Parabol och Viasat digitalbox?
Parabol och Viasat digitalbox?
Hej.
jag ska köpa ett hus som har parabol (för TV).
Vad behöver jag (enklast / billigast) för att kunna se på fria kanaler via satellit?
Jag har kommit så långt att jag förstår att jag behöver en digital-TV box, samt ett Viasat-kort för svenska fria kanaler.
Men funkar det med vilken box som helst? En äldre box, t.ex. denna? VIASAT Pace DVB digitalbox, modell DS230NV
Jag kräver inget HD eller liknande, bara "vanlig" TV-kvalitet.
Ni som vet nåt om parabol-TV, eller har det. Är det något mer att tänka på? Andra tips? Hur får jag gratis utländska kanaler?
Kan man få in nånting alls på boxen utan att ha ett kort?
Jag är inte särskilt intresserad av TV så jag bryr mig absolut inte om några betal-paket eller liknande. Men det är alltid bra att ha SVT1 och SVT2 (till sambon) och Kunskapskanalen (för mig)....
I övrigt kommar jag att använda ChromeCast och Netflix, men vill kunna ha vanlig TV också om bredbandet fallerar. (30Mb/s kopparledning)
jag ska köpa ett hus som har parabol (för TV).
Vad behöver jag (enklast / billigast) för att kunna se på fria kanaler via satellit?
Jag har kommit så långt att jag förstår att jag behöver en digital-TV box, samt ett Viasat-kort för svenska fria kanaler.
Men funkar det med vilken box som helst? En äldre box, t.ex. denna? VIASAT Pace DVB digitalbox, modell DS230NV
Jag kräver inget HD eller liknande, bara "vanlig" TV-kvalitet.
Ni som vet nåt om parabol-TV, eller har det. Är det något mer att tänka på? Andra tips? Hur får jag gratis utländska kanaler?
Kan man få in nånting alls på boxen utan att ha ett kort?
Jag är inte särskilt intresserad av TV så jag bryr mig absolut inte om några betal-paket eller liknande. Men det är alltid bra att ha SVT1 och SVT2 (till sambon) och Kunskapskanalen (för mig)....
I övrigt kommar jag att använda ChromeCast och Netflix, men vill kunna ha vanlig TV också om bredbandet fallerar. (30Mb/s kopparledning)
Re: Parabol och Viasat digitalbox?
Eller sätta upp en vanlig TV-antenn för markbunden sändning.
Enkelt och billigt.
Enkelt och billigt.
Har jag inte tänkt på. Är det samma antenner som för de gamla analoga TV-kanalerna? Behöver jag en digitalbox till denna också i så fall?
Men boxen jag länkade till, står ju DVB, är det bara för marksändning då? .... F*n... jag måste nog läsa på lite. Finns det nån bra sammanfattande sida om TV-mottagning för nybörjare?
Att använda parabolen verkar ju dock enklast då den redan är monterad och inställd, med kabel in till huset.
Men boxen jag länkade till, står ju DVB, är det bara för marksändning då? .... F*n... jag måste nog läsa på lite. Finns det nån bra sammanfattande sida om TV-mottagning för nybörjare?
Att använda parabolen verkar ju dock enklast då den redan är monterad och inställd, med kabel in till huset.
Om du vill ha bara fria kanaler så behöver du inte ha någon box allas om du har en
platt TV, alla som är 15 år och yngre har inbyggd box i TV-en. Den klarar alltså mottagning (digital )
Satellitbox och marksändbox är inte samma.TV antennen år fortvarande den samma.
platt TV, alla som är 15 år och yngre har inbyggd box i TV-en. Den klarar alltså mottagning (digital )
Satellitbox och marksändbox är inte samma.TV antennen år fortvarande den samma.
OK, det verkar ju lovande.
Menar du att det skulle funka att koppla in TV:n direkt även på parabolen?
Bäst att testa att koppla in TV:n direkt då, innan jag köper nån box.
Enligt Viasat skulle jag behöva köpa både box och ett abonnemang (gratis 0:-/mån) för att få ett kort för att kunna se gratiskanalerna.
Menar du att det skulle funka att koppla in TV:n direkt även på parabolen?
Bäst att testa att koppla in TV:n direkt då, innan jag köper nån box.
Enligt Viasat skulle jag behöva köpa både box och ett abonnemang (gratis 0:-/mån) för att få ett kort för att kunna se gratiskanalerna.
Nä parabolen måste du ha separat box till (vanligtvis, finns säkert nån tv nånstans som har parabolmottagare inbyggd)
Och viasat vill inte ha några hundra i kortpant? Det var vad som fick mig att riva ner parabolen och köra vanlig antenn istället i stuga ... (den historien finns dokumenterad i nån tråd...)
Och viasat vill inte ha några hundra i kortpant? Det var vad som fick mig att riva ner parabolen och köra vanlig antenn istället i stuga ... (den historien finns dokumenterad i nån tråd...)
Nej, dom skickar tydligen ut kortet gratis. Däremot skulle de ha detaljerad information om vilken box jag har... Vet ej varför... Men de var väldigt sega med information om gratiskortet.... Men de kunde ju inte ljuga och säga att det inte fanns, så det gick att fiska fram informationen jag behöver. Men jag skulle ringa på måndag igen sa dom för att jag skulle få rätt box. Billiga boxar från t.ex. Kjell & Co. funkar ju inte då de inte har plats för kortet.
Deras kort är i SIM-kortsformat, och den gamla satellitboxen jag länkade till verkar bara ha öppning för stora kort ("VISA-kort" storlek)
Deras kort är i SIM-kortsformat, och den gamla satellitboxen jag länkade till verkar bara ha öppning för stora kort ("VISA-kort" storlek)
Du kanske tänker på mini-sim?
Visa-storleken är ju vanliga sim.
Visa-storleken är ju vanliga sim.

> Enligt Viasat skulle jag behöva köpa både box och ett abonnemang (gratis 0:-/mån) för att få ett kort för att kunna se gratiskanalerna.
Ja, för att se gratiskanalerna via parabolen och Viasat ja.
Men sm sagt, de kanalerna kan du ju se utan en (ful) parabol också.
Ja, för att se gratiskanalerna via parabolen och Viasat ja.
Men sm sagt, de kanalerna kan du ju se utan en (ful) parabol också.
Jag betalar nog hellre för en ny TV-antenn än krångla med (gratis) abonnemang hos Viasat i så fall.
Vad jag vet kunde man förr se SVT och annat i SD gratis med Viasat men numera kör de ut dem i HD och kräver abonnemang.jesse skrev: Jag kräver inget HD eller liknande, bara "vanlig" TV-kvalitet.
Comhem och andra verkar göra något liknande, "gratiskanalerna" sänds i en del nät bara ut analogt, vill du se SVT i HD får du betala.
Tänk på att fråga vilken leverantör (sattelit) parabolen pekar mot Viasat, Canal Digital? Om det inte är viasat så måste du rikta om den om du köper Viasat abonnemang.
Nja, betala och betala, det enda du betalar är kortkostnaden för att kunna se de fria HD- kanalerna, du behöver inget abonnemang för det (gäller Boxer)swesysmgr skrev:Vad jag vet kunde man förr se SVT och annat i SD gratis med Viasat men numera kör de ut dem i HD och kräver abonnemang.jesse skrev: Jag kräver inget HD eller liknande, bara "vanlig" TV-kvalitet.
Comhem och andra verkar göra något liknande, "gratiskanalerna" sänds i en del nät bara ut analogt, vill du se SVT i HD får du betala.
Det tycker jag att du skall göra. Och om du någongång i framtiden vill hajesse skrev:Jag betalar nog hellre för en ny TV-antenn än krångla med (gratis) abonnemang hos Viasat i så fall.
fler kanaler så är det enkelt att fixa ett abonnemang och få ett kort som skall
stoppas direkt i TV-ens kortläsare