styra servo med potentiometer
Förtydligande:
ICD = In-Circuit Debugger = stegning och debug i hårdvara med kretsen monterat i kretsloppet.
ICSP = In-Circuit Serial Programming = (om)programmering med kretsen i kertsloppet.
Ska du pille med µC ska du skaffa en bra ICSP eller kanske en ICD. Till PIC will jag rekommendera WISP628 från sodjan, det är en välfungerande ICSP.
Undvik dessa "bara 5 komponenters" programmeringsenheter som det finns massor av på nätet, de suger oftast fett.
ICD = In-Circuit Debugger = stegning och debug i hårdvara med kretsen monterat i kretsloppet.
ICSP = In-Circuit Serial Programming = (om)programmering med kretsen i kertsloppet.
Ska du pille med µC ska du skaffa en bra ICSP eller kanske en ICD. Till PIC will jag rekommendera WISP628 från sodjan, det är en välfungerande ICSP.
Undvik dessa "bara 5 komponenters" programmeringsenheter som det finns massor av på nätet, de suger oftast fett.
Exakt! precis vad jag tänkte göra.vfr skrev:Om du inte har mikrokontrollerkunskaper ännu men kommer att gå kurser i det, så kan det ju var en idé att göra 555-varianten nu och sedan uppgradera till en mikrokontrollerlösning sedan. Blir lite produktutveckling i det hela.
Jag har för övrigt redan tittat runt på div. programmerare, och jag måste säga att WISP628 verkar vettigast, dels för att många här på forumet rekommenderar den och dels för att vi kommer at använda PIC i kursen jag ska ta nästa år.
Jag tror det börjar bli dags att införskaffa sig ett par servos nu, designen på armen har jag redan klar för mig. Jag lägger upp en ritning när jag startar en projekttråd. Ska bara få hem lite grejer först.
Tack än en gång för all hjälp!
Tips
Utan att vilja ta upp den eviga frågan pic eller atmel avr. Det kanske går med pic också, men till mina avr´er har jag en programerare som sitter på parallellporten och kostar 5:- att bygga. Den funkar klockrent. Lite
B, men om man gör kretskorten på 'rätt' sätt så är det ett sätt om man vill programera om uC när den är fastlöd. Alternativt en kaplen som man sätter på uC´n ovanifrån.
Bara ett tips att på ett mycket billigt sätt komma igång att programera.
B, men om man gör kretskorten på 'rätt' sätt så är det ett sätt om man vill programera om uC när den är fastlöd. Alternativt en kaplen som man sätter på uC´n ovanifrån.
Bara ett tips att på ett mycket billigt sätt komma igång att programera.