Lämpliga NTC för strömbegränsning
Lämpliga NTC för strömbegränsning
Har sprunget på ett litet problem.
Har en PTC-värmare, dock är startströmmen väldigt hög.
Vid tillslag så skall den visst dra 20 A.
De första 1-2 minuterna ca 2A, vid arbetstemp ca 0,8A.
Har tyvärr inte lyckats få tag på bättre data på värmaren.
Det får till följden att jag skjuter glasrörs-säkringar (2,5AT), vilket inte är så bra.
Vill av naturliga skäl helst inte säkra upp för mycket.
Designen var ursprungligen gjord för en vanlig trådlindad elstav, men vår leverantör har nu ändrat utförandet, då det visade sig vara problem med de trådlindade (i vissa lägen överhettade de och brann av)
Tanken är att då koppla ett lämpligt NTC-motstånd i serie med värmaren, för att begränsa strömmen.
Spänningen är 230V.
Någon som har ideer om lämpliga motstånd och leverantörer, eller annat lämpligt förslag som också gör jobbet.
Nått jag också funderar på är att kunna mäta upp IT-kurvan på lämpligt sätt.
Tyvärr har jag ingen diff-prob som klarar 230V.
Gissar att en strömtrafo är för långsam för att klara förloppet.
Har en PTC-värmare, dock är startströmmen väldigt hög.
Vid tillslag så skall den visst dra 20 A.
De första 1-2 minuterna ca 2A, vid arbetstemp ca 0,8A.
Har tyvärr inte lyckats få tag på bättre data på värmaren.
Det får till följden att jag skjuter glasrörs-säkringar (2,5AT), vilket inte är så bra.
Vill av naturliga skäl helst inte säkra upp för mycket.
Designen var ursprungligen gjord för en vanlig trådlindad elstav, men vår leverantör har nu ändrat utförandet, då det visade sig vara problem med de trådlindade (i vissa lägen överhettade de och brann av)
Tanken är att då koppla ett lämpligt NTC-motstånd i serie med värmaren, för att begränsa strömmen.
Spänningen är 230V.
Någon som har ideer om lämpliga motstånd och leverantörer, eller annat lämpligt förslag som också gör jobbet.
Nått jag också funderar på är att kunna mäta upp IT-kurvan på lämpligt sätt.
Tyvärr har jag ingen diff-prob som klarar 230V.
Gissar att en strömtrafo är för långsam för att klara förloppet.
Re: Lämpliga NTC för strömbegränsning
Kom på att NTC kanske inte är så bra egentligen, då omgivningstemperaturen kan variera från +10 upp till +40.
Dessutom när PTCn är uppvärmd så drar den inte så mycket ström, så då svalnar NTCn gissar jag.
Hmm, kanske inte en helt enkel nöt att knäcka
Dessutom när PTCn är uppvärmd så drar den inte så mycket ström, så då svalnar NTCn gissar jag.
-
Du får ju välja en NTC som håller sin arbetstemperatur vid aktuell ström.
Jag har med gott resultat (för vad nu det är värt) använt NTC från Ametherm för att starta och köra transformatorer som blåste 32A säkringarna när man slog till maskinen.
Tittade lite snabbt, SL12 12101 har en resistans på 120ohm vid 25C och en märkström på 1A, en sån kanske kan funka. Kostar inte många kronor i alla fall om du vill prova. De blir (såklart) jäkligt varma under drift dock, man får en vilja att kyla dom men det är ju (såklart) helt fel
Jag har med gott resultat (för vad nu det är värt) använt NTC från Ametherm för att starta och köra transformatorer som blåste 32A säkringarna när man slog till maskinen.
Tittade lite snabbt, SL12 12101 har en resistans på 120ohm vid 25C och en märkström på 1A, en sån kanske kan funka. Kostar inte många kronor i alla fall om du vill prova. De blir (såklart) jäkligt varma under drift dock, man får en vilja att kyla dom men det är ju (såklart) helt fel

Inte så lätt när det är en befintlig konstruktion.alexanderson skrev:Gör en mjukstart med en triac !
man kan ju varmhålla ntc motstånd med
gjordes väl på ptc för avmagnetisering av tjocktvskärmar
gjordes väl på ptc för avmagnetisering av tjocktvskärmar
-
Om omgivningstemperaturen är 40 grader hur mycket startström drar PTC då? Det kanske bara behövs strömbegränsning vid de lägreomgivningstemperaturerna. Hittar du en NTC med låg resistans vid 40 grader så är du nog hemma.TomasL skrev:Kom på att NTC kanske inte är så bra egentligen, då omgivningstemperaturen kan variera från +10 upp till +40.
Ja, jag får nog mäta lite grand på den.
Får börja med en vanlig strömtång till ett oscilloskop, det borde kunna funka tycker jag.
Med lämplig terminering naturligtvis.
Får börja med en vanlig strömtång till ett oscilloskop, det borde kunna funka tycker jag.
Med lämplig terminering naturligtvis.
-
En del strömtänger har minnesfunktion för toppström. Men det klart att en strömtång till oscilloskop bör göra jobbet också.
Har faktiskt dålig koll på hur snabba förlopp man kan vänta sig kunna mäta med en strömtång.Har för mig att det är någon ms på dom jag sett. Bör ju stå i databladet för tången.
Har faktiskt dålig koll på hur snabba förlopp man kan vänta sig kunna mäta med en strömtång.Har för mig att det är någon ms på dom jag sett. Bör ju stå i databladet för tången.
Nja, nu tänkte jag mer, en passiv tång, typ, som man koppla till en DMM.
Dvs enbart trafo, inget annat,
Dvs enbart trafo, inget annat,