geigermätare

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glömde att svara på denna

intressant men ack för dyrt,

om jag inte minns helt fel så finns det någon slags energimätare för strålning som kan få fram en signatur av ämnet, något om en kiselskiva i mycket låg temperatur ?

jag får väl kolla i skroten efter gamla strålkällor från röntgenutrustningar istället 8) :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också missat.

HåkanO: hehe, jo den där reklamfilmen dök ju upp under kalla krigets kalla dagar. Själv lägger jag nog benen på ryggen. :) Såvida jag inte ser ett svampmoln i horisonten. :?

Är det ett litet rör så är ju medel värdet av antalet partiklar som går genom röret också mindre. Du fick 1 - 8/minut det är vad jag får per sekund med mitt som är runt 2 dm långt så hade man kört det i 14 timmar så hade det nog blivit ett medel på säkert en bra bit över 1000 knäppningar.

Var intressant att veta att Am 241 också sänder ut gamma, trodde bara det var en alfa och beta källa men där ser man. Dock märkte jag ingen skillnad jämfört med bakgrundsstrålningen när jag testade när jag byggt klart denna för en bra tid sedan. Men var det inte mycket större skillnad än att du fick runt 8 knäpp fler under ca 14 h i medel så kan jag nog inte heller detektera det utan räkningsutrustning, vilket kan vara förklaringen.

Nisse: trodde det var hårt reglerat med tillstånd för strålningkällor till allmänheten. Men det finns väl en gräns för hur starkt man får inneha?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Henry -> Det är hårt reglerat :) Som jag skrev, man bör nog kunna motivera användningen.

Men å andra sidan så kan ju de som behöver en pålitlig strålkälla skaffa sig en bit uranmalm. Det är en helt naturlig mineral och får innehas utan några speciella tillstånd. Det går att få betydligt mer "kräm" ur en sådan än vad man får ur en brandvarnare.

Själv har jag en sådanhär för att mäta gamma:
http://www.berthold.com/ww/en/pub/strah ... 123dtd.cfm

Och en sådanhär för neutronstrålning:
http://www.berthold.com/ww/en/pub/strah ... aldata.cfm

Båda kopplas till samma utvärderingsenhet. Tyvärr hittar jag inte någon bra länk till produktinfo om den. Men det är en lite batteridriven historia med LCD-display och "högtalare".

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

geigermätare är kul, själv har jag en sånhär.

http://www.orau.org/PTP/collection/surv ... offman.htm

Fast ombyggd för 9v drift, funkar perfekt :D

Har en liten bärbar modell från 196x med. Gjord av Agfa. Fast den använder specialbatterier, men den funkar med nätaddapter
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jag tvivlar på att det aktuella GM-röret klarar att detektera Gammastrålningen från Am-241. Troligen så känner den av bromsstrålningen som uppstår vid jonisering av aluminiumet som omger strålkällan.
Angående strålkällor i hushållet så kan man leta efter gamla klockor (självlysande gjorda före 1970, både armbandsur och väckarklockor). Äldre orienteringskompasser, en del porslin från 30-60-tal. (har själv en vas som ligger runt 1mR), numera utflyttad från köket. :lol:
Det finns folk som tar sönder brandvarnare för att få tag i Alfa-strålare men det är som nämnts inte helt hälsosamt. Att andas in damm av Am-241 är inte bra!!! Dessutom är det olagligt. Äldre mantlar innehållande Thorium (huvudsakligen Beta) säljs på eBay och kan ju vara ett alternativ som inte är alltför farligt. Annars kan man ju ta sin Geiger och göra ett besök på tex. Myrornas porslinsavdelning och göra fynd!
Skriv svar