24V lastbilsslutsteg drar orimligt mycket ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
seberi01

24V lastbilsslutsteg drar orimligt mycket ström?

Inlägg av seberi01 »

Hej
Har ett Signat Fury 824 slutsteg. När jag kopplar upp det mot mitt labbagg drar det över 5 amp trotts att inget annat är anslutet, inga högtalare, ingen lågnivå inget. Detta gör att steget blinkar till men Labbagget växlar över till c.c. med följden att volten bara blir drygt 14 volt.
Kan det vara rimligt att steget ska dra över 5 amp bara för att startas utan last?

//Sebbe!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: 24V lastbilsslutsteg drar orimligt mycket ström?

Inlägg av JohnGalt »

Det låter ju inte bra, men jag skulle inte testa med ingångarna flytande.
Om du sätter motstånd eller bygel tilll jord på ingångarna, blir det likadant då?
seberi01

Inlägg av seberi01 »

Japp samma resultat
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mycket höga startströmmar på slutsteg för bil är vanligt.
Dom skall ju vanligen sparka igång en elak DC/DC omvandlare för upptransformering av spänningen samt ladda upp stora kondensatorbankar.
Dom är ju också konstruerade för att ha ett blybatteri som glatt levererar uppåt 1000A (CCA ström) om så krävs (det är bara kabelarean som begränsar strömmen).
Så prova mot något som enkelt kan leverera 30 till 40A istället.
Eller dra upp labbagget till 28.8V och koppla in minst 300000uF (300mF) som får laddas fullt innan inkoppling av slutsteget, vill du köra "safe" koppla in en 20A bilsäkring mellan kondensatorerna och slutsteget...

Efter en snabbtitt på slutsteget, jag är inte förvånad att du inte får igång det på ett så ynkligt labbagg...
Skriv svar