Programmera CAN I/O expander med Wisp628?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
BultaIBo

Programmera CAN I/O expander med Wisp628?

Inlägg av BultaIBo »

Jag skall använda mig av en CAN-buss för att kommunicera mellan tre enheter: datorenhet, displayenhet samt reläkort. Anledningen till användandet av CAN-buss är dels att de tre enheterna är tänkta att vara lokaliserade på olika fysiska platser på makinen samt dels att det verkar intressant att lära sig lite om CAN.

Har bestämt mig för att använda en CAN I/O expander MCP25025 i både display- och reläenheten. Jag läste att denna krets programmeras genom ICSP.

För att programmera min PIC18F4620 så använder jag mig av Wisp628 och Xwisp. Har läst att Wisp628 stödjer ICSP, men jag måste väl ha någon annan mjukvara an xwisp antar jag?!

Är det någon som har koll på hur jag kan programmera mina MCP25025 genom att använda mig av Wisp628 och lämplig mjukvara?!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om inte Wisp:en uttryckligen säger att den klarar dessa kretsar så kan du glömma det! ICSP är inte en "standard" för hur man programmerar kretsar utan bara en förkortning som utläses "In Circuit Serial Programming" och betyder att den kan programmeras monterad på kortet. Sedan har varje krets eller kretsfamilj sitt eget sätt att göra ICSP.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Wisp628 har inte stöd för dessa.

Jag antar att dessa ska sitta i små "CAN-noder".
Annars kan man ju alltid använda de "normala" PICs
med CAN interface (som Wisp628 stöder)

MCP25025 har även en default konfig som kanske passar ?

Man kan även slänga ihop en egen firmware till en vanlig
PIC (t.ex en 628A så kan man använda hårdvaran i Wisp628) för
att konfigurera dessa.

Det finns även ett dev-kit (DV250501) till dessa kretsar.
Skriv svar