Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Jag ska bygga en radiostyrd båt och funderar litegrann, specifikt två saker. Det är frågan om racing och inte skala eller liknande.
1. Den ska vara eldriven med borstlös motor. Traditionellt så byggs båtar av denna typ relativt täta och luckan/toppen tejpas runt om efter att batteriet satts i. Bränsle-båtar är nästan alltid byggda tvärt om och har oftast öppningar och hål nertill bak så att vatten som kommer in i skrovet rinner ut. Min tanke var om jag skulle kunna bygga el-båten på samma sätt?
Det värsta som händer är att skrovet fylls med vatten(låter illa men el-båtarna är oftast inte snustorra invändigt heller efter körning). Bränslebåtarna klarar detta genom att all elektronik sitter i en vattentät låda som har stötstänger med gummibälgar som går ut ur lådan till styrning och gas. El-båtar har ofta elektroniken öppet monterat inne i skrovet.
Eftersom alla el-båtar av denna typ som jag sett är byggda täta så kanske man borde göra så och tejpa luckan som alla gör, men jag tycker att det borde vara smidigt om luckan satt med något snabblås istället och vatten som kommer in i båten rinner ut direkt, som på en bränslebåt.
Fartreglaget är IP67 och borde egentligen tåla att hamna under vatten: https://www.hobbywing.com/goods.php?id= ... _attr=1434
Styrservot är IP67: https://hitecrcd.com/products/servos/wa ... wp/product
Mottagaren tänker jag oavsett doppa i PlastiDip vilket brukar anses bli "dränkbart" utan läckage: https://plastidip.se/produkt/plasti-dip-429-ml-2/
Då återstår batteriet, kontakterna och motorn som blir oskyddade, dessa prylar brukar ju bli lite blöta utan problem, men frågan är vad som händer om det hamnar under vatten(även saltvatten)? Jag gissar att en spänning på ca 18V inte kan skapa så jättestora strömmar genom vatten(och saltvatten) när polerna ligger ca 3-4mm från varann som dom gör i en XT60-kontakt, eller? Det handlar ju bara om att den ligger under vatten någon minut innan man tar upp den. Denna typ av båt har vändkammare så att båten vänder sig om den hamnar upp och ner så oftast kommer man köra iväg nästan på en gång efter att man plumsat.
2. Hur stor risk är det att en borstlös el-båt skenar iväg? Jag är bara van bränslebåtar och där är risken ganska stor, men efter att ha funderat en del så borde en borstlös el-båt vara en helt annan femma.
Fail-safe i radion och mottagaren gör att störningar, förlorad signal, slut på ström i sändaren mm resulterar i att mottagaren sätter gas och styrning på förbestämda positioner alternativt "ingen signal". På bränslebåtar är detta i princip den enda säkerhetsfunktionen som används i stor utsträckning.
Fartreglaget gasar bara om det får en PWM-signal som är rätt, för lång/kort eller ingen signal resulterar i att motorn stannar.
Mottagaren får ström från fartreglaget och skickar sedan gas-signal tillbaka till fartreglaget, vilket innebär att om det blir fel på någon av dom så borde motorn stanna.
Eftersom systemet är borstlöst så måste fartreglaget generera en 3-fas växelström för att motorn ska snurra, om man kortsluter någonstans(tex. på kretskortet) så kan man tänka sig att nästan oavsett var man gör det så borde det inte resultera i att den gasar. Jämfört med ett DC-system som förmodligen kan "sluta" FET:arna om man kortsluter på vissa ställen på kortet, samt att det går att få gas genom att batterikablarna och motorkablarna på nått sätt får kontakt(funkar ju inte på borstlöst).
Jag vet inte om jag missar något men i princip så verkar det ju som att det är så mycket som ska bli rätt för att motorn ska snurra att en okontrollerad "iväg-körning" blir ganska osannolik. En bränslebåt går ju oavsett vilken elektronik som krånglar/går sönder så därför har jag hittills haft uppfattningen att RC-båtar skenar ibland.
Någon som kommer på något fel som kan inträffa och som man kanske då även kan gardera sig emot.
1. Den ska vara eldriven med borstlös motor. Traditionellt så byggs båtar av denna typ relativt täta och luckan/toppen tejpas runt om efter att batteriet satts i. Bränsle-båtar är nästan alltid byggda tvärt om och har oftast öppningar och hål nertill bak så att vatten som kommer in i skrovet rinner ut. Min tanke var om jag skulle kunna bygga el-båten på samma sätt?
Det värsta som händer är att skrovet fylls med vatten(låter illa men el-båtarna är oftast inte snustorra invändigt heller efter körning). Bränslebåtarna klarar detta genom att all elektronik sitter i en vattentät låda som har stötstänger med gummibälgar som går ut ur lådan till styrning och gas. El-båtar har ofta elektroniken öppet monterat inne i skrovet.
Eftersom alla el-båtar av denna typ som jag sett är byggda täta så kanske man borde göra så och tejpa luckan som alla gör, men jag tycker att det borde vara smidigt om luckan satt med något snabblås istället och vatten som kommer in i båten rinner ut direkt, som på en bränslebåt.
Fartreglaget är IP67 och borde egentligen tåla att hamna under vatten: https://www.hobbywing.com/goods.php?id= ... _attr=1434
Styrservot är IP67: https://hitecrcd.com/products/servos/wa ... wp/product
Mottagaren tänker jag oavsett doppa i PlastiDip vilket brukar anses bli "dränkbart" utan läckage: https://plastidip.se/produkt/plasti-dip-429-ml-2/
Då återstår batteriet, kontakterna och motorn som blir oskyddade, dessa prylar brukar ju bli lite blöta utan problem, men frågan är vad som händer om det hamnar under vatten(även saltvatten)? Jag gissar att en spänning på ca 18V inte kan skapa så jättestora strömmar genom vatten(och saltvatten) när polerna ligger ca 3-4mm från varann som dom gör i en XT60-kontakt, eller? Det handlar ju bara om att den ligger under vatten någon minut innan man tar upp den. Denna typ av båt har vändkammare så att båten vänder sig om den hamnar upp och ner så oftast kommer man köra iväg nästan på en gång efter att man plumsat.
2. Hur stor risk är det att en borstlös el-båt skenar iväg? Jag är bara van bränslebåtar och där är risken ganska stor, men efter att ha funderat en del så borde en borstlös el-båt vara en helt annan femma.
Fail-safe i radion och mottagaren gör att störningar, förlorad signal, slut på ström i sändaren mm resulterar i att mottagaren sätter gas och styrning på förbestämda positioner alternativt "ingen signal". På bränslebåtar är detta i princip den enda säkerhetsfunktionen som används i stor utsträckning.
Fartreglaget gasar bara om det får en PWM-signal som är rätt, för lång/kort eller ingen signal resulterar i att motorn stannar.
Mottagaren får ström från fartreglaget och skickar sedan gas-signal tillbaka till fartreglaget, vilket innebär att om det blir fel på någon av dom så borde motorn stanna.
Eftersom systemet är borstlöst så måste fartreglaget generera en 3-fas växelström för att motorn ska snurra, om man kortsluter någonstans(tex. på kretskortet) så kan man tänka sig att nästan oavsett var man gör det så borde det inte resultera i att den gasar. Jämfört med ett DC-system som förmodligen kan "sluta" FET:arna om man kortsluter på vissa ställen på kortet, samt att det går att få gas genom att batterikablarna och motorkablarna på nått sätt får kontakt(funkar ju inte på borstlöst).
Jag vet inte om jag missar något men i princip så verkar det ju som att det är så mycket som ska bli rätt för att motorn ska snurra att en okontrollerad "iväg-körning" blir ganska osannolik. En bränslebåt går ju oavsett vilken elektronik som krånglar/går sönder så därför har jag hittills haft uppfattningen att RC-båtar skenar ibland.
Någon som kommer på något fel som kan inträffa och som man kanske då även kan gardera sig emot.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22865
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Kan inte svara på så mycket, men många små elmotorer är ganska lätta att vattensäkra med bibehållen öppen lösning för rotorn.
Jag föreställer mig att din båt borde bete sig litetgrand som ett modellplan, motorn kan som du säger inte haka upp sig själv som en förbränningsmotor, men jag föreställer mig att den fastnar i läge X om den tex tappar radiokontakten, ungefär som ett flygplan, men jag vet inte heller exakt hur de nya fungerar, de gamla var ju en resistor som styrdes av ett mekaniskt servo så på dessa bestämdes denna hastighet av var armen råkade lägga sig på reostatplattan.
Ingen aning om de ny också gör det, men man tycker att de också borde tilldelas ett bestämt läge av recievern.
Jag föreställer mig att din båt borde bete sig litetgrand som ett modellplan, motorn kan som du säger inte haka upp sig själv som en förbränningsmotor, men jag föreställer mig att den fastnar i läge X om den tex tappar radiokontakten, ungefär som ett flygplan, men jag vet inte heller exakt hur de nya fungerar, de gamla var ju en resistor som styrdes av ett mekaniskt servo så på dessa bestämdes denna hastighet av var armen råkade lägga sig på reostatplattan.
Ingen aning om de ny också gör det, men man tycker att de också borde tilldelas ett bestämt läge av recievern.

Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Hmmm...det med motorn är ju tänkvärt
Jag tror nämligen att motorn jag ska ha är en så kallad "in-runner" som ju är ganska stängd, vilket borde innebära att vatten som tar sig in inte kommer ut så lätt och dessutom är svårt att få ut. När man köra så kan man tänka sig att motorn är ganska varm så lite stänk dunstar nog direkt. Men det kan vara så att om den sänks ner i vatten så kanske den tar in vatten som sen ligger och gör att den rostar, eventuellt skulle det kanske avhjälpas med att man kör motorn rejält varm efter en sänkning
De nya elektroniska fartreglagen tar ju PWM-signalen från mottagaren och mäter pulslängden. Det är en mikrodator som kollar så att pulslängden är inom rätt område och sen ger gas utifrån det och då är ju "gas" 3-fas växelströmmen som förmodligen samma mikrodator styr och även mäter EMI för att beräkna positionen på motorn(om jag förstått det rätt). Oftast har dom lågspännings-skydd och temperatur-cut off också så det är mycket som ska stämma för att motorn ska snurra.
De gamla mekaniska fartregalagen med servo kunde fela på rätt många sätt, vilket oftast resulterade i ofrivillig gas
Dagens borstlösa verkar vara tvärt om, om nått är fel så snurrar inte motorn.
Fail-safe i mottagaren ställs oftast in från sändaren men lagras i själva mottagaren, så om kontakten med sändaren förvinner så ger mottagaren det förinställda värdet på signal-ledningarna(rätt vanligt att det ställs in på ingen gas och sväng). Många bränslebåtar har inte heller någon fri-koppling på drivlinan så "ingen gas" kan bli "tomgång", vilket resulterar i att båten går runt i cirklar på tomgång tills den stoppas fysiskt eller bränslet tar slut.


De nya elektroniska fartreglagen tar ju PWM-signalen från mottagaren och mäter pulslängden. Det är en mikrodator som kollar så att pulslängden är inom rätt område och sen ger gas utifrån det och då är ju "gas" 3-fas växelströmmen som förmodligen samma mikrodator styr och även mäter EMI för att beräkna positionen på motorn(om jag förstått det rätt). Oftast har dom lågspännings-skydd och temperatur-cut off också så det är mycket som ska stämma för att motorn ska snurra.
De gamla mekaniska fartregalagen med servo kunde fela på rätt många sätt, vilket oftast resulterade i ofrivillig gas

Fail-safe i mottagaren ställs oftast in från sändaren men lagras i själva mottagaren, så om kontakten med sändaren förvinner så ger mottagaren det förinställda värdet på signal-ledningarna(rätt vanligt att det ställs in på ingen gas och sväng). Många bränslebåtar har inte heller någon fri-koppling på drivlinan så "ingen gas" kan bli "tomgång", vilket resulterar i att båten går runt i cirklar på tomgång tills den stoppas fysiskt eller bränslet tar slut.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22865
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Aha, ja det var uppenbarligen ett tag sedan man var aktiv...
Jo, saltvatten kan vara ganska aggressivt mot vanlig (icke syrafast) aluminium (och stål).
En grej jag sett folk göra till modell U-båtar och liknande är att använda magneter fastgjutna i epoxy så att de bildar en enkel koppling som ligger inuti ett rör omgivet av en hylsa med korrsponderande magneter ingjutna i epoxy eller annat vattentätt material, hylsan och insatsen kan ju vara tex av svarvad plast (går säkert att skriva ut med 3D printer idag också). Då kan du ju ha motorn tex bakom ett förseglat skott men drivlinan fri. Insatsen i kopplingen kommer då att vara helt vattentät.
Edit, alltså, magneter fästa i ett hjul på motoraxeln roterar inuti röret på så vis att de greppar i magneterna på trummans insida..

Jo, saltvatten kan vara ganska aggressivt mot vanlig (icke syrafast) aluminium (och stål).
En grej jag sett folk göra till modell U-båtar och liknande är att använda magneter fastgjutna i epoxy så att de bildar en enkel koppling som ligger inuti ett rör omgivet av en hylsa med korrsponderande magneter ingjutna i epoxy eller annat vattentätt material, hylsan och insatsen kan ju vara tex av svarvad plast (går säkert att skriva ut med 3D printer idag också). Då kan du ju ha motorn tex bakom ett förseglat skott men drivlinan fri. Insatsen i kopplingen kommer då att vara helt vattentät.
Edit, alltså, magneter fästa i ett hjul på motoraxeln roterar inuti röret på så vis att de greppar i magneterna på trummans insida..
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Det var intressanta funderingar
Magnetkoppling är kanske rent mekaniskt lite för avancerat och tungt på just denna båt men det skulle kanske kunna användas på andra båtar.
Men batteriet och kontakterna bör inte vara ett problem?

Men batteriet och kontakterna bör inte vara ett problem?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22865
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Ingen aning om batteriet, men det finns ju vattentäta kontakter för personbilar och fullskala båtar som tål rätt många An och är ganska billiga, har för mig jag till och med sett på Biltema (eller någon liknande lågpris butik)...
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Ja just det
Jag tänkte mest ifall batterier och kontakter kanske klarar att hamna under vatten någon minut. Saltvatten leder väl ström, men inte så bra att det borde vara ett problem väl? Det är ca 3-4mm mellan stiften i kontakten.

- Mizzarrogh
- Inlägg: 22865
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Radiostyrd båt - Elektronik mm?
Batteriet vet jag inte, i allafall inte med moderna batterier, de gamla tålde det dock, kontakter och kanske även motorn borde gå att fixa Om du sköljer av det med sötvatten noga och torkar det på svag värme tycker man, jag gör iaf rent dykarutrustningen i badhus duschen eller trädgårds slangen när man är klar. Gamla jaktradio apparater gick i allafall att torka över elementet ett par dagar om man öppnade höljet om man tappat dem i vatten. Men jag vet inte med moderna komponenter.
Edit, som du säger så finns nog risk att man drabbas av oxidproblem om fukt stängs inne i utrustningen länge.
Edit, som du säger så finns nog risk att man drabbas av oxidproblem om fukt stängs inne i utrustningen länge.