Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Modernt styrsystem till en vattenanläggning.

Inlägg av Mindmapper »

Du har ju bra möjligheter att skriva in kommentarer som syns i programmet. Både för in- och ut-gångar men även för komponenter. Med det och en driftinstruktion ska i stort sett vilken elektriker som helst klara en felsökning.

En nackdel med Siemens är ju att inte programmet är riktigt fritt. Det är ju något som hindrar att vilken elektriker som helst går in i systemet. Ska man felsöka effektivt så använder man naturligtvis programmet och dess monitorfunktion (LOGO kallar det något annat).
En av mina gamla favoriter var Millenium av bl.a den orsaken att programmet var fritt. En nackdel med Millenium är att kommunikationen är rent av användarfientlig. Nu var det en stund sedan jag använde Millenium så de kanske har löst det.

Edit. Min fråntid löser du väl enklast med en frånslagsfördröjning från respektive pump som får förregla starten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ahh, se där, ja då ska jag se till att dokumentera det i koden bättre!
(Vi äger ju nu en licens av programmet, så i teorin kan ju alla med en laptop felsöka, de får bara avinstallera efteråt...)

Hittade en lösning på mitt stop tid problem med, "Edge triggered wiping relay" och med en förregling tidigare i logiken kommer det bara en puls tills tiden gått ut!

Om nu inte kontaktstuds får hela pumpväxlingsmekaniken att gå bananas så borde detta funka i verkligheten med. MYCKET trevligt med en skrivbordssimulator!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror ej att du behöver avinstallera för att installera en ny.
Brukar inte bygga på det viset. Bygger hellre med hållkrets (minne) och hysteres genom att ha en lågnivå som tillslag och en högnivågivare som frånslag. Då har du ingen risk att kontaktstuds (eller nivåslag från givaren) startar stoppar.
Ska du bara tidsstyra går det att göra enklare än din lösning.
Du behöver naturligtvis en givare till men det är normalt så man går till väga, om man inte styr på en analog signal. Men även i fallet styrning med analog signal lägger man in en start och en stoppnivå.

Jag har inte kollat din lösning så jättenoga men tycker att det verkar lite osäkert. Nu kan den inte stå och slå till och från snabbt. Men jag tycker mig se att kontaktstudsar skulle få den att slå till och från och sedan får du inte igång den innan "min fråntid" har löpt ut.
Det bör du ju kunna se vid simuleringen om du slår till och från I1 snabbt.
Har du sett att du kan ställa om ingångarna för att reagera olika vid simulering. Du kan välja momenten eller switch vid simuleringen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det som finns i tanken idag är en Debe pumpar nivåvakt. Något kapacitivt mek med en låda i styrskåpet från 80 talet.. den har en växlande kontakt som slår med en 20 cm hysteres på nivån eller så.
Sen sitter där också en flotör längre ner i tanken för att trigga bägge pumparna.
Hade jag fått bygga helt fritt hade det nog blivit tre flotörer...

Tanken är på 8 kubik.. just nu är det lite drygt en halv dags förbrukning. Så det är ingen ko på isen om man skulle råka trigga igång stoptiden i fel bån enstaka gång.

De skrivs ut på displayen nu så man ser vad den väntar på om man kommer dit och pumparna står still...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Med en sån vippa verkar det löst med hysteres.
Du kan ju sätta en kort puls som förlänger signalen från vippan för att få bort ev. kontaktstuds.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det verkar inte bli någon kontaktstuds, i alla fall inte på de typ 4 cykler den gått hittills :)

Risken är väl större på flotören, men den kopplingen bör vara helt okänslig för det mtp sr vippan..
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

En PLC har filter på ingångarna som tar hand om kontaktstuds så normalt behöver man inte oroa sej för detta.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Slutliga versionen? :D Sannolikt inte...
Men denna version har allt jag tror jag vill ha...
Pumpväxlingen sker nu på stop av motorn, vilket resulterar i att den andra pumpen startar när den första blir stoppad för för lång driftstid.

Det innebär två saker, lågnivå givaren gör inte så mycket skillnad, pumparna kommer sannolikt gå växelvis på sin maxtid ändå när man nått såhär låg nivå.
Och om pumpen som startar först inte hinner fylla tanken under sin maxtid kommer den andra pumpen starta upp och ta den sista biten.
I fallet när det är den långsamma pumpen som börjar köra så kan tanken nästan vara full när den får stoppsignal pga av tid och den pump som ger mer vatten drar igång och kör snabbt upp de saknade litrarna.
En något förlängd max tillåten drifttid borde minska antalet gånger det inträffar...

Med växling vid full tank och en förbrukning som ligger lagom mycket över vad pumpen kan ge så kommer samma pump få köra själv on/off till förbrukningen sjunker under pumpens kapacitet, eller ökar så mycket att tanken töms ner till lågnivå givaren slår till och den andra pumpen hjälper till att få upp nivån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar