Generator 13.1V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av xxargs »

kanske dags för trisslott också ? ;-)

14 mil * 2 - detta var lite våghalsigt med din generators skick, men gick tydligen vägen den här gången.

Men att bli utan ström i en bil är verkligen besvärligt och jag har haft 'nöjet' att 'mjölka' hem en kamrat som beskriver tidigare - fick stå och ladda fanskapet 2 gånger vid vägkanten och då var det bara ett fåtal mil ändå - samma bil, som du och trots att man stängde av allt som gick så kommer man inte långt på batteriet när generatorn väl slutat att ladda - i det här fallet var det nog ganska tomt redan från start eftersom han inte hade märkt hur det var tidigare på tillfärden.....
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Blev utan laddning när jag hade 13 mil hem för drygt 10 år sedan. Hade en 940. Uppmärksammade att laddlampan lös. Hur länge den lyst innan jag uppmärksammade den vet jag ej. Gick ut och konstaterade att jag inte hade laddning. Slog av allt som drog ström. Kom inte riktigt ihåg om jag var tvungen att köra på parkering, tror ej att varselljusen gick att slå av.

Dagen efter startade jag bilen och körde några km innan jag bytte laddregulatorn.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Beställt en ny bosch nu. Lika bra
Elman

Inlägg av Elman »

Glöm inte kolla jordflätan.. mellan motor och kaross batteri .
Eftersom motorn skakar nöts trådarna upp samt oxiderar bort.med tiden Är det inplatsade typ kabel kan det ibland bara vara ett hölje kvar som håller ihop något som tidigare kallade RK kabel och övergått till något
Liknande piptobak utan sammanhängande trådar längre.
Felet Ger samma fenomen dålig laddning eller startförmåga eftersom arean är bristande med spänningsfall.

Generator byten pga dålig laddnig startmotorer bytta pga orkar knapp starta ,batterier är saker som ofta byts först på verkstaden i läge 1 på flera bekantas bilar när dessa felsökts . När jag servar bilen rycker jag och kollar över jordningen och ger batteripolerna lite kärlek ..
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Tack, jordfläta i bra skick.

Monterat ny Generator fick en Denso 100A ist men verkar funka det med :). Ligger med halvljus på 14.1V på 2000RPM samt fullt ös med fläkt, helljus osv 13.7V.

(Mitt batteri behöver nog bytas snart med)

Den gamla visade högre fast vet ju att den nya har nya delar så borde väl hålla en stund.

Satte även dit tre nya gummibussningar då dom gamla va ganska så slitna.
Skriv svar