CE märkning av Elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
himo

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av himo »

Jag tog upp exemplet mest för att se om någon vet hur man ska tolka ett system där alla subsystem/moduler är CE certifierade var för sig.

Låt säga att jag vill koppla ihop dessa:
CE märkt RFID modul: TWN4 Palon Compact
CE märkt Arduino modul: Industrino
CE märkt PS: Mean well
CE märkt relä: RS pro
CE märkt låda: elcentral

För mig verkar det helt orimligt att behöva EMC/RED/LVD testa alla dessa om på nytt!?!
Självklart kan man testa att systemet fungerar som helhet och i sin riskanalys komma fram till eventuella risker.

Det låter ju annars som att mer än 50 % av alla installationsbolag dansar på en gråzon....
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Säljer du dom ihop, som en sammansatt produkt så är det att betrakta som en ny produkt och denna nya produkt ska uppfylla respektive produktdirektiv den faller in under. Så ja, att varje ingående del är godkänd är inte samma sak som att de nya produkten är det.

Avseende installationer så måste du skilja på produkter och anläggningar.
himo

Inlägg av himo »

Jag var mest ute efter själva testerna man måste genomföra i labb. Det är ju dem som kostar skjortan. Hade en förhoppning om att man kan CE märka en produkt baserat på sin egen analys/testning, om alla subsystem redan är CE certifierade (dem ska ju varken störas eller störa andra system enligt de certifikat som finns).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du köper färdiga produkter för konsumentbruk med stickpropp gäller det, dom går att plugga ihop och vara tillräckligt säker på att det funkar.
Det gäller inte med byggkomponenter som du listar ovan.
himo

Inlägg av himo »

Jag skulle inte ha så svårt att förstå behovet av tester på hela systemet utfört av företaget som satt ihop systemet (det är ju trots allt dem som tar ansvaret). Men att t.ex. EMC testa allt från nytt jag har svårt att smälta. Framförallt då detta skulle tvinga landets elektriker att EMC/LDV/RED testa i mycket högre utsträckning än vad som faktiskt sker!? EMC testning går ju inte att utföra på fält heller.

Det komiska i det hela är att RFID modulen jag länkat till är av "generla purpose" typ, ämnad för hissar. D.v.s att det inte förekommer några rekommendationer/krav på vilket system som modulen ska/måste användas med. Ska då företaget som monterar hissar med denna modul EMC testa hela hissen?! :shock:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men att t.ex. EMC testa allt från nytt jag har svårt att smälta.
Det är ju inte så konstigt.
Säg att flera av de delar du sätter samman skickar ut lite störningar på samma frekvens, och båda är nära gränsen. Då kommer de tillsammans högst sannolikt komma över gränsvärdet på utstrålad EMI.
Vidare så innefattar ju EMCD tex. ESD. Tror du att din Arduino som säljs helt utan kapsling eller något, klarar ESD? Nä, man har hoppat över att testa det för att den inte är en komplett produkt och föreskriver att den ska användas i ESD-skyddad omgivning.
Men din kompletta produkt lär ju vara utsatt för ESD, och måste klara det. Hur vet du att ditt sätt att montera den i en plastlåda, med några signaler som går in/ut, klarar av ESD?

Annars (för att dra argumentationen till sin extrem) skulle ju rent teoretiskt *alla* komponenter på ett kretskort vara CE-märkta, och då behöver man som elektroniktillverkare aldrig testa någonting, man har ju bara satt samman några CE-märkta delar...
Framförallt då detta skulle tvinga landets elektriker att EMC/LDV/RED testa i mycket högre utsträckning än vad som faktiskt sker!?
Som sagt, skilj på installationer och produkter.
En hisstillverkare måste CE-märka (inkl. testa) sina hissar som de säljer runt om (som produkt). Men en enskild elektriker CE-märker inte varje installation/anläggning.
RFID modulen jag länkat till är av "generla purpose" typ, ämnad för hissar. D.v.s att det inte förekommer några rekommendationer/krav på vilket system som modulen ska/måste användas med. Ska då företaget som monterar hissar med denna modul EMC testa hela hissen?
Om det är en hisstillverkare som integrerar modulen i sin produkt så ska de testa inklusive produkten. Men en elektriker som eftermonterar den i godtycklig hiss, behöver inte testa varje enskild kombination.
EMC testning går ju inte att utföra på fält heller.
Jodå, det går absolut att göra. När så behövs.

Det är lätt att hamna i gränslandet när man plockar in vissa moduler, och någonstans måste ju gränsen gå.
Exempelvis så kan man som hisstillverkare sälja RFID-modulen fristående som "tillbehör" utan att vara en faktisk del av hissen, om den inte är ett måste för att hissen ska fungera och förhållandevis enkelt kan monteras/demonteras. Då behöver den inte testas ihop med en specifik hiss.

Men ditt fall skulle jag säga är solklart att det ska CE-märkas och testas som en egen produkt.
Sen kan du eventuellt återanvända vissa testresultat utan att testa om, exempelvis RFID-modulen kanske du inte behöver testa om m.a.p. radio, utan kan återanvända tillverkarens testresultat.
Men EMC får man i princip alltid köra på den kompletta produkten.
himo

Inlägg av himo »

Säg att flera av de delar du sätter samman skickar ut lite störningar på samma frekvens, och båda är nära gränsen. Då kommer de tillsammans högst sannolikt komma över gränsvärdet på utstrålad EMI.
Om det är en hisstillverkare som integrerar modulen i sin produkt så ska de testa inklusive produkten. Men en elektriker som eftermonterar den i godtycklig hiss, behöver inte testa varje enskild kombination.
Strider inte dessa mot varandra ? Om vi bara tänker rent tekniskt teoretiskt så kan en godtycklig hiss innehålla komponenter som förstärker de EMC störningar som RFID modulen avger?

Jag tog upp hiss mest för att det påminner om en stor kopplingslåda. Hur genomför man EMC testning på fält? Det ska väl ske i ett isolerat labb?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, visst kan man tycka att de till viss del strider emot varandra.

Men, i det fallet gäller samma princip som att installatören av hissen kan montera godtyckliga tillbehör, oavsett om de kommer ifrån hisstillverkaren eller från tredje part. Man kan inte vara 100% säker på att det egentligen skulle gå igenom en EMC-test. Men *om* det egentligen inte är OK, så kan man åtminstone anta att det bara kommer att finnas enstaka sådana kombinationer runt om i världen. Det är skillnad mot serieproduktion där produkten aldrig är Ok.

Testning på fält är egentligen inget konstigt. Mer eller mindre bara att rikta en antenn emot testobjektet och mäta.
Man kommer såklart få med en massa störningar från annat runt omkring, typ rundradio, mobiltelefoni osv. vilket kräver lite speciell hantering för att avgöra vad som kommer ifrån enheten som testas, och inte. Men det går hyfsat väl.

Går man ett varv runt de större testlabben lär man hitta en speciellt avsedd yta utomhus för just EMC-mätningar. Kallas då för OATS, Open Area Test Site. Fördelen med det är att det är i princip helt reflektionsfritt, vilket är svårt att uppnå i en kammare.
himo

Inlägg av himo »

Det låter lockande att rikta en antenn mot sin produkt hemma i källaren men jag blir tveksam mot att certifiera en produkt på det sättet. Var finns dessa produkter förresten? Kan man köpa mätutrustning "för gör det själv EMC"?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

En antenn och en spectrumanalysator så är du igång...

En mätning med din enhet på och en med den av och du har en ide om hur mycket din enhet strålar..

Sen går det ju att göra miljoner fel och sätta upp specen tokigt...

Och sen behöver du kunna mäta ledningsbundet med..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

himo skrev: 5 augusti 2020, 01:30:17 Det låter lockande att rikta en antenn mot sin produkt hemma i källaren men jag blir tveksam mot att certifiera en produkt på det sättet. Var finns dessa produkter förresten? Kan man köpa mätutrustning "för gör det själv EMC"?
Just källaren kan vara ett ganska dåligt ställe att mäta.
Du vill ha så reflektionsfritt som möjligt, så antingen en kammare där väggarna är täckta med absorbenter, eller frifält (utomhus).

Som amatör hemma i källaren så ja, då är det minst sagt tveksamt att göra hela jobbet själv.
Utöver den reflektionsfria omgivningen så behöver du en mätmottagare (i sin enklaste form, en spektrumanalysator) och en antenn. Kalibrerade. Får nog räkna med 100+kkr i instrumentköp bara här.
Sen ska du veta hur du ställer upp det hela på korrekt sätt. Och inte minst hur du ska ta hänsyn till de externa störningar du kommer att se när du mäter ute i det fria.

Och därtill har du ledningsbunden emission(som också skulle gå att göra själv för den delen), men sen har du RF-immunitet. Det får du inte göra hemma i källaren utan måste ha isolerad kammare för. Plus en massa dyr utrustning. Sen har du ESD, som kanske är det enklaste men ytterligare inköp som ska göras och brukar inte kosta många kronor att få gjort när man ändå är i testlabbet.

På mitt jobb har vi en hel del utrustning. Vi har en mätkammare, mätmottagare, antenn, ESD-generator mm.
Detta använder vi till *förtester*, innan vi åker till det riktiga labbet. Det ger en god indikation på huruvida vi kommer klara de riktiga testerna eller ej, men är inte 100% jämförbara (tex. så är vår kammare egentligen för liten, EUT och antenn är för nära väggar och tak, den har också lite för mycket reflektioner som märks på vissa mätningar).
Sen kan vi ibland använda grejerna för jämförande mätningar efter ändringar i en produkt. Ser vi på våra egna mätningar att produkten strålar mindre eller likadant före/efter ändring, så åker vi inte alltid och kör om alla tester.
gkar

Inlägg av gkar »

Vist går det att göra saker själv om man verkligen vill. men det är inte så enkelt och man bör ha en slant över.

Standarderna som rekommenderas kostar några 100 - 1000 sek / st och går inte att ladda ner gratis. Men för radioprodukter är ETSI standarderna gratis och de ger en fingervisning av vad man behöver prova. Det skiljer sig inte så mycket mellan olika produkter då de flesta är CISPR baserade. Men, ja, det är olika nivåer och testmetoder för vissa produkter.

Kolla i denna:
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 20201a.pdf

8 Methods of measurement and limits for EMC emissions
Enclosure port
DC power input/output ports
AC mains power input/output ports
Harmonic current emissions
Voltage fluctuations and flicker (AC mains input port)
Wired network ports

9 Test methods and levels for immunity tests
Radio frequency electromagnetic field (80 MHz to 6 000 MHz)
Electrostatic discharge
Fast transients, common mode
Radio frequency, common mode
Transients and surges in the vehicular environment
Voltage dips and interruptions
Surges

De billiga och enkla proven:
Av de enklare prover man kanske kan göra ESD själv, utrustning med jordplan och ESD-pistol, bleeders etc kanske kostar 50000+moms + ca 10000 / år i kalibrering.
Surge, burst & Voltage dips and interruptions är inte så svårt att göra själv, men man behöver köpa en testare för ca 500000 + moms (Man behöver även ett antal kopplingnätverk mm.)
Ledningsbunden emission, en mätmottagare och en eller flera LISN mm. ca 100000 + m- för något enklare precompliance. De riktiga maskinerna från Rohde kostar mångdubbelt mer.

Resten av testerna är mer komplicerade att göra själv och börjar kost mycket pengar i utrustning och tid att lära sig, samt att man ofta behöver ett dämpat och skärmat rum. skärmade rum fungerar inte utan de behgöver vara dämpade också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En Pin/TIG/MIG-svets är bra när man skall testa störkänsligheten.
Klarar produkten dessa, så klarar den allt. :lol:
himo

Inlägg av himo »

En Pin/TIG/MIG-svets är bra när man skall testa störkänsligheten.
Sjukt intressant! Jag tror det finns många intressanta och relativt billiga sätt att få en indikering på om man riskerar att inte bli godkänt på ett riktigt test.

Kan man kanske använda sig av en SDR för att mäta vilka störningar man skickar ut? Jag vet att dem ej är kalibrerade men man kan ju åtminstone se dem relativa skillnaderna när produkten är på/av eller i någon form av state? Funkar det kan man ju komma rätt långt för under 500 kr.

Från kina, 350 kr

Från rs, 2700 kr
malman

Inlägg av malman »

Som jag fattat det är man faktiskt inte tvungen att mäta alls, man kan hänvisa till erfarenhet, beprövad design mm. Det man dock lämpligen behöver göra är att ta fram en technical file som beskriver produkten, och vad man anser att den uppfyller för normer... lvd, emc osv... och vilka kravgränser.. var man ämnar att produkten skall användas... vilket relaterar till olika gränser på emc för tex industri och kontors produkter.
Om ens produkt sedan visar sig öveskrida nivåerna åker man på att återkalla produkten.
Dvs man kan med erfarenhet och med en viss kalkylerad risk ta genvägar.

Man kan tom ce märka utan att göra någonting som jag fattat det, det räcker att man som leverantör intygar complience, men man behöver ha en technical file för produkten ifall någon efterfrågar den, och som sagt påpekar någon att saken ej uppfyller spec i technical file så sitter man lite prekärt till....

Sen har ni avhandlat emmissions aspekter såsom utstrålad Radio energi, ledningsbundna störningar mm.. men sen bör man ta en funderare på tålighet mot påstålad energi, i form av radio, ledningsbundet och esd. Här Bör man ha definerat vad som är acceptabelt felutfall.. å vilka nivåer man anser sig tåla. Inge bra om hissen skenar när någon använder mobilen tex.. (maskin och emc direktiv sak). Ljudanläggningen bör ha si och så mycket undertryckning mot störningar pga Radioenergi såsom mobiltelefonsignaler osv... eller så kanske man friskriver sig från vissa Felutfall... ’Jo det kommer låta bepperibepp i högtalarna’ men det anser jag som leverantör inte är ett fel....
Skriv svar