Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Bo.Siltberg »

danei, du borde ha listat ut att jag listat ut vem du är nu, och då bör du också ha förstått att dylika informationslösa och meningslösa inlägg från dig hamnar direkt i soptunnan utan hänsyn. Du brukar inte slösa bandbredd på att förklara saker, men jag förstår att det är inte det som är ditt kall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ursäkta, det var din något udda markering av citat som lurade mig. Det är Thomas som rört till det.

Använd Quote tagen eller citat tecken så blir det mycket tydligare vad du skriver och vad du citerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På vad sätt då?
Ett kraftverk av denna typen käkar reaktiv effekt, det är det som håller igång magnetiseringen.
Ett verk baserat på en asynkronmotor behöver inte "Synkas" in mot elnätet, det sker per automatik.

Jag kan inte se någon som helst nytta med kondingarna, förutom att de sparkar igång magnetiseringen om verket inte är uppkopplat mot nätet.

En elmotor producerar reaktiv effekt och kan behöva kompenseras med kondensatorbankar.
En generator konsumerar reaktiv effekt och behöver inte kompenseras.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det här är ren faskompencering. Det har inget med magnetisering att göra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, men det behöver ingen faskompensering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte för att fungera nej. Det är enbart för att minska lasten på elnätet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Frågan är då, vilken last?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Strömmen som elnätet måste överföra.
Vind

Inlägg av Vind »

Vill slå ett slag för sid 11-14 i dokumentet nedan, som JohnGalt tidigare i tråden tipsade om.
https://www.tme.eu/Document/4b2d55b10a1 ... ta-eng.pdf

Jag antar att detta även fungerar på samma sätt när man nyttjar asynkronmotorn som generator. Kan detta vara ett korrekt antagande?

Lägger med lite bilder från detta dokument som jag tycker ger en bra bild över kondensatorns funktion.
Bild 1.JPG
Bild 2.JPG
Bild 3.JPG
Tyvärr så täcker inte tabellen ovan 15kW. Men då min kondensator har 7.0 kVar på 400v/50Hz och enligt tabellen skall en 22kW på 1500varv 400v/50 Hz ha 8kVar känns det ju i det stora ok.

I dokumentet visas även hur man kan räkna ut värdet också.
Bild 41.JPG
Bild 42.JPG
Förstår inte riktigt hur jag skall läsa tabellen för att få fram K värdet. Någon som kan förklara detta och göra uträkningen?

// Vind
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vind

Inlägg av Vind »

Satt och funderade lite på hur verket brukar uppföra sig när det är i drift.

När verket är i drift och vinden inte är riktigt tillräcklig för att verket skall komma upp i varvtal för produktion drar verket ström från nätet.
Verkar som om asynkronmotorn då fungerar som motor. När sedan vinden tilltar "slår verket över" till produktion och börjar leverera ström.

I PLC programmet finns inget som antyder övergång från motor till generator utan endast på/av motor/generator och på/av Y eller D.
Kan det vara så att man valt att låta asynkronmotorn starta som motor initialt och sedan sker övergången till generator då varvtalet blir rätt, 1540 rpm?
Sker denna övergång (från motor till generator) då av sig själv i asynkronmotorn?

Ungefär detta förloppet:
1-2m/s Ingen konsumtion eller produktion verket roterar "fritt".
3m/s Verket konsumerar ström från nätet verket ser då ut att rotera med stöd av motoreffekt.
3,5m/s - verket producerar ström.

Bifogar även en bild på verkets El-schema och en som utvisar vilka givare som finns på verket.

Det lustiga i det hela är att när jag nu tittar på El-schemat så finns inte kondensatorkopplingen och dess kontaktor med. Verkar som som att den funktionen tillkommit utan att man uppdaterat El-schemat.

Hoppas att detta kan bidra i diskussionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, övergången sker såklart automatiskt. Ungefär som när man kör ett fordon långsamt över ett krön på låg växel och konstant gaspådrag. Motorn driver upp och över krönet, och motorbromsar sedan nedför. Ifall motorn då är en elmotor (t.ex. asynkronmaskin) kommer den att generera el.

Dock hoppas jag att propellerbladen kan vinklas, så att styrningen får verket att generera el så ofta som möjligt. Ifall styrningen inte är så duktig på det, lär ju en hel del av den genererade energin förbrukas när asynkronmaskinen driver propellern istället för drivs av propellern.

Du nämnde tidigare att kondensatorerna bara är inkopplade i 10 sekunder vid start via styrningen. Det gör ju att de inte kan vara för faskompensering. Eller missförstod jag? Är de urkopplade de första 10 sekundrarna?
Borre

Inlägg av Borre »

Visa hela programmet också när du ändå håller på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bearing, du fattade fel.
Vind skrev: Q0000 är inkoppling/urkoppling av generatorn, styrs via pulsgivare som räknar varv på generatorn.
Så om jag fattat rätt så kopplas kondensatorn in 10sec (TIM = 100-ms Timer) efter det att generatorn kopplats in och kopplas ur 10sec efter det att generatorn har kopplats ur.
Elmaskinen borde ju kopplas in till nätet när drn når översynkront varvtal. Typ 1510rpm och kopplas ur om varvtalet går ner till 1500rpm eller så. Det skulle naturligtvis kunna vara andra varvtal och med viss tidsfiltrering. Men den principen borde det vara.

På små vindkraftverk brukar det inte vara vridbara vingar. De byggs för någon rimlig kompromiss.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, jag borde såklart gått tillbaka och läst inlägget igen istället. Spontant känns det inte så snällt mot kondensatorerna att koppla in dem med reläer (inte snällt mot reläerna heller) sådär "pang poff". Skulle väl egentligen behövas en elektronisk inkoppling och nollgenomgångdetektor för bättre resultat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

100ms borde väl snarare vara 0,1s än 10s. Eller missförstår jag enheten?
Skriv svar