fungera bra också. Till "rigtig" programmering (tyngre program) använder jag C(++).
* En processor! Gärna på en experimentplatta, lite spänningsregulator och en diod till spänningsmatningen så man inte råkar vända fel i kampens hetta.
* En nätdel! Kan vara en väggvårta eller en ställbar labb-nätdel till många pengar, 12V är 12V hur som helst.

Kul-att-ha-på-lite-sikt:
* LCD teckenmodul.
* A/D-ingång på processorn.
* Potentiometer till att testa A/D-ingången med.
* En handfull LED med motstånder för att se den berömda lampan blinka.
* En MAX232 så att man kan koppla valda processor upp mot serieporten på PC'n och kommunicera lite via t.ex. Hyperterminal.

Skaffa den handfull, skippa socialt omgänge i ett halvår och du kommer att vara en fena på att pilla med processorer. ;-)

Största kruxet är att man lätt blir fast för att det är skitkul.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

okej

men alltså vilken språk använder jag i en ATmega88? C?
kommer ett kort till en SI-programmerare på tisdag. PonyProg ligger i datorn. beställer en mega88 o lite komponenter till programerarn eventuellt på måndag o tar med allt till skolan o säger att jag SKA lära mig o programmera osså får dom lösa det med kurser! :)

men okej jag har "massa" komponenter hemma (farsans gamla lager) så motstång kondingar transistorer likriktare dioder ja sånt finns hemma =)

edit: hur länge räcker en ATmega88? ska man köpa en ATmega168 på än gång? dubbelt så mycke flash EPROM minne än på mega88:an men kostar lite mer =)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Assembler är bra för att lära sig processorn i grunden, C är tidseffektivt. Kan man processorn ordentligt kan C vara rätt väg men jag anser att många börjar med C och använder färdiga bibliotek med LCD-drivrutin osv utan att veta VARFÖR problem uppstår.

Att använda 2 dagar för att få skiten att fungera bara för att upptäcka att det hela beror på mjukvaran som en annan idiot har skrivit är sådär lagom kul.

Är det för att lära sig är det alltid en idé att ta för stor processor, för många pinnar och för många funktioner! Mer vill ha mer! Och en LED kan blinka även om man har 63,8Kb över!

Bäst är att ta ett "stort" system och utveckla på varpå man kollar på det färdiga vad som verkligen behövs.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

fan va bra! den där guiden är ju skitbra kollade på första filmen och detta liknar ju hur man programmerar PLC:n! ska kolla igenom allt annat också! :)
Skriv svar